Naturmedel mot Fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 7 348
Sv: Naturmedel mot Fång?

Linfröolja skyddar tarmen mot förändringar som sker vid foderbyten och betessläpp, Kruxet dock är att man måste börja ge detta minst 4 månader före tex ett betessläpp, detta för att tarmen skall hinna ombilda och ändra fettlagret.

Detta har man gjort en studie om, och postiv effekt uppvisade bla individer med hudåkommor såsom eksem etc men även hästar med benägenhet för fång.

Hur mycket linfröolja ska man då ge per dag?

Ja alltså man måste starta minst 120 dagar före betes säsong, det gäller både för hudproblem och för fång annars finns ingen effekt. Till ponny skulle jag säga ca 1-1½ dl per dag i introduktion och sedan kan man säkert gå ner till 1 dl per dag eller halva givan.

Nu får inte jag länken att funka, jag hoppas du har fått det.

Men det är väl bakjäst och inte foderjäst som det har forskats om ang. effekterna på tarmfloran?

Jag och flera här i stallet har upplevt att Topspeeds Probimin(mjölksyrakultur) är väldigt effektivt både att förebygga och att häva (foderrelaterad)fång.

Är du säker på att man måste börja så långt innan med linfröolja för att förebygga fånganfall?
Jag har förstått det som att oljan är nyttig för de nyttiga bakterierna i grovtarmen men har svårt att tro att det tar flera månader att skapa en förbättra tarmfloran.

Ja det är jag säker på, förutsättningarna är detsamma för fång som för eksem.

KL

Probimin, det var min vän när min shettis hade fång. Funkade helt underbart på de tre fånghästar vi testade på, och fick lovord från andra hästägare :) Gammal tråd, men eftersom de senaste svaren var nyare så var jag tvungen att passa på :p

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Har en häst som är 17 år. Hon har sedan jul varit halt i ena bakbenet Det har visat sig vara bakknät och efter undersökning dålig...
Svar
6
· Visningar
335
Senast: Emuliiaa
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 511
Senast: Tiger tok
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka