Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snyggast, drar mkt, drar lite bensin och så vidare hittils verkar vara Honda CRV tätt följt av Toyota Rav? Men man får en nyare Toyota för samma peng.... Men Hondan är liiiiite snyggare.
Men jag kan ju oxå slå ett slag för Rav4, jag hade en -98 tidigare o den var helt okej! Den har tickat på 30t mil nu o den bara går o går o går, svärmor köpte den av mig... Den drog runt litern i bensin, var lite svajig i vinterväglag(för den är så lätt o har hög tyngdpunkt) men tog sig fram precis överallt. Den fick bara dra 1350kg på b dock. Bakluckan(sidoöppnad dörr) var väldigt opraktisk när man kopplat på kärra...
Tycker också Honda verkar lite billigare. Sedan hittade jag fler Honda som fick dra 1500 men nu köpte jag ju dragbil efter släpet och inte tvär tom så det var lite det som avgjorde Hittade ingen Toyota billig nog som fick dra 1500 kg.Sen vet jag inte hur det är på Hondan, så långt kollade jag faktiskt aldrig. Men Toyotan har kamkedja istället för kamrem, vilket jag tycker är en fördel, det är ju annars en ganska stor kostnad. Jag skulle väl gissa att det är samma på Hondan, eftersom de är rätt så lika i övrigt.
Precis vad jag tänkte. Honda är inte alls lika vanligt som Toyota. Man ser mkt färre Honda på vägarna.
Jag lägger, som alltid, min röst på BMW. Bekvämare bil får du leta efter. 5-serien är större än 3-serien, och får därmed dra betydligt mer på BE, men då du bara hade B-kort är det lämpligare med en 3-serie. En 5** får dra 1190 på B.
En 3** får dra 1490. Detta varierar säkert en del beroende på karossmodell osv. I BMW-djungeln står 3an och 5an för modell, och de två nästkommande siffrorna står för motorvolym. D.v.s. 530 betyder 5-serie, 3,0 liters motor, 320 betyder 3-serie, 2,0 liters motor.
Då du inte hade en enorm häst och därmed inte behöver ett enormt släp tror jag det räcker gott med en 320. Dock ska du ha i åtanke att ju större motorn är, ju mindre "berörs" den av att du släpar tunga saker efter den. Jag har f.n. en 328, och förbrukningen ökar med ca 3 dl/mil med 1600 kg på släp. Min mammas bil är en 2,0 (inte ens en BMW ) och den pinnar lätt iväg med nästan dubbla förbrukningen med häst där bak.
I första inlägget skrev du att "dieseln av någon anledning drog mindre än bensinaren". Det beror, kort sagt, på att en dieselmotor har högre vridmoment än en bensinmotor, detta för att verkningsgraden i dieselmotorn är betydligt högre än i bensinmotorn. =)
Om du ska ha diesel eller bensin beror på hur mycket du kör. En diesel är bättre att dra med, men det skiljer ca 4000-5000 om året i skatt jämfört med en bensinare. Jag kör ca 5000 mil/år, och kör nu bensinare. Tänkte byta till diesel, och kommer då spara ca 14000/år, även med skatten inräknat.
Nu har jag irrat iväg tillräckligt här. Men som sagt, jag röstar för BMW. En gång BMW, alltid BMW. (Inte alls partisk. )