Narcissister, vet de om att de är det?

Om du är intresserad så finns det garanterat lite mer seriösa texter om detta, eller varför inte forskningsartiklar.
Ja det finns det säkert, jag var lite mera intresserad av anekdotiska beskrivningar - med det sagt att jag självklart förstår att det som stämmer för en inte skulle gälla för alla personer med samma diagnos.
Tänkte på att det måste vara svårt att få/ge en sådan diagnos och därmed undrade över det. Men jag krävde såklart inte något svar och gör inte det nu heller förstås.
 
Obehaglig diskussionsstart. Att välja källor för sin information som inte är vilseledande och plattitydbaserade känns som en grundläggande aspekt av att vilja förstå. Utöver att söka information från expertis som redan föreslagits, så finns ju en grupp experter som sällan beaktas (när det handlar om många olika sätt att avvika från normen); de med levd erfarenhet och ett inifrånperspektiv.

Nu handlar tråden om narcissister (eller kanske snarare om fördomar mot dem), men även psykopati lyftes in vid något tillfälle. Här är en intervju med en psykopat som alldeles uppenbart känner till och lider av sin personlighetsstörning. Överlag en intressant kanal som lyfter fram inifrånperspektivet av olika ickenormativa hälsorelaterade tillstånd.
 
Är narcissister medvetna om sin personlighet?
Eller ter sig världen konstig i deras ögon?
Om de inte förstår sin självupptagenhet så blir det ju tämligen meningslöst att försöka hantera det på annat sätt än att undvika människan.
Och då så blir ju narcissisten oerhört ensam med tiden.

Är ensamma människor egentligen besvärliga människor som ingen orkar med?

https://www.dagensps.se/foretag/6-fraser-narcissister-alltid-anvander/
Du börja bli lite rasistiskt nu , är ensamma människor är en grupp för sig?
Det finns alla möjliga individer som är ensamma av alla möjliga anledningar.
Tycker var och varannan människa är narcissist nuförtiden , bara kolla sociala medier vilken uppmärksamhet en del måste ha.
 
Ja, artikeln var ju inte direkt imponerande. Det kändes mest som någon tonårstidning från 80-talet inriktad på flickor.
Jag får ett par olika chefstidningar och facktidningar och jag tycker att de är fyllda av sånt här. Dvs artiklar av typen "Så här hanterar du underpresterare/medarbetare som inte vill komma in på kontoret, självupptagna, ledsna, allergiker mm mm". Och så fiskar man upp en "expert" som ger lite handfasta råd i en artikel på en halvsida. Helt amatörmässigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 959
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp