Nattpaddar vid bogen/täcket - funktion eller påhitt?

KSF

Trådstartare
Vad är vitsen egentligen med att stoppa fluffiga tjocka nattpaddar och likände vid bogen på hästarnas täcken? Fungerar det verkligen för att minska skav och tryck på bogen eller är det ennu en grej vi människor hittat på för att de ser mysigt ut?

Funderar om det kan ändra en väldigt åsiktsstark individs tankar om innertäcken, även med god passform så ogillar han att de ligger mot minsta i bogen. Har inte ont utan ställer som vanligt till ett helt skådespel vid minsta missnöje. Han är sådan.

Förutom att ändra på hans uppenbara missnöje (han är lika missnöjd utan då han istället fryser och är arg för det :meh:) skulle det kännas skönt i mammahjärtat när han haft en mankfraktur som resulterat i skönhetsfel (ej ont eller påverkar honom) att göra det extra mysigt och bra för hans buckliga bog. Försöker dra mig ifrån att lägga på massa onödigt för att lugna mig själv och dalta med honom, blir lätt så mycket fluff och extra onödigt skit då. Less is more right?
 
Pröva och se? Tror inte det kan skada om det är rent och mjukt tyg på padden.

Min häst tycker inte heller om täcken, vi har dock kommit fram till att det är hanterbart om man byter innan man går in i boxen, står uppbunden kort och man lägger hela täcket på halsen och knäpper, innan man drar bak allt så det är en decimeter mellan täcke och bog.

För då vet hästen att det är mat och vila efteråt :p, att byta täcke i boxen är en fara för alla i närheten då hästen verkligen bits fram och sparkas bak... när hon står uppbunden utanför boxen så står hon snällt dock.
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Jag har en pad i bogen på mitt transporttäcke eftersom jag inte riktigt gilar hur spännet annars ligger för när hästen.
12106991_10206651619321058_6675285736345833140_n.jpg
 
I Tyskland när jag jobbade där i ett hoppstall hade dom på det viset på alla hästar dygnet runt.. (dom gick aldrig ut i hage)
 
Min har varit hemskt skavkänslig detta året så jag har varvat med back in tracks bogskydd och en padd framtill och det har fungerat helt kanon!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp