Nattsvettningar

Det är framförallt T4 fritt som är lite lågt. Inte mycket dock..

P—T4, fritt
Resultat: 10 pmol/L *Värdet ligger utanför referensintervall
Referensintervall: 12-22

Vet inte alls om det har betydelse eller inte. Och jag tänker att det kanske skulle behövas en lite mer omfattande provtagning 🤔

Hur ligger T3? Och vad är TSH?
Har du antikroppar?
 
Inte i speciellt hög grad vad det verkar.

I min släkt är det min morfar (struma) och jag (hypotyreos).
Ingen annan generationerna bakom honom och generationen (barn, syskonbarn, kusinbarn etc) efter mig.

Det där är nog väldigt olika. I min släkt ser det annorlunda ut.
Jag tänker att ju fler faktorer man har ju större risk att utveckla det... arv är en och det verkar som att TS har fler. Långvarig stress (sjukdom och medicinering), graviditeter tex. Är ju dessutom en sjukdom med många diffusa symptom med sammantaget stor påverkan på livskvaliteten för många. Onödigt att ignorera det om man vet med sig att det finns i familjen.
 
Menar du högt kortisol? Det kan orsaka svettningar.
Jag menar lågt kortisol. Kortisolet samverkar med blodsockret. Lågt kortisol kan alltså ge lågt blodsocker och lågt blodsocker ger kallsvettningar. Jag slutade svettas helt nattetid när jag tog kortison.
 
Aha jag har bara hört om motsatsen!
Man lär sig mycket när man själv har problem med hypofysen och sedan har väldigt ohjälpsamma läkare ;)

Kortisolet ökar blodsockret. Det är ett sätt att testa funktionen, man ger insulin, låter blodsockret dippa ordentligt och ser hur långt tid det tar innan binjurarna svarar med att öka kortisolet, och hur mycket det ökar. Jag själv vara nere på blodsocker på 1,9 innan det vände, var nära medvetslöshet. Mina binjurar är vad min läkare kallade "lite lata".


Lågt kortisol ökar även TSH om man har en fungerande hypofys. Det beror på att ökning av TSH och ACTH (som styr binjurarnas produktion av kortisol) ökas av samma hormon. Men det är ju också förutsatt att de systemen fungerar - och det gör de ju inte alltid. Så den här grejen med att man direkt ger levaxin om TSH är högt får mig att se lite rött. Gör man det och det egentligen är kortisolet som är problemet så kan man nämligen dö. Nu är det ovanligt att ha fel på kortisolet, men det hjälper ju inte de stackarna som har det.
 
Man lär sig mycket när man själv har problem med hypofysen och sedan har väldigt ohjälpsamma läkare ;)

Kortisolet ökar blodsockret. Det är ett sätt att testa funktionen, man ger insulin, låter blodsockret dippa ordentligt och ser hur långt tid det tar innan binjurarna svarar med att öka kortisolet, och hur mycket det ökar. Jag själv vara nere på blodsocker på 1,9 innan det vände, var nära medvetslöshet. Mina binjurar är vad min läkare kallade "lite lata".


Lågt kortisol ökar även TSH om man har en fungerande hypofys. Det beror på att ökning av TSH och ACTH (som styr binjurarnas produktion av kortisol) ökas av samma hormon. Men det är ju också förutsatt att de systemen fungerar - och det gör de ju inte alltid. Så den här grejen med att man direkt ger levaxin om TSH är högt får mig att se lite rött. Gör man det och det egentligen är kortisolet som är problemet så kan man nämligen dö. Nu är det ovanligt att ha fel på kortisolet, men det hjälper ju inte de stackarna som har det.

Intressant! Jag har skyhögt kortisol men också högt TSH. Jag svarar inte på Levaxin öht vad det verkar.
 
Är binjurar och hypofys kollade på dig? Vid högt kortisol ska normalt tsh sjunka. Men jag vet ju inte hur höga dina nivåer är?

Jo jag vet. Mitt kortisol är ca 1000 över referens. Jag är cushioid. TSH kan ju dock som jag förstår vara kroppens drama queen om något är fel (tex inflammationer eller likn). Jag hade TSH 17 senast (ref är väl typ 0,5-4.5) men t4 och t3 låg fint (och då menar jag inte "inom referens" utan på riktigt perfekt ;) )

För TS så tänker jag att nattliga svettningar kan vara hormoniellt (troligt) eller kanske inflammatoriskt.
 
Jo jag vet. Mitt kortisol är ca 1000 över referens. Jag är cushioid. TSH kan ju dock som jag förstår vara kroppens drama queen om något är fel (tex inflammationer eller likn). Jag hade TSH 17 senast (ref är väl typ 0,5-4.5) men t4 och t3 låg fint (och då menar jag inte "inom referens" utan på riktigt perfekt ;) )

För TS så tänker jag att nattliga svettningar kan vara hormoniellt (troligt) eller kanske inflammatoriskt.
Men har de inte gjort MR på hypofysen?
 
Inom referens, men vart? Lågt inom referens kan tyda på problem med hypofysen. Nattsvettningar kan isf bero på lågt socker pga för lågt kortisol.
Det är mitt i. Så det borde väl vara okej?
Menar du högt kortisol? Det kan orsaka svettningar.
Har också hört det. Och att det kan höra ihop med stress och ångest.
Men jag vet inte.
Ska dock verkligen reda ut detta. Finns ingen lösning så finns inte men då har jag i alla fall försökt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 935
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
904
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 262
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 017
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp