Nattjobbare, vad jobbar ni med?

Jobbade natt på en plastfabrik ett tag. Då var det 23-06 på vardagar och när jag jobbade helg var det 18-06.

Jobbat natt på lite olika ställen
Larmoperatör på två olika bolag (räddningstjänsten + "vaktbolag") 8-12 timmars pass, händer att det blir 16 timmar ibland vid tex vakanser.
Väktare 12 timmars pass

Jobbade 6 år på sluten akutpsyk. De flesta nätter var ganska stökiga. En del larm till andra avdelningar, mycket fysiskt. Jobbade heltid med i snitt 3 nätter i veckan kl 20-7. Tjänade dock bra och hade mycket ledigt.

Sedan några år på nattdaghem. Sjukt tråkigt men aktiv arbetstid = pappersjobb 21-7. Tjänade ganska dåligt.

Nu jobbar jag dagtid må-fre med ganska dålig lön. Ganska mycket administrativt. Efter trettiostrecket orkar jag sämre med skiftesjobb.

Vad gör en handläggare på nätterna?

Beror helt på vad som händer.
Det finns vissa fasta rutinuppgifter som sköts på nätterna. T ex gås varenda dossier igenom en gång per vecka. Sådana saker finns det lite.

Sen så är det i princip alltid någon som vill prata om sitt ärende, några man ska hålla samtal med (om t ex återvändande), händer även ganska ofta dagen inte hunnit delge domar och beslut osv så man får göra det.

Men resten varierar stort. Polisen kan ringa mitt i natten och tala om att de kommer med x st personer om en halvtimme. Då ska det dels registreras en massa och fort, det ska bokas in, tas emot, informeras, delges mm. Ofta ringer även polisen i norr och meddelar att nu har de tagit x personer i förvar. då blir det en massa registrering, skriva placeringsbeslut mm. Ganska ofta ringer polisen och vill ha information om någon de stött på, för att bedöma om hen ska släppas eller tas i förvar. Då måste man sekretesspröva etc.

Sen har vi det när någon förvarstagen på ett eller annat vis utmärker sig. Det kan resultera i allt från ett samtal med personen, att fatta beslut om och delge avskiljning eller att fatta beslut om och delge häktesplacering och begära handräckning från polisen, ordna plats på häkte.

Eller så måste man fatta beslut om tillsyn på någon som inte mår bra psykiskt, sekretesspröva utlämnande av information till sjukvården etc.

Eller...

Det går aldrig att veta. Det kan gå fyra nätter i rad och det händer inget alls out of the ordinary. Eller så är det fyra kaosnätter där man inte ens hinner kissa. Man vet aldrig. Och det är utmaningen - att en tvärlugn natt kan det kl 03.47 smälla till och då är det bråttom. Den ena utmaningen. Den andra utmaningen är bemanningen - när det blir stök på nätterna är det vi som jobbar och inga mer. (På dagarna finns ju "hela huset" att tillgå vid larm, polisen kommer osv. På nätterna är det annorlunda. Så väldigt mycket jobb är med dynamisk säkerhet, skapa relationer och hantera diverse små "kriser")

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
839
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
792
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 456
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka