Nedsänkta tecken?

maria85

Trådstartare
Sitter och skriver labrapport och måste ha nedsänkta tecken (typ D1 där ettan ska vara nedsänkt, som D med index 1). Problemet är att så fort jag försöker komma åt teckenformateringen i Open Office så kraschar det, den vägen är alltså utesluten.
Har något minne av att det ska gå att använda teckenkoder (typ alt+någon sifferkombination) men lyckas inte hitta något som fungerar trots ihärdigt googlande. Någon som vet hur man gör? Jag skulle vara oändligt tacksam!

Sv: Nedsänkta tecken?

¹, ² och ³ (0185, 0178, 0179) finns, men inte motsvarande för nedsänkta. Om programmet kraschar när du försöker använda en funktion har du nog allvarligare problem och bör försöka göra något åt det. (Installera om programmet, skaffa nyare version eller dylikt.)

Attans då, jag trodde att det fanns! Jag behövde dessutom helt nedsänkt text (hex vid hexadecimala tecken, dec vid decimala osv). Nu löste det sig ändå genom att jag öppnade det i Open Office i ubuntu istället, men det hade varit smidigt med en quick-fix.

Jo, jag ska ge mig på en ominstallation, det måste ha blivit något tokigt. Kanske Open Office inte är fullt kompatibelt med windows 7 än?

Attans då, jag trodde att det fanns! Jag behövde dessutom helt nedsänkt text (hex vid hexadecimala tecken, dec vid decimala osv). Nu löste det sig ändå genom att jag öppnade det i Open Office i ubuntu istället, men det hade varit smidigt med en quick-fix.

Jo, jag ska ge mig på en ominstallation, det måste ha blivit något tokigt. Kanske Open Office inte är fullt kompatibelt med windows 7 än?

nedsänkta tecken finns för såväl microsoft office (såväl mac som win), latex (alla platformar), iworks (mac) etc.. under teckenformatering.

huruvida det finns ett snabbkommando i ms office vet jag inte då jag anser det vara riktigt uselt för att skriva formaterad text.

nedsänkta tecken finns för såväl microsoft office (såväl mac som win), latex (alla platformar), iworks (mac) etc.. under teckenformatering.

huruvida det finns ett snabbkommando i ms office vet jag inte då jag anser det vara riktigt uselt för att skriva formaterad text.

Ja jag vet att det finns, men nu kunde jag inte komma åt teckenformateringen den "vanliga vägen" (genom menyn), eftersom programmet kraschade då. Därför sökte jag efter ett snabbkommando eller någon någon form av alt+sifferkombination för att temporärt lösa problemet.

För övrigt handlade det om Open Office och inte Ms Office, men det är väl lika uselt för textformatering i dina ögon antar jag så du kan väl inga snabbkommandon för det heller (jag önskar att jag behärskade LaTex, det verkar väldigt användbart!).

Jag undrar om du ens läste ursprungsinlägget förresten? Det verkar inte så.

(ber om ursäkt om jag kanske låter bitsk, det är inte riktigt meningen i så fall, jag har labbat sen kl 8 imorse och hjärnverksamheten är inte på topp bara).

LaTeX är underbart för den typen av rapporter. Inget fipplande i menyer för att få in specialtecken och matematisk text, utan bara att skriva på. För ett riktigt exempel:
Kod:
$t_{FWHM} = \frac{0.441}{\Delta \nu} \approx 39.0~\mathrm{fs}$

Fel tid att byta system mitt i en period av många rapporter förstås. När du känner att du har tid kan jag rekommendera MiKTeX som bas och TeXnicCenter (thanks S!) som editor. Har man glömt bort vad något heter (som alla kommandon för att få in en bild vettigt) finns menyer som backup.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka