Navelbråck??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare carojoh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 066
C

carojoh

Har någon erfarenhet av navelbråck hos häst? Hur opereras/behandlas det?
MVH
carojoh

Har läst om det men kan nån förklara på ett vettigt sätt? Det har väl nåt med navelringen att göra. Tror att det går att operera om det är en böld på magen, eller? :confused: :)

Min häst har navelbråck.

Hästen (människan också för den delen) har nått som liknar ett nät som håller tarmarna på plats. Om det går hål på detta "nät" så har du ett bråck.
Vad som kan hända är att tarmarna kan trilla ut i öppningen och i värsta fall klämmas och skapa tarmvred.

Jag köpte min häst som föl och då hade hon som en bulle precis vid naveln. Hon är idag 4 år och bullen är mer eller mindre borta! Den växer liksom bort. Hålet i "nätet" är ju kvar.
Då jag köpte henne kollade jag dock runt med massa veterinärer och människor vars hästar har navelbråck. Till 99% fick jag svaret att jag inte skulle operera, att det kan växa bort och inte är farligt. Från en operationsglad klinik fick jag svaret att jag borde operera på direkten!
Om jag skulle operera så fick jag inte ut nått på försäkringen. Det klassas som en skönhetsoperation.

Idag är jag väldigt glad att jag inte tog risken att operera. Kostar bara massa pengar och innebär ju en infektionsrisk.

/Snorpan

Tack för svaren!
Min häst är fyra år och har haft detta sedan hon föddes. Är osäker på om det är navelbråck för hon är inte hård eller har någon bula utan bara en förhårdnad som hänger ner ungefär av samma "material" som kastanjen!!, Jag känner att det inte är något "hål" uppått!Ska kolla med veterinären men tänkte kolla ifall någon hade några råd och erfarenheter om vad det kan vara!
MVH carojoh :bump:

Det kan nog se ut på lite olika sätt. Tidigare hade min häst som en liten mjuk bula och man kunde nästa föra upp två fingrar i "hålet". Jätteläskigt.
Nu är mer en liten hårdare klump och om man känner riktigt noga kan man ana något som känns som ett hål. Men det är inga yttre förändringar i huden.

Om du är osäker på om det är navelbråck eller ej tycker jag nog att du ska låta en veterinär titta på det, så du får klarhet i vad det är. :)

/Snorpan

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka