Bukefalos 28 år!

nej hjälp vad är detta?

F

Fjäril

Min häst har börjat frusta jättemycket (särskilt när man rider) och ibland kommer det ut gult, tjockt snor. En annan häst i stallet hostar också mycket. Vad kan detta vara? Vad ska jag göra?
 
Sv: nej hjälp vad är detta?

Hade jag varit du så hade jag tagit tempen och även känt på undersidan ganaschen efter svullnad. Det du beskriver låter lite som symtomen min häst hade när hon hade kvarka. :( Som tur var klarade hon sig! :bow:

Säger naturligtvis inte att det är det, men det är juh alltid skönt att klargöra så gott det går :smirk: Annars låter det som en förkylning.
 
Sv: nej hjälp vad är detta?

Hej!
Jag vill inte ta i me de värsta men, de kan juh va astma... Min islandshäst började visa symtomen med mycket frustningar särskilt vid skritt. Och hon snorade och hostade, de kom på intern men vi trodde oxå att de bara var förkylning så vi gjorde inget den vintern och sen försvann de på sommaren. Men vintren efter kom symptomen tillbaka och vi tog hem en veterimär och fick diagnonsen kronisk boncit astma. Ja var bara 12 år då så ja fattade inte hur allvarligt de va, men på sommaren fick hon ett anfall i hagen och bara låg och kämpade för luft...:cry: Men nu efter MYCKET god veterinär vårt och massa medicin och många resor till strömsholms djusjukus så är hon helt återställd:love: fast de va tre långa år när hon hade de...:cry:
Så de e kanske bra o kolla upp vad de kan vara. Är det hög luftfuktighet i stallet där din häst står? Är höet dammigt??
Vi fixade massa ventilering i vårat stall och böt till hösilage till Thruma de nog mycket de som gjorde att hon blev bra.
 
Sv: nej hjälp vad är detta?

Det kan vara så att du har drabbats av samma elände som MÅNGA här nere i söder har fått på sina hästar, symptomen är i alla fall väldigt liknande. Jag pratade med min hovslagare för ett antal veckor sen och han sa att det i var och vartannat stall här nere står snoriga och hostiga hästar.
Jag har tagit prover på våra hästar och veterinären säger att det inte är något som penicillin biter på utan ett virus som vi bara kan vänta ut. Fick rådet att ge örttillskott som stärker immunförsvaret för att hjälpa dem på traven, plus att vi ska hålla nere träningsdosen beroende på hur de mår för dagen.

Ring din lokala vet station och rådfråga!

Tror inte att du i första hand ska tänka på hemskheter som kvarka, det gjorde i o f sig jag, därav provtagningarna men det BEHÖVER ju inte alltid vara det värsta tänkbara.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: iNHALE
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Murray
·
Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 235
Senast: Marty
·
  • Artikel
Hästnyheter Thomas Ryan har blivit känd för att rida hingstar – men allt började av en slump. Idag har han fem hästar i stallet hemma och menar att...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp