Narcissister, vet de om att de är det?

Jag tror att det är bäst att starta en egen tråd om ensamhet och att den här tråden får koncentrera sig på narcissister och kanske även psykopater.
Eller närmare bestämt alla goda råd som flödar om hur man skall hantera dessa.
Det står i tidningar och på webbsidor både här och där:
"Så skall du göra om du råkar ut för en narcissist/psykopat!"
Och så en massa mer eller mindre märkliga goda råd.
Samt:
"Så vet du om du har råkat ut för en narcissist/psykopat!"

I de flesta fall är det huvudsakliga rådet att försvinna därifrån.
En lösning för att slippa en allt för generaliserad bild av personlighetsstörningar är att inte läsa tidningar och webbsidor som skriver godtyckliga råd, att helt enkelt försvinna därifrån så att säga.
 
En lösning för att slippa en allt för generaliserad bild av personlighetsstörningar är att inte läsa tidningar och webbsidor som skriver godtyckliga råd, att helt enkelt försvinna därifrån så att säga.
Men det är ju tämligen underhållande.
Och är det verkligen inte till hjälp för någon?
 
Men det är ju tämligen underhållande.
Och är det verkligen inte till hjälp för någon?

Underhållande och till hjälp? Nej, ett obehagligt sätt att trivialisera allvarliga frågor som är mycket komplexa. Däremot går det verkligen hand i hand med dagens fördummande och att allt ska lösas och besvaras med oneliners.

En del saker är komplexa och kräver lite tankemöda.
 
Har en person i min närhet med diagnosen narcisistisk personlighetsstörning. Känner inte alls igen hen i alla dessa beskrivningar av narcisisster. Visst märks det att hen har bland annat den personlighetsstörning, men inget som hindrar mig från att umgås med hen.
 
Har en person i min närhet med diagnosen narcisistisk personlighetsstörning. Känner inte alls igen hen i alla dessa beskrivningar av narcisisster. Visst märks det att hen har bland annat den personlighetsstörning, men inget som hindrar mig från att umgås med hen.

Det är ju som med alla... vi är olika individer oavsett diagnoser, dvs det går inte att säga "så här är alla med den här diagnosen".
 
Har en person i min närhet med diagnosen narcisistisk personlighetsstörning. Känner inte alls igen hen i alla dessa beskrivningar av narcisisster. Visst märks det att hen har bland annat den personlighetsstörning, men inget som hindrar mig från att umgås med hen.
Förlåt jag menar inte att snoka på personen du känner men jag blev nyfiken när jag läste att hen hade det som diagnos. Man läser ju så mycket "skit" om detta som inte är diagnoserat av en professionell person. Men jag tycker att detta var intressant för av vad jag har uppfattat så har sådana personer en viss brist av självinsikt och kan tänka mig att det då kan bli svårt att få dessa personer att få en sådan diagnos. Stämmer detta in på den du känner eller så? Om du har lust att berätta förstås.
 
Förlåt jag menar inte att snoka på personen du känner men jag blev nyfiken när jag läste att hen hade det som diagnos. Man läser ju så mycket "skit" om detta som inte är diagnoserat av en professionell person. Men jag tycker att detta var intressant för av vad jag har uppfattat så har sådana personer en viss brist av självinsikt och kan tänka mig att det då kan bli svårt att få dessa personer att få en sådan diagnos. Stämmer detta in på den du känner eller så? Om du har lust att berätta förstås.
Vill inte skriva mer om denna person, borde kanske inte tagit upp hen ens.
 
En allmän betraktelse från den erfarenhet jag har är att umgänget och engagemanget ofta växlar med något/några års mellanrum. Från hembygdsföreningen, till skytteklubben, till kyrkan, till hemvärnet, till ridklubben, till ena grannen, till andra grannen, till ena kollegan osv. Det blir alltid något "fel" och så går det vidare. Finns mycket få långvariga relationer, någon enstaka där man träffas mycket sällan, och inga djupare relationer.
 
Förlåt jag menar inte att snoka på personen du känner men jag blev nyfiken när jag läste att hen hade det som diagnos. Man läser ju så mycket "skit" om detta som inte är diagnoserat av en professionell person. Men jag tycker att detta var intressant för av vad jag har uppfattat så har sådana personer en viss brist av självinsikt och kan tänka mig att det då kan bli svårt att få dessa personer att få en sådan diagnos. Stämmer detta in på den du känner eller så? Om du har lust att berätta förstås.
Om du är intresserad så finns det garanterat lite mer seriösa texter om detta, eller varför inte forskningsartiklar.
 
Jag tror att det är bäst att starta en egen tråd om ensamhet och att den här tråden får koncentrera sig på narcissister och kanske även psykopater.
Eller närmare bestämt alla goda råd som flödar om hur man skall hantera dessa.
Det står i tidningar och på webbsidor både här och där:
"Så skall du göra om du råkar ut för en narcissist/psykopat!"
Och så en massa mer eller mindre märkliga goda råd.
Samt:
"Så vet du om du har råkat ut för en narcissist/psykopat!"

I de flesta fall är det huvudsakliga rådet att försvinna därifrån.
OK. Så dina källor är kvällstidningar och skvallerblaskor?
Högre nivå kan vi väl hålla på buke?

Ensamhetsdiskussionen var det du väl som startade?
 
OK. Så dina källor är kvällstidningar och skvallerblaskor?
Högre nivå kan vi väl hålla på buke?

Ensamhetsdiskussionen var det du väl som startade?
Överlag tycker jag också att man kan skönja tendenser att vilja förenkla relationer. Enklare att beskylla någon för att ha en personlighetsstörning än att rannsaka sin egen del i exempelvis en konflikt. Visst det finns naturligtvis de som varit i destruktiva relationer och där det kan vara ett nyttigt uppvaknande att läsa om just personlighetsstörningar, men jag har svårt att se hur klickvänliga texter och allmänt generaliserande är vad som leder till det uppvaknandet.
 
Har en person i min närhet med diagnosen narcisistisk personlighetsstörning. Känner inte alls igen hen i alla dessa beskrivningar av narcisisster. Visst märks det att hen har bland annat den personlighetsstörning, men inget som hindrar mig från att umgås med hen.
Ger det personen några problem för egen del?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 959
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp