Narcissister, vet de om att de är det?

Inte_Ung

Trådstartare
Är narcissister medvetna om sin personlighet?
Eller ter sig världen konstig i deras ögon?
Om de inte förstår sin självupptagenhet så blir det ju tämligen meningslöst att försöka hantera det på annat sätt än att undvika människan.
Och då så blir ju narcissisten oerhört ensam med tiden.

Är ensamma människor egentligen besvärliga människor som ingen orkar med?

https://www.dagensps.se/foretag/6-fraser-narcissister-alltid-anvander/
 
Det ingår väl i personligheten att inte kunna analysera sig själv och därmed inte förstå varför folk förr eller senare flyr. Det är liksom de flyendes förlust. Narcissism är i princip obotbart just därför, de kan inte förstå att det är de själva det beror på.
Läste någonstans att om du ens ställer dig själv frågan om du skulle kunna vara narcissist så är du det inte för en narcissist skulle aldrig kunna analysera sig själv till den frågeställningen.

Sista frågan är ju något helt annat och inbegriper ju väldigt många fler än narcissister. Sen är nog många narcissister inte ensamma men de byter sällskap ofta för de har ju lätt för att initialt bli omtyckta.
 
Är narcissister medvetna om sin personlighet?
Eller ter sig världen konstig i deras ögon?
Om de inte förstår sin självupptagenhet så blir det ju tämligen meningslöst att försöka hantera det på annat sätt än att undvika människan.
Och då så blir ju narcissisten oerhört ensam med tiden.

Är ensamma människor egentligen besvärliga människor som ingen orkar med?

https://www.dagensps.se/foretag/6-fraser-narcissister-alltid-anvander/
Hej och hå. Här sveper vi vult med definitioner och begrepp.
Väldig fult gjort.

Varför I hela världen kopplar du ihop nacissister med ensamhet?? :rage:
Jag vet narciszister med rätt omfattande socialt liv
Vissa sliter ut sina bekanta medan andra klarar klarar att upprätthålla bekantskaper.
 
En mycket märklig lista måste jag säga. Förutom nr 5 som jag inte skulle säga alls och att jag skulle framställt nr 1 lite annorlunda är det fraser jag kan använda.

1) Jag vill inte att det här ska handla om mig men (hade jag inte sagt utan mer "det handlar ju inte om mig men...") när jag råkade ut för "erfarenhet" gjorde jag såhär "metod" och det hjälpte mig. Kanske kan det hjälpa dig att vända på det och se det såhär? (Observera att jag enbart skulle säga så till någon som faktiskt ber om råd.)

2) Jag är ledsen att du känner så. Vad kan jag/vi göra för att det ska kännas bättre? Hur/vad tror du vi kan förändra för att det ska bli bättre?

3) Varför gör du såhär mot mig? Berättigad fråga när någon gör en illa.

4) Jag har inte tid med det här. Något som ständigt upprepas som tar tid och energi från mig utan att personen vill hitta lösning/förändring utan det är bara drama och gnäll.

6) Det är inte rättvist. Det sa jag senast igår till en vän när vi pratade om vår fina Åke. Varför skulle hon tvingas gå så långt i förtid när det finns sådana rövhattar som skadar och dödar andra?! Det är inte rättvist.

Med det sagt, jag kanske är en narcissist då men ensamma tror jag inte att de flesta är. Snarare tvärtom. Narcissister brukar dra till sig människor med sin charm likt en spindel lockar flugor till sitt nät och efter sig lämnar hen ett spår av mer eller mindre trasiga människor.

Att ens skriva som du gör, "är ensamma människor egentligen besvärliga människor som ingen orkar med" är helt vidrigt och världsfrånvänt och får mig att undra hur du har det med ditt eget känsloliv? Du förstår att det för någon som mår dåligt kan vara droppen som får bägaren att rinna över att läsa något så hemskt?! Att människor är ensamma är en folksjukdom och det finns enormt många orsaker till att människor är ensamma. Narcissism är inte en av dem.
 
Hej och hå. Här sveper vi vult med definitioner och begrepp.
Väldig fult gjort.

Varför I hela världen kopplar du ihop nacissister med ensamhet?? :rage:
Jag vet narciszister med rätt omfattande socialt liv
Vissa sliter ut sina bekanta medan andra klarar klarar att upprätthålla bekantskaper.
Rådet angående narcissister är ju att hålla sig borta.
Om alla håller sig borta så blir ju narcissisten ensam.

Din övriga tolkning får stå för dig.
 
Hej och hå. Här sveper vi vult med definitioner och begrepp.
Väldig fult gjort.

Varför I hela världen kopplar du ihop nacissister med ensamhet?? :rage:
Jag vet narciszister med rätt omfattande socialt liv
Vissa sliter ut sina bekanta medan andra klarar klarar att upprätthålla bekantskaper.

En mycket märklig lista måste jag säga. Förutom nr 5 som jag inte skulle säga alls och att jag skulle framställt nr 1 lite annorlunda är det fraser jag kan använda.

1) Jag vill inte att det här ska handla om mig men (hade jag inte sagt utan mer "det handlar ju inte om mig men...") när jag råkade ut för "erfarenhet" gjorde jag såhär "metod" och det hjälpte mig. Kanske kan det hjälpa dig att vända på det och se det såhär? (Observera att jag enbart skulle säga så till någon som faktiskt ber om råd.)

2) Jag är ledsen att du känner så. Vad kan jag/vi göra för att det ska kännas bättre? Hur/vad tror du vi kan förändra för att det ska bli bättre?

3) Varför gör du såhär mot mig? Berättigad fråga när någon gör en illa.

4) Jag har inte tid med det här. Något som ständigt upprepas som tar tid och energi från mig utan att personen vill hitta lösning/förändring utan det är bara drama och gnäll.

6) Det är inte rättvist. Det sa jag senast igår till en vän när vi pratade om vår fina Åke. Varför skulle hon tvingas gå så långt i förtid när det finns sådana rövhattar som skadar och dödar andra?! Det är inte rättvist.

Med det sagt, jag kanske är en narcissist då men ensamma tror jag inte att de flesta är. Snarare tvärtom. Narcissister brukar dra till sig människor med sin charm likt en spindel lockar flugor till sitt nät och efter sig lämnar hen ett spår av mer eller mindre trasiga människor.

Att ens skriva som du gör, "är ensamma människor egentligen besvärliga människor som ingen orkar med" är helt vidrigt och världsfrånvänt och får mig att undra hur du har det med ditt eget känsloliv? Du förstår att det för någon som mår dåligt kan vara droppen som får bägaren att rinna över att läsa något så hemskt?! Att människor är ensamma är en folksjukdom och det finns enormt många orsaker till att människor är ensamma. Narcissism är inte en av dem.

Jag instämmer, en mycket obehaglig trådstart som generaliserar något som är väldigt komplext. Att antyda att är en ensam är en en narcissist och/eller besvärlig är vansinnigt elakt.

Jag vet om människor som är väldigt ensamma som inte ens är i närheten av att vara "besvärliga". Det har bara blivit så, av olika skäl.
 
Senast ändrad:
En kan vara narcissist utan att vara ensam. En kan vara narcissist utan att upplevas "besvärlig" av omgivningen - tvärtom är det mitt intryck att det är vanligt att de upplevs som väldigt charmerande, åtminstone om en inte står varandra alltför nära. En kan ha narcissistiska tendenser/drag utan att vara "fullskalig" narcissist. En kan självklart vara ensam utan att för den sakens skull ha några narcissistiska tendenser.

Narcissistisk personlighetsstörning är väl för övrigt en psykiatrisk diagnos - inte en stämpel som är lämplig att sätta på andra om en inte är kvalificerad att ställa diagnos.
 
Personen jag känner, som är tydlig narcissist och numera tämligen ensam då folk inte orkar längre - kallar ofta och gärna andra för narcissister. Lägger beteenden och personlighetsbeskrivningar på andra ... som egentligen passar väldigt väl in på hen själv istället.

Bara en iakttagelse i ett visst fall.
 
Jag känner några narcissister. Dom är inte ensamma människor. En del av dom har en stadig "fan-club". Dom är bra på att snacka om sig själva och kan liksom "förtrolla" andra med sin karisma.

Dom jag känner som är ganska ensamma är såna som lätt blir utnyttjade av just narcissister, men som sällan kommer deras väg.
 
Rådet angående narcissister är ju att hålla sig borta.
Om alla håller sig borta så blir ju narcissisten ensam.

Din övriga tolkning får stå för dig.
Det blir konstigare och konstigare.

Du påstår att narcissister är ensamma. vilket inte är sant. Baserat på slutsatser och fakta från en företagartidning?

Leder detta vidare till att människor ska lyda råd från typ sociala medier? och drar sen egna slutsatsen att så blir det.

Jag fattar uppriktigt ingenting. :confused:
 
Jag tror att det är bäst att starta en egen tråd om ensamhet och att den här tråden får koncentrera sig på narcissister och kanske även psykopater.
Eller närmare bestämt alla goda råd som flödar om hur man skall hantera dessa.
Det står i tidningar och på webbsidor både här och där:
"Så skall du göra om du råkar ut för en narcissist/psykopat!"
Och så en massa mer eller mindre märkliga goda råd.
Samt:
"Så vet du om du har råkat ut för en narcissist/psykopat!"

I de flesta fall är det huvudsakliga rådet att försvinna därifrån.
 
Jag tror att det är bäst att starta en egen tråd om ensamhet och att den här tråden får koncentrera sig på narcissister och kanske även psykopater.
Eller närmare bestämt alla goda råd som flödar om hur man skall hantera dessa.
Det står i tidningar och på webbsidor både här och där:
"Så skall du göra om du råkar ut för en narcissist/psykopat!"
Och så en massa mer eller mindre märkliga goda råd.
Samt:
"Så vet du om du har råkat ut för en narcissist/psykopat!"

I de flesta fall är det huvudsakliga rådet att försvinna därifrån.
Problemet är bara att alla de där "så här ska du göra..." bygger på att man vet att det är en person som vill en illa man har träffat på. Det gör man inte när det handlar om narcissister och psykopater. Det är att skuldbelägga i dubbel bemärkelse för själva kärnan i narcissister och psykopaters värld är att charma, utnyttja och dumpa. Att då påstå att det går att se/upptäcka innan man redan är utnyttjad och därmed sårad/skadad vilken typ av människa det är man har framför sig lägger skulden på den drabbade att hen inte såg. Vi har ju kommit så mycket längre nu än att lägga skulden på offret oavsett om det handlar om psykiskt sjuka människor som gör andra illa eller om våld i nära relationer, våldtäkter och annat elände.
 
Problemet är bara att alla de där "så här ska du göra..." bygger på att man vet att det är en person som vill en illa man har träffat på. Det gör man inte när det handlar om narcissister och psykopater. Det är att skuldbelägga i dubbel bemärkelse för själva kärnan i narcissister och psykopaters värld är att charma, utnyttja och dumpa. Att då påstå att det går att se/upptäcka innan man redan är utnyttjad och därmed sårad/skadad vilken typ av människa det är man har framför sig lägger skulden på den drabbade att hen inte såg. Vi har ju kommit så mycket längre nu än att lägga skulden på offret oavsett om det handlar om psykiskt sjuka människor som gör andra illa eller om våld i nära relationer, våldtäkter och annat elände.
Ja eller hur?
Det blir då konstigt att köra på med "spring din väg".
 
Jag tror att det är bäst att starta en egen tråd om ensamhet och att den här tråden får koncentrera sig på narcissister och kanske även psykopater.
Eller närmare bestämt alla goda råd som flödar om hur man skall hantera dessa.

(Min klippning)

Det var du som "drog in" ensamhet, med sista raden i trådstarten.

Psykopatisk personlighetsstörning är också en psykiatrisk diagnos, såvitt jag vet. Inte heller en lämplig etikett att sätta på någon, om en inte har kompetensen som krävs för att kunna ställa diagnos på människor. Jag tycker att "psykopat" alldeles för ofta är ett ord som folk slänger ur sig om någon som behandlar någon illa. Jag tvivlar verkligen inte på att det finns både psykopater och människor med vissa psykopatiska drag, men en är inte per automatik psykopat för att en beter sig som en skitstövel.
 
(Min klippning)

Det var du som "drog in" ensamhet, med sista raden i trådstarten.

Psykopatisk personlighetsstörning är också en psykiatrisk diagnos, såvitt jag vet. Inte heller en lämplig etikett att sätta på någon, om en inte har kompetensen som krävs för att kunna ställa diagnos på människor. Jag tycker att "psykopat" alldeles för ofta är ett ord som folk slänger ur sig om någon som behandlar någon illa. Jag tvivlar verkligen inte på att det finns både psykopater och människor med vissa psykopatiska drag, men en är inte per automatik psykopat för att en beter sig som en skitstövel.
Det är ju det som är så svårt att förstå, att någon vid sina sinnes fulla bruk kan göra andra människor så fruktansvärt illa. Jag tror det är därför det används som det gör, som ett skydd från att det skulle kunna hända precis vem som helst.
 
Jag tror att det är bäst att starta en egen tråd om ensamhet och att den här tråden får koncentrera sig på narcissister och kanske även psykopater.
Eller närmare bestämt alla goda råd som flödar om hur man skall hantera dessa.
Det står i tidningar och på webbsidor både här och där:
"Så skall du göra om du råkar ut för en narcissist/psykopat!"
Och så en massa mer eller mindre märkliga goda råd.
Samt:
"Så vet du om du har råkat ut för en narcissist/psykopat!"

I de flesta fall är det huvudsakliga rådet att försvinna därifrån.

Förlåt men kopplingen till ensamhet är en helt din egen: "Är ensamma människor egentligen besvärliga människor som ingen orkar med?" (direkt citat från trådstarten)

Nåväl. Jag, för min del, är ytterst skeptisk till allt vad media skriver om narcissim, punkt slut. Hela grejen med att definiera en hel person utifrån ett personlighetsdrag ger mig rysningar. När man ovanpå det också börjar blanda ihop personlighetsdraget med diverse psykiatriska perslonlighetsstörningar så blir det hela mest obehagligt. Jag väljer att inte läsa det.

Att inte umgås med personer som skadar en är väl ett gott råd oavsett vad.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 956
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp