Förkylning utan feber

Stina2000

Trådstartare
Var går gränsen?
Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går tillsammans på lösdrift. Förra veckan blev en häst lite snorig, så vi skilde den från flocken. Mest genomskinligt snor, men tror den hade lite gult en morgon, men inte senare på samma dag.. Den har hostat lite också, men är inte allmänpåverkad. Ingen häst har haft feber. Alla är pigga och glada, även den som var lite snorig och hostade lite. Det har gått över på 3-4 dagar, men den får fortsätta vara avskild har vi bestämt i stallet.
Vad gäller? Räknas detta som smittsam sjukdom med tanke på tävling och träning?
 
Bäst att ta det säkra före det osäkra och isolera stallet. En febertopp kan ju lätt missas. Vi fick in en förkylning förra året och unghästarna smittades. De hade varsin snabb febertopp som var över på några timmar, och i övrigt bara lätt nosflöde.

Alla måste ta sitt ansvar, även fast det är otroligt tråkigt att behöva ställa in tävlingar och träningar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
493
Senast: iNHALE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 114
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp