Näverks hjälp åt bortkommen mamma

Opartisk

Trådstartare
Vi har två datorer som vi vill "sammankoppla". Sonens och vår dator mao.
Jag har inskaffat en trådlös router: Sweex,54MBPS,Extended range står det. Vi kan köra den både trådlöst och med kabel. Men jag måste ju ha nätverks kort i båda datorerna eller hur?
Måste vi ha två likadana kort i datorerna?Av samma sort så att säga.
Vart hittar man de bästa nätverkskorten?

Sv: Näverks hjälp åt bortkommen mamma

Svar ja. Nätverkskort ingår dock de nyare datorers moderkort så du kanske slipper köpa ett kort. Leta upp en kontakt i moderkortet som ser ut som telefonsladdens kontakt men lite större, då har ni moderkort i datorn. Vill du koppla upp dig trådlöst så är risken stor (99%) att du måste skaffa ett trådlös nätverkskort. I en modern laptop ingår dock trådlös från början. Ni kan ha både och i samma nätverk t.o.m. i samma dator men det är lite överkurs.

Ifall tanken är att köra trådlös ska du slå igång kryptering, WPA2 är den kraftigaste som denna Sweex klarar av. Om trådlöst ska inte användas är det bäst att stänga av det trådlösa nätverket helt.

Här finns en test där ditt Sweex verkar vara med: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6033&page=11

Bäst nätverkskort? Kostar pengar men du kanske menar bäst pris? En bra prisjaktsajt: http://www.prisjakt.nu

Sv: Näverks hjälp åt bortkommen mamma

Vi har två datorer som vi vill "sammankoppla". Sonens och vår dator mao.
Jag har inskaffat en trådlös router: Sweex,54MBPS,Extended range står det. Vi kan köra den både trådlöst och med kabel. Men jag måste ju ha nätverks kort i båda datorerna eller hur?
Måste vi ha två likadana kort i datorerna?Av samma sort så att säga.
Vart hittar man de bästa nätverkskorten?
Jag hoppar in med några små kommentarer efter petris rappa svar;
först och främst behöver du inte ha två likadana nätverkskort i de två datorerna för att koppla ihop dem via kabel. Du behöver ha vanliga standard ethernet nätverkskort, men det finns hundratals modeller från många olika tillverkare och de två korten behöver inte vara av samma modell.
Vill man vara snål köper man ett som stödjer upp till 100 mbit överföringshastighet, de kostar strax över femtiolappen. Vill man framtidssäkra en aning köper man kort som stödjer upp till 1000 mbit, kostar 150-200 kr/st. Switchen (routern) kommer inte att stödja den högre hastigheten, men den kanske byts ut så småningom - och om man vill så går det hur som helst att använda en (korsad) nätverkskabel direkt mellan de två datorerna om man skulle vilja föra över stora mängder data snabbt någon gång.
Nätverkskort av båda typer finns i princip i alla datorbutiker samt på Clas Ohlson, Siba, OnOff, Elgiganten, Kjell & Company, NetonNet etc... Skulle inte förvåna mig om t.o.m. Coop har i sina större butiker, där det finns dator/tv/musikavdelning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka