När vara hemma vid förkylning?

Hade ni varit hemma dag 1, med halsont? Det i sig är ju inget allvarligt symptom, men utifrån tidigare erfarenheter vet jag ju till 90% säkerhet att halsont innebära att jag har fått en förkylning och att feber och snuva är på väg.
Jag hade inte sjukskrivit mig för halsont, men jobbat hemma om det var möjligt. Det gäller för övrigt hela sjukdomsperioden - jag jobbar hemma. Är jag väldigt hängig sjukskriver jag mig, men så dålig blir jag sällan.
Börjar röra mig bland folk igen när jag bara har ”restsymptom” kvar (hosta, lite snorig).
Hur jag gjort om jag haft ett jobb som jag inte kunnat göra hemifrån vet jag inte, men förmodligen hade steg ett varit att fråga arbetsgivaren om dens syn på saken ur ett smittoperspektiv.

Jag är hemma dag 2 och ofta dag 3. Har sällan feber men är ofta sänkt/hängig/vill bara sova i två dagar. Jag jobbar med ont i halsen och eftersläntrande hosta eller snorighet.

Hade ni varit hemma dag 1, med halsont? Det i sig är ju inget allvarligt symptom, men utifrån tidigare erfarenheter vet jag ju till 90% säkerhet att halsont innebära att jag har fått en förkylning och att feber och snuva är på väg.
Jag förstår Inte riktigt? Menar du i framtiden? Nej jag tänker att man inte kan vara hemma "ifall att" man kanske blir sjuk. Jag hade jobbat tills jag faktiskt ÄR sjuk.

• Gilla
Reactions: Sel
Nej, jag skulle inte stanna hemma för "bara" halsont.

Är väldigt sällan sjuk men i vinter har jag haft 2 rejäla förkylningar. Som kontorsarbetare är min gräns att jag är så trött och hängig att jag helt enkelt inte orkar jobba.

Feber har jag nästan aldrig, och får jag feber är jag mer eller mindre automatiskt så trött att det är lika bra att stanna i sängen.

Snuva och halsont är inget som hindrar mig från att arbeta. Kanske försöker undvika möten de värsta dagarna men ser inga hinder för att snörvla i ensamhet.

Jag försöker vara ganska bra på att sjukanmäla mig men tycker det är svårt att veta i början/slutet. Jag bor själv och har eget stall några mil bort med två hästar. Går generellt på allmäntillstånd, att jag ska känna mig så gott som frisk även efter stallet. Är väldigt sällan "lite förkyld" utan jag blir sjuk (börjar också med halsont men bromsar jag tillräckligt fort slipper jag bli sjuk många gånger) och får feber. Jag jobbar skift så ska jag vara ärlig så beror det också ganska mycket på när på dagen och vilka skift jag har. Dels hur nära inpå jag kommer sjukanmäla mig men också hur jobbigt pass jag har. Men har jag haft feber vill jag alltid minst en dag vakna helt utan feber och inte ha någon feberkänning/försämringskänsla under dagen och ha tagit hand om hästarna "normalt" utan försämring, då går jag till jobbet dagen efter.

För mig är det en ganska stor ansträngning att jobba när jag inte är 100% kry även om det skulle vara ett lugnt pass, jag blir snabbt mycket sämre. Har testat 😅 Tänker inte mycket på smittorisken helt enkelt för att jag inte umgås tätt med andra/åker kollektivt osv. Måste jag handla mat handlar jag men annars är jag ju hemma och vilar upp mig så jag kan börja leva igen. Jag är riktigt grym på att faktiskt gå all in för att bli frisk för jag mår så brutalt dåligt och får så mycket ångest av de (lyckligtvis få) avbrotten sjukdom innebär.

Nej, hade inte varit hemma för halsont.

Jag sjukskriver mig om jag har feber eller mår för dåligt för att orka jobba. Sålänge jag känner mig tillräckligt pigg går jag till jobbet.
Jag är typ döende med feber så då jobbar jag absolut inte.

Kan jag jobba hemifrån utan att det ställer till det så är ju det skönt. Men skulle inte avboka grejer för en ”vanlig” förkylning utan feber.
Får extremt sällan feber, men händer det går jag tillbaka till jobbet när jag känner mig tillräckligt pigg.

Det beror på om jag hunnit vara hemma. I ditt fall fick du ont i halsen en kväll, jag hade troligtvis jobbat det nattpasset eller följande dagpass men då troligtvis mått allt sämre och förvarnat chef och kollegor att nästa skift är det risk jag behöver sjukanmäla mig. Hade jag haft kvällspass dagen efter hade jag sett till att dricka, äta och sova ordentligt och gått upp i god tid och åkt till stallet och fixat det. Beroende på hur jag mått när jag vaknat hade jag hört av mig till chefen antingen direkt eller iaf så snart som möjligt jag märker att det blir sämre under förmiddagen om jag inte tror jag kommer orka kvällspasset.

Med "varit hemma" menar jag jobba hemifrån, dvs undvika att åka in till kontoret.
Aha, ja har man möjligheten så varför inte?
Själv har jag fått väldigt tydliga order att om jag inte får jobba hemifrån när jag är sjuk. Jag får bara jobba hemifrån om risk för smitta är det enda symtomet som hindrar mig från att åka in till jobbet.
Jag tycker det är rätt frustrerande och lite puckat, det är väl vettigare att jag jobbar tex 4 timmar om det är det jag orkar med en förkylning i kroppen än inte alls. Eller om jag kan skriva men inte kan prata utan att hosta tills jag kräks. Det är ju himla skillnad på att jobba hemifrån om jag kan sitta i mjukiskläder och bara jobba tex halvdag än att ta mig hela vägen till kontoret och där behöva bete mig relativt professionellt. Precis som man på en långtidssjukskrivning ofta kan jobba deltid. Det är ju sällan man är antingen 0 eller 100% nedsatt.
Men det är chefen som bestämmer, så jag får väl lyda.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 454
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 600
Senast: bollen__
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?