Q

Qudexco

som jag skrivit tidigare håller jag på att byta sadel nu. men fick idag veta att jag inte kan få en sån sadel jag vill ha (en som passar utan padd) eller jo jag kan få det men den kostar minst 25000 (special beställa) och det har jag aldrig råd att lägga ut. lutar mot att jag köper en pessoa (blyth tait edventer(?)) för 10500 som sadelmakaren får stoppa upp ca 2 cm och sen får jag använda padd. han har nämligen stor manke stora bogblad och stora hålor. så det är inte många sadlar som passar. men man kommer ju ifrån manken en del när han har så stora bogbald (sadeln längre bak) men då "sugs" sadeln ner i hålorna och då blir sadeln för låg fram till. (bläää) jag som verkligen Verkligen VERKLIGEN ville ha en sadel som verkligen passar utan tillbehör så som padd mm. men men jag antar att jag kan stoppa upp den visionen där bak.han är bred över ryggen också och behöver ca 32-33 i vid men för mankens skull skulle han kanske behöva 28-29 men den blir för smal för resten. (komplicerat men ändå) har du ett liknande problem vad har du för sadel i så fall? /ida

ps: alla sadlar jag har provat är utpassade av sadelmakare
 
Stackare... men hur vågar du säga det här ;) Alla här kör ju med måttbeställda sadlar och så... Vet inte var deras sedelpress är men jag lånar gärna in mig på den... :D :D
Ibland får man nog vara nöjd med hälften... annars har man snart inte råd att mata hästen....
Jag tror säkert att en sadel kan passa bra med vissa hjälpmedel. Inte ens världsryttarna har en sadel per häst...
Skulle min behöva en bättre :crazy:? Varför isåfall? OBS!!! NAturligtvis har jag ingen katastrofsadel, tror eg inte att jag kan hitta en bättre och dessutom använder jag personligen ingen pad just nu iaf... Men jag skulle inte sätta mig i skulder för att få en sadel till min gosse... :eek: ändå är han mitt allt... ;)
Jag håller med dig. Jag hade gjort som du ska göra...
 
eh jag har satt mig i skulder för att kunna köpa en sadel som ligger riktigt riktigt jäkla bra på min häst :crazy: Om jag inte tyckte hon var värd det skulle jag inte vilja rida henne..

Annars håller jag med dig, jag tror också man kan bli tvungen att kompromissa ibland. Förhoppningsvis vet denne sadelmakaren vad han talar om och resultatet blir nästan lika bra som en specialbeställd sadel. MEN jag funderar över hur denna padd ska se ut? Om hästen behöver vid bom över ryggen, men smalare bom över manken (fattade jag rätt?) HUR kan en padd hjälpa? Padden måste ju göra sadeln bomvidd smalare hela vägen? Förklara gärna, jag är lite vetgirig :p
 
Ingen skoj situation...

En liten tanke bara, har sadeln du hade innan legat dåligt så att han inte musklat sig rätt? Min förra sadel (elelr förr förra för att vara korrekt) låg nämligen och tryckte vid sidan om manken och under bossorna långt bakom, knappt ngt tryck alls mitt under. Då fick/hade min ponny oxå stora "hålor" vid sidan om manken. Kan det avra det som hänt med din häst (eller är det så illa at han är skapt för att inte ha sadel... *suck*)? för även om min mest var öm längst bak så har hon nu fått fina muskler vid sidan om manken, innan sadelbytena så kunde man inte hålla en flat hand där (även om man böjde fingrarna bakåt) men nu går det nästan ut istället. Vet inte om du hängde med men kontentan var att din häst kanske behöver muskla om sig (blir rätt musklad) för att en sadel ska passa.

Lycka till!
 
låter inte så kul, är så glad att lilla gumman bara har 32 ..
 
Jag har haft samma problem. Hästen behöver bred sadel nertill men har hålor vid manken (p g a för liten sadel en gång i tiden). På grund av manken har jag varit tvungen att ha en smalare sadel än vad som egentligen har passat och jag har hamnat i bakvikt på hästen och varit tvungen att palla upp med paddar baktill.

Nu har jag hållit på och bytt sadel i ca ett år och min häst börjar bredda ganska mycket, jag köpte en sadel för ca en månad sedan och den är redan för trång. :(

Räkna med att vara tvungen att byta sadel ofta en tid framöver. Jag tror det är bättre att köpa en "för stor" sadel och exempelvis lägga i ett fårskinn för då får hästen möjlighet att bredda runt manken.

En liten påpekan inför "muskelbygge". Det är viktigt att hästen får tillräckligt med protein för annars bygger den inga muskler ändå.

mvh Jessica
 
Stackare... men hur vågar du säga det här ;) Alla här kör ju med måttbeställda sadlar och så... Vet inte var deras sedelpress är men jag lånar gärna in mig på den... :D :D

Jag tröttnade på all dålig hästutrustning med usel kvalité & utbildade mig till sadelmakare.
Min pålle hade följdaktligen bara "hemmagjorda" grejor, givetvis av högsta kvalité och perfekt passform. Sadeln är givetvis korrekt tillpassad och omstoppad regelbundet :rofl: :devil:

Ärligt talat skulle jag vilja se de ryttare som IRL är så perfekta som de utmålar sig här. Jag ser era sadlar när de lämnas in till mig och de är definitivt inte smorda så fort de har använts och bara en bråkdel passar hästarna de ligger på :devil:

Men att hitta en sadel som passar är något av det svåraste som finns och tar lång tid. Givetvis kan man ge sig den på att när man väl hittar en så lyckas hästskrället växa ur den på mindre än 6 månader... Sedan är man tillbaka där man började. The never ending story....

Apo
 
ja i prinsip har du fattat rätt. du jag vet inte jag har kört honom till sadelmakaren nu jag vet inte hur många gånger. men meningen med padden är att fylla ut hålorna han har så inte sadeln blir för låg fram sen att sadeln blir smalare i hel het är ju självklart. ska dit idag så får jag prata med henne så jag fattar allt rätt nu ju. skulle få prova hem en M&N sadel också som skulle kunna passa. jo självklart är han värld det bästa. men tyvärr har jag inte råd att köpa en special beställd sadel för 25-30 tusen kr!! en sak jag har funderat på är ju hur en sadel kan vara så dyr!? undrar hur mycket den kostar att göra i gäm förelse med vad den säljs för?! hmm.. jaja jag återkommer ikväll när jag vart hos sadelmakare med min förklaring med detta till padden. måste erkänna att jag inte är helt klar i huvudet jag heller. :crazy:
 
hej.. jo jag har också funderat på detta och givet vis tagit upp det med sadel makaren men min gammla sadel har passat honom (gör det inte längre) och den passade inte mig något vidare heller. är nämligen djupt frälst i flatback sadlar :love: så det är en sån jag letar efter.
 
ja det är klart att han får tillräckligt med protein! han foderstat är "godkänd" av både foder rådgivare som har gjort den och vetrinär som kollat igenom den.
 
Både veterinärer och foderrådgivare kan vara både bra och dåliga på att ställa foderstater. Jag har träffat på riktigt dåliga foderrådgivare, som har gjort foderstater som har legat åt helsike. :p Veterinärers foderkunskaper däremot kan jag inte uttala mig om.

Det kan hända att din häst har högre proteinbehov än genomsnittshästen. Vad har du för kvot mellan Smrp och MJ?

mvh Jessica
 
Jag hade ett jäkla bry med sadel till min gamla häst.
Slutade med en County, visserligen begagnad men den kostade ändå 9000:-. jäkla tur att jag kunde stoppa om själv, annars hade det varit ytterligare 1500:-

Hästen jag funderar på att köpa nu är rund som en tunna och jag förbereder med sorg i hjärtat på ytterligare en tur i sadelträsket. Jag älskar min County, den är så skön. Men som sadelmakare kan jag inte förlika mig med tanken att man hellre väljer en sadel för att den är skön än att den passar.

Apo
 
hmm ok..det är ju så jäkla svårt detta ju!!tänk om alla sadlar skulle passa alla hästar *drömmer* vill själv ha en appalosa flatback (märke??) min sköt häst hade en sån. men det kan jag ju glömma med min pålle..
 
jag litar på både min vetrinär och min rådgivare. kovoterna mm har jag på ett papper hemma (är i skolan)
 
min häst har jättemanke, och han har en prestige appaloosa... har du provat..? Går att "ommöblera" stoppningen i den också. Jag trodde aldrig han skulle kunne ha det, blev jätteförvånad.. :D
Vilka sadlar har du provat hittils? Så vi vet vilka som inte passar? :confused:
 
har provat:
henri de rivel- flat back =passar men hästen hatade den.
pessoa- blyth tait edeventer (stavning)= för låg fram skit skön annars.
M&N märke=????=för låg fram
Forestier sadel= för liten åt mig 16,5 tum jag =17,5
appalosa prestige för liten åt mig och för låg fram.
appalosa golden star för låg fram .skit skön att rida i.
har nu hemma en henri de rivel exlusiv hopp verkar passa efter dagens mini pass men vi får se imorgon när jag ska rida dressyr. annars verkade han gilla den och den var ap skön att rida i *ber till gud att denna passar*
ska annrs hämta en appalosa green star på beställning imorgon med bom vid 29!! tänk om den passar den också!!
då har jag ju tilloch med 2 st att välja mellan!!!
 
Jag tycker du ska prova ett annat upplägg. :) Strunta i ridningen ett tag, typ 4-6 månader. Ta promenader ut i skog och mark, tömmkör, löshoppa. Träna hästen från marken, men skippa allt som har med sadel att göra ett tag framöver.

Hålorna som du nämner beror nämligen på muskelförtvining runt manken. Om du låter hästen slippa ridningen ett tag, men framför allt sadel, så kommer musklerna komma tillbaka kring manken och han kommer sätt bättre ryggmuskler också. SEN kan du börja leta sadel. Det finns ingen sadel i världen som ligger bra när musklerna kring manken är förtvinade :(

Så länge man fortsätter att lägga tryck på dessa "hålor" så stryper man blodtillförseln till musklerna och hästen har inte en chans att bygga upp några muskler.

Visst, det kanske låter tråkigt att inte rida på typ 6 mån, men du vinner på det i längden - jag lovar :D
 
... bomlösa sadlar passar de flesta... åsså anpassar de sig när hästen musklar på sig... är det ingen här som tänkt tanken att prova en sån? Då behöver man ju inte köpa ny sadel så fort hästen musklat sig lite... :idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
797
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp