När vara hemma vid förkylning?

__sofia__

Trådstartare
Jag brukar åka på en förkylning ungefär en gång om året (kanske lite oftare? senaste gången innan denna var i augusti förra året). Men, förkylningarna brukar alltid ha ungefär samma sjukdomsförlopp. Symptom 1 är halsont, vilket jag aldrig har annars. Sen, ungefär ett dygn senare, är det feber. Och efter det täppt näsa och snuva (och allmänt lite sjukdomskänsla, svullna körtlar etc.).

Nu i fredags kväll började jag få ont i halsen, och även om jag inte mådde så dåligt utöver det så visste jag ju redan då att jag troligtvis skulle åka på feber nästa kväll (eftersom den enda gången jag har ont i halsen är som första symptom på förkylning). Och ja, lördag eftermiddag, kväll och natt var det feber - 38,5 som högst, vilket är exakt samma som det var förra gången jag åkte på en förkylning (enligt anteckningar från augusti). Söndag morgon var det fortfarande kvar lite feber, men jag tog Alvedon då (även innan jag skulle somna på kvällen), och det kom inte tillbaka efter det. Och nu är det ju då lite snuva, täppthet etc.

De senaste åren har det varit ganska exakt samma förlopp varje gång jag är sjuk i förkylning.

Men, hur ska jag tänka med jobb och andra aktiviteter och smittspridning?

Jag jobbar på ett universitet, och jag brukar pendla med tåg till kontoret några dagar i veckan. Men jag har egentligen ett ganska flexibelt jobb där jag kan jobba hemifrån om jag inte har saker som är inbokade på plats (möten, undervisning etc.) - samtidigt som vissa saker är väldigt fast i schemat, och inte kan flyttas på, utan jag behöver vara där den tiden och den platsen. På fritiden kan jag t.ex. ha hundträning inplanerat.

Om vi räknar dygn 1 halsont, dygn 2 feber, dygn 3-6 snuva och täppthet och liknande. När skulle ni vara hemma? I vilka situationer? Är det någon dag ni verkligen skulle undvika att åka in till jobbet eller fritidsaktiviteter? Vilka dagar hade ni undvikit att åka in pga smittrisk, så länge som det inte blir extra krångel av att arbeta hemifrån den dagen?

Feberdagen (dygn 2) är den dagen jag troligtvis inte kommer orka jobba alls pga svårt att få hjärnan att fokusera och tänka klart (eller i alla fall inte hela dagen), då jag faktiskt kan behöva sjukskriva mig om det är en arbetsdag (inte för att det egentligen hjälper något att sjukskriva sig en dag, eftersom jag ändå måste göra sakerna vid ett senare tillfälle - det är ingen annan som går in och gör arbetsuppgifterna åt mig den dagen). Men, hur ska jag tänka vid resten av dagarna?

(Ja, det har sina för- och nackdelar att ha ett sådant här jobb. Det blir ju inte samma förlust av inkomster från att behöva vara sjukskriven, eftersom det går att jobba hemifrån när man är halvkrasslig - men det är inte heller så att man faktiskt kan vila ut när man är sjuk, som jag tänker mig att man hade kunnat göra om man var sjukskriven. Jag opererade bort ett diskbråck i ryggen för ett drygt år sedan, och då hade ju läkaren skrivit ett läkarintyg på att jag egentligen kunde vara sjukskriven i nästan en månad - men en vecka efter gick det ju att ha en kort föreläsning via zoom hemifrån, det gick ju att jobba en del liggandes i sängen med datorn på magen, jag fick en hög papperstentor utkörda till mig av en kollega så att jag kunde rätta dem etc...)

Jag tycker att om du måste bege dig ut bland folk - bär munskydd.
Vi som är smittkänsliga kan ju inte se på dig att du är sjuk. Vi köar glatt vid samma kassa eller sitter på sätet bredvid. Och riskerar att bli dåliga.

I övrigt är det väl som vanligt - kan du utföra dina arbetsuppgifter så kan du jobba. Om inte ska du stanna hemma. :)

Jag tycker att om du måste bege dig ut bland folk - bär munskydd.
Vi som är smittkänsliga kan ju inte se på dig att du är sjuk. Vi köar glatt vid samma kassa eller sitter på sätet bredvid. Och riskerar att bli dåliga.

I övrigt är det väl som vanligt - kan du utföra dina arbetsuppgifter så kan du jobba. Om inte ska du stanna hemma. :)
Vilka dagar tänker du att man ska bära munskydd, dvs risk för smitta? Dag 6-7, dvs när det enbart är snuva kvar?

Som idag - febern har släppt sedan mer än 24 timmar, och jag är ju på bättringsvägen med enbart snuva kvar. Jag hade en sak jag var tvungen att göra på plats på kontoret idag - men för att inte riskera smitta någon tog jag bilen in, höll mig på mitt kontor och sedan gjorde bara den saken (där jag också varnade om att jag var förkyld, och höll mig längre ifrån personerna som var i rummet). De kommande två dagarna har jag flyttat ett möte till online för att inte behöva åka in för bara det mötet, och planerar annars att jobba hemifrån. Men t.ex. på torsdag, hade du tyckt det varit okej för mig att ta tåget? Jag antar att 90% kommer vara borta, men fortfarande lite rinnande näsa/täppthet kvar (framförallt på morgonen).

Vilka dagar tänker du att man ska bära munskydd, dvs risk för smitta? Dag 6-7, dvs när det enbart är snuva kvar?

Som idag - febern har släppt sedan mer än 24 timmar, och jag är ju på bättringsvägen med enbart snuva kvar. Jag hade en sak jag var tvungen att göra på plats på kontoret idag - men för att inte riskera smitta någon tog jag bilen in, höll mig på mitt kontor och sedan gjorde bara den saken (där jag också varnade om att jag var förkyld, och höll mig längre ifrån personerna som var i rummet). De kommande två dagarna har jag flyttat ett möte till online för att inte behöva åka in för bara det mötet, och planerar annars att jobba hemifrån. Men t.ex. på torsdag, hade du tyckt det varit okej för mig att ta tåget? Jag antar att 90% kommer vara borta, men fortfarande lite rinnande näsa/täppthet kvar (framförallt på morgonen).
I min värld är du snuvig om du snorar och är täppt. :)

Ett munskydd för säkerhets skull - är det orimligt?
Din snuva går över på en vecka elelr så. Blir jag och mina likar smittade kan det innebära en månad eller två.

FHM sa redan i februari 2023 att det är okej att gå till jobbet med snuva, hosta och med Alvedon i kroppen för att få ner febern och jag tror inte de har kommit med några nyare instruktioner sen dess.

Själv jobbar jag inte alls med feber, då jag sällan gör ett bra jobb med feber i kroppen. Jag undviker att jobba på kontoret så länge jag har snuva för det är äckligt när folk sitter och snyter på jobbet. När bara hostan är kvar och den kan ju lätt vara kvar i 2 veckor går jag till jobbet.

I min värld är du snuvig om du snorar och är täppt. :)

Ett munskydd för säkerhets skull - är det orimligt?
Din snuva går över på en vecka elelr så. Blir jag och mina likar smittade kan det innebära en månad eller två.
Tänker du samma med hosta, som för vissa personer kan hålla i sig i många veckor eller månader?

Men tänker du då att jag ska ha munskydd under hela tiden jag är på jobbet, eftersom det rör sig en massa folk där (om jag inte håller mig inne på mitt kontor)? Under tiden jag har föreläsning, håller i seminarier, är på möten eller liknande?

Under tiden jag håller i/går på hundkurs?

Själv jobbar jag inte med feber har ett arbete som kräver hög grad av koncentration och att jag gör saker och beräkningar korrey. Det är för stora risker för fel om jag jobbar då. I övrigt går jag på allmäntillståndet känner jag mig för dimmig i huvudet går det inte att jobba. Vi kan sjukskriva oss del av dag de första två veckorna så det utnyttjar jag ibland.Hostar jag jättemycket jobbar jag hemifrån. Inte så trevligt för kollegorna om jag hostar mycket.

Jag brukar åka på en förkylning ungefär en gång om året (kanske lite oftare? senaste gången innan denna var i augusti förra året). Men, förkylningarna brukar alltid ha ungefär samma sjukdomsförlopp. Symptom 1 är halsont, vilket jag aldrig har annars. Sen, ungefär ett dygn senare, är det feber. Och efter det täppt näsa och snuva (och allmänt lite sjukdomskänsla, svullna körtlar etc.).

Nu i fredags kväll började jag få ont i halsen, och även om jag inte mådde så dåligt utöver det så visste jag ju redan då att jag troligtvis skulle åka på feber nästa kväll (eftersom den enda gången jag har ont i halsen är som första symptom på förkylning). Och ja, lördag eftermiddag, kväll och natt var det feber - 38,5 som högst, vilket är exakt samma som det var förra gången jag åkte på en förkylning (enligt anteckningar från augusti). Söndag morgon var det fortfarande kvar lite feber, men jag tog Alvedon då (även innan jag skulle somna på kvällen), och det kom inte tillbaka efter det. Och nu är det ju då lite snuva, täppthet etc.

De senaste åren har det varit ganska exakt samma förlopp varje gång jag är sjuk i förkylning.

Jag jobbar på ett universitet, och jag brukar pendla med tåg till kontoret några dagar i veckan. Men jag har egentligen ett ganska flexibelt jobb där jag kan jobba hemifrån om jag inte har saker som är inbokade på plats (möten, undervisning etc.) - samtidigt som vissa saker är väldigt fast i schemat, och inte kan flyttas på, utan jag behöver vara där den tiden och den platsen. På fritiden kan jag t.ex. ha hundträning inplanerat.

Om vi räknar dygn 1 halsont, dygn 2 feber, dygn 3-6 snuva och täppthet och liknande. När skulle ni vara hemma? I vilka situationer? Är det någon dag ni verkligen skulle undvika att åka in till jobbet eller fritidsaktiviteter? Vilka dagar hade ni undvikit att åka in pga smittrisk, så länge som det inte blir extra krångel av att arbeta hemifrån den dagen?

Feberdagen (dygn 2) är den dagen jag troligtvis inte kommer orka jobba alls pga svårt att få hjärnan att fokusera och tänka klart (eller i alla fall inte hela dagen), då jag faktiskt kan behöva sjukskriva mig om det är en arbetsdag (inte för att det egentligen hjälper något att sjukskriva sig en dag, eftersom jag ändå måste göra sakerna vid ett senare tillfälle - det är ingen annan som går in och gör arbetsuppgifterna åt mig den dagen). Men, hur ska jag tänka vid resten av dagarna?

(Ja, det har sina för- och nackdelar att ha ett sådant här jobb. Det blir ju inte samma förlust av inkomster från att behöva vara sjukskriven, eftersom det går att jobba hemifrån när man är halvkrasslig - men det är inte heller så att man faktiskt kan vila ut när man är sjuk, som jag tänker mig att man hade kunnat göra om man var sjukskriven. Jag opererade bort ett diskbråck i ryggen för ett drygt år sedan, och då hade ju läkaren skrivit ett läkarintyg på att jag egentligen kunde vara sjukskriven i nästan en månad - men en vecka efter gick det ju att ha en kort föreläsning via zoom hemifrån, det gick ju att jobba en del liggandes i sängen med datorn på magen, jag fick en hög papperstentor utkörda till mig av en kollega så att jag kunde rätta dem etc...)
Jag jobbar inte med feber för då står jag inte upp.
Jobbar inte om jag är allmänpåverkad men joggar med lite snuva och halsont.

Efter att ha hamnat på akuten när jag jobbade med feber som typ 25 åring så jobbar jag inte med feber. Jag skulle vara hemma vid halsont och feber och sen ytterligare någon eller några dagar beroende på allmäntillstånd. Så länge jag känner mig sjuk så är jag sjuk. Fritidsaktiviteter som kräver fysisk ansträngning är jag försiktig med de första dagarna efter sjukdom också.

Jag jobbar inte med feber oavsett arbete då jag mår skit av det. Vid feber är jag hemma från stallet med och får hjälp.

Har ju främst arbetat inom vården tidigare och arbetar inte gärna (var ännu mer strikt vid pandemin) med halsont heller, för både min och andras skull. Idag har jag förvisso arbetat (personlig assistent med golvlift så lite tungt arbete som jag varit van vid tidigare, mer tungt nu när jag varit ifrån det) med rivig hals och tagit ett par strepsils utifall meeeen det kan lika gärna vara pga jag tidigare harklat som en bäng- det ger mig också halsont. Men upplever inte ökad puls som skulle tyda på infektion och fixade stallet snabbt och effektivt och det gör jag inte då.

Har jag halsont fixar jag hästen själv i lugnare tempo men anstränger mig inte med motion, bara det nödvändigaste.

Tänker du samma med hosta, som för vissa personer kan hålla i sig i många veckor eller månader?

Men tänker du då att jag ska ha munskydd under hela tiden jag är på jobbet, eftersom det rör sig en massa folk där (om jag inte håller mig inne på mitt kontor)? Under tiden jag har föreläsning, håller i seminarier, är på möten eller liknande?

Under tiden jag håller i/går på hundkurs?
Lugn i stormen :)
Kronisk hosta eller allergisnor smittar knappast. Men har du varit sjuk och det inte är riktigt över, så är jag glad om du är extra försiktig.
Utomhus lär det knappast kunna smitta om vi inte kramas :D

Generellt är jag hemma 2-3 dagar vid förkylning. Men jag brukar inte ha feber. Hade jag haft feber hade jag velat ha minst en feberfri dag emellan feber och jobb.
Oftast smittar man som mest de flesta dagarna så i ditt fall hade jag definitivt varit hemma dag 2 (om dag 1 är halsont) och 3 och troligtvis även dag 4 (eller jobbat hemifrån dag 4 om jag haft ett sådant jobb).
Jag är hellre hemma ordentligt än går tillbaka när jag fortfarande är rätt sjuk.

Jag blir ganska hopplös även vid lindriga förkylningssynptom (NPF-hjärna) och är nog hemma en-två dagar längre än folk flest. Jobbar definitivt inte med feber och inte heller med ordentligare förkylning. Har även haft ett par episoder senaste åren då jag gått tillbaka till jobbet "med bara förkylning" och raskt blivit sjuk igen bara någon vecka senare. Så numera är jag hellre hemma en dag "i onödan", än att vara ett vrak på jobbet i en vecka och sen sjukskriva mig igen.

Jag går inte till kontoret med feber eller i övrigt jätteförkyld men lite halsont, snor och hosta kör jag på med, Typ som innan pandemin. Det är så jag uppfattat reglerna både från ”samhället” och min arbetsgivare.
Skulle inte ta på mig munskydd när jag rör mig i samhället heller. Det gjorde jag inte innan pandemin och har inte heller hört någon rekommendation/krav på det från något håll heller (mer än i den här tråden) . Brukar inte stå och hosta okända personer i ansiktetoch försöker hålla avstånd om risig, men munskydd känns riktigt avlägset. Känner ingen som går runt med det..

Hade ni varit hemma dag 1, med halsont? Det i sig är ju inget allvarligt symptom, men utifrån tidigare erfarenheter vet jag ju till 90% säkerhet att halsont innebära att jag har fått en förkylning och att feber och snuva är på väg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 454
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 600
Senast: bollen__
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?