Bukefalos 28 år!

NATO - ska vi gå med?

Händelser i förväg som ungefär som att vi skulle vara militärt hotade av något land.

Det är förmågan att se ett par steg framåt som tjänat vår alliansfrihet väl och gjort att vi inte varit i krig på 200 år.
Det är en sak att se och analysera olika möjlig händelseförlopp en annan att som du, se ett och utrycka det som det är ett faktum.

Sen är det mer tur och tillfälligheter som hållit oss undan krigen.
 
Avdelning annoying Russian maps.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010141810.html


Använd Google Translate om er finska är kass.
Kom också ihåg att vår alliansfrihet har tjänat oss väl i 200 år. Men det behöver inte nödvändigtvis betyda att en sådan hade tjänat oss väl i tio år till.
Otroligt Intressant område. Jag gillar de små programmen egenland i SVT, SVTplay.

https://www.svtplay.se/video/eZLp5p...traskidor-tradsjal-karelsk-vandring?info=visa

Det är östra området Kalevala som också är ett härligt smyckesmärke. https://www.kalevalashop.com/

vitahavskarelska rutten finns en promenadled där Elias Lönnroth gick till vita havet och sedan skrev Kalevala-eposet. https://svenska.yle.fi/a/7-1037045
tydligen är det gamla handelsvägar som användes mycket historiskt. Från Finland till vita havet. Finland blev tydligen erbjuden att köpa gamla Historiska delar av Ryssland men kekkonen tackade nej.

Nu är jag inte expert på detta men jag blev lite fascinerad när jag såg just denna egenanland. Så detta är gamla Områden där mycket handel och resande har existerat som idag är blockerat. Inom eu finns många sådana områden som har fått ny möjlighet att växa när stadsstaternas makt minskar som sapmi eller Baskien. Så om Ryssland Slutar bråka och gick med i eu så skulle kanske just detta område få bättre tillväxt.

många andra kan säkert mer om detta område men det finns stora historiska band.
 
Det är en sak att se och analysera olika möjlig händelseförlopp en annan att som du, se ett och utrycka det som det är ett faktum.

Sen är det mer tur och tillfälligheter som hållit oss undan krigen.
Nej vi har inte klarat oss undan krig genom tur. Och det är ett faktum att det inte finns något militärt hit mot Sverige, eller hur skulle du beskriva det i någon form av realistiska termer?
 
Nej vi har inte klarat oss undan krig genom tur. Och det är ett faktum att det inte finns något militärt hit mot Sverige, eller hur skulle du beskriva det i någon form av realistiska termer?
Det är givetvis inte enbart tur, det finns många faktorer, men att deklarera sig neutral enbart hjälper inte. Det är det flera länder som tvingats inse. Med tur menar jag faktorer som att kunna erbjuda transit trafik-där ingår det geografiska läget - vilken ordning som Hitler valde att anfalla, att kriget tog sut innan sverige anekterades mm.

Hade det varit enbart neutralitet så hade fler klarat sig undan andra världskriget. Det är defacto inte enda anldningen som du propagerar för.
 
Nu tror jag att risken för direkt invasionskrig här är mycket liten, så jag gillar egentligen inte jämförelser med WW2. Jag tror att krigshandlingar kommer att se helt annorlunda ut.
Men det är rätt nyttigt att påminna sig om att det var flera länder i Europa som utropade sin neutralitet i början av andra världskriget men inte hade särskilt stor nytta av det. Majoriteten av de som gav upp sin neutralitet gjorde det när de blev invaderade.

1000024842.png
 
Vi är redan under attack från Ryssland och Ryssland är ett av tre länder med högst aktivitet när det gäller spionage, de andra två är Kina och Iran. Vi vet redan att det är ryska trollfabriker som hackar våra olika system och stör internettrafiken. När det gäller Ukraina så startade det med att de tog över elnätet och produktionen. Prio är el och kommunikation, hade vi haft kvar det gamla kopparnätet i Sverige hade vi inte varit lika känsliga som vi är nu kommunikationsmässigt, men när elen försvinner lamslås det mesta.
 
Och med vilken krigsmakt skulle ryssarna lyckas med detta?
Det är jätteintressant att när du tittar bakåt i tiden så tänker du i århundraden; "vår alliansfrihet har tjänat oss väl i 200 år" - men när du blickar framåt i tiden är perspektivet veckor - eller kanske i månader.

Nej, Ryssland kommer inte invadera varken Sverige eller Finland innan sommaren.


Men Ryssland har satt sin ekonomi på krigsfot, och det är minst 30% av deras BNP som idag går direkt in i krigsindustrin. Och Ryssland har 140 miljoner invånare, och en full mobilisering (som vi ännu inte sett) kommer ge minst 40 miljoner soldater.

Om Donald Trump vinner presidentvalet, som Kreml planerar, så kommer det öppna sig ett fönster av möjligheter i det krig mot västvärlden som Putin har startat sedan några år tillbaka.

Även i november är det förmodligen för tidigt för Ryssland att invadera ett annat land än Ukraina, men en försiktig invasion av en glesbefoklad del av ett glesbefolkat grannland kanske man skulle kunna våga sig på, för att se hur övriga NATO, länderna i sydeuropa, skulle reagera? "Är det värt att rycka i Artikel 5 för lite tundra?" "Finland har ju faktiskt varit Ryssland för inte så länge sedan."
En sjysst testballong vore det i varje fall, ungefär som Abchasien och Krim var.

Det är i den här världen du vill att en alliansfrihet ska fortsätta att tjäna oss väl.
 
Den här diskussionen är intressant att lyssna till för den visar så tydligt förändringen som skett, med Schori kvar i den tidigare säkerhets- och neutralitetspolitiken och nuvarande inriktad mot krig med ett ytligt och naivt tänk, i vissa delar närmast tramsaktigt när man talar om att köpa hem lager av konservburkar för att förbereda sig, . Jag tycker det är ytterst oroande.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
497
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 152
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp