Bukefalos 28 år!

ny dragbil med ett par krav...

Sv: ny dragbil med ett par krav...

*knapplån*

Jag går då emot övriga och säger att XC70 inte alls är någon gjuten dragbil i mitt tycke. Visst är det en hyfsad bil, jag älskar min (bensinare med turbo), men som dragbil betraktat lämnar den en del att önska. Dels är det den absolut dyraste bilen att serva och reparera (här står två Mitsu och en Volkswagen på gårdsplanen, jag räknar bort Rangen) och sedan är den inte tillräckligt duktig helt enkelt. Möjligen ger dieselvarianten en bättre känsla, men det är för mig fortfarande en bil med dragkrok snarare än en dragbil.

1800 kgs dragvikt är heller inte jätteimponerande.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Pratade lite med gubbarna på jobbet idag och dom sa att det kan skilja väldigt mycket i skatt mellan diesel och bensinare?

Det var ju det jag skrev; en personbilsreggad SUV brukar vara dyr i skatt. Vi har en Toyota Landcruiser bensinare och den kostar 2 800 kr. En motsvarande pb-reggad diesel kostar omkring 10 000 kr. Därför är det ju bra med en pickup med dubbelhytt som är lb-reggad; då har du ju lika mycket plats som i en vanlig bil och så sjunker ju skatten en hel del. Men kör man väldigt mycket, så kan man ju tjäna på att ha en pb-reggad diesel jämfört med en motsvarande bensinare som oftast dricker mycket mer soppa.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Håller med dig.

Seabaz, Passaten drar fantastiskt!
Har åkt med två hästar bakom i "vanliga" dieselmotorn på 140hk.
Den tuggade sig igenom vinterväglaget utan problemas.
Får dra rätt mycket också för att vara så "liten".
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Dessvärre är det nog så att man måste upp i stor bil (XC90 och motsvarande) för att komma upp i två tons dragvikt. Och då kommer högre skatteklass, mer bränsle och hela den biten. Det är nog oundvikligt.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Subaru Forrester har ALLT du kräver!

Jag kunde inte varit lyckligare!

Hade Volvo XC70 innan, vilket skräp kämfört med en Subaru!
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Det missade jag helt. Forrestern får dra strax under två ton, outbacken 1800kg.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Ja, det är vad jag också vill tro, det är ingen Subba som får dra över 2 ton såvitt jag vet.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Nu har ju TS totalvikt 1990 kg på släpet, så 2 ton lär väl räcka.

Vi drar både 2,5 och 3 ton emellanåt, så då behövs det lite rejälare doningar än XC70, även om jag älskar att köra den utan släp. Något som verkligen är skrattretande är att jag kan hålla en högst modest förbrukning med vårt hästsläp (tomt, 850 kg), men när jag kopplar på lilla gallersläpet (300 kg? tomt) drar den helt vansinniga mängder soppa. Den bilen och det släpet går verkligen inte ihop! :D
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Vi har en Kia Sorento -07:a. Vår är en 5-växlad diesel som får dra 3 ton. De ligger inte så högt i pris, och fördelen med vår gentemot nyare exemplar är att den är rambyggd - inte chassibyggd, vilket gör att den får dra 500 kg mer än de som är nya nu... Vet inte när de bytte till chassibygge dock.

I alla fall, vår bil är utmärkt att dra med! :) Vi har en 2,5 ton Boj Bravo SEH och lastar vi in våra Nordsvenskar kommer vi nästan upp i maxlast. Detta drar bilen fint. :)
Nackdelen är väl hög skatt, men styrkan på låga varv är trevlig. Dessutom finns något chiptrim att utrusta bilen med som ger hundra Nm och ca 40 hästar till. Det kan vara extra kul! :)
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Svarade enbart ang dragvikt på Subaru. Och det högsta jag vet inom märket Subaru är den apfula Subaru B9 Tribeca som får dra max 2000 kg.
(Samt i TS första inlägg så vill hon ha en bil som får dra minst 2000 kg.)

Apropå gallersläp, så drar en kompis Navara betydligt mer med gallersläp påkopplat än med hästtransporten påkopplad. Och har inte lyckats komma varför.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Det är jätteunderligt, ingen av de andra bilarna reagerar på gallersläpet som Volvon gör. Inte ens de mindre. Ett mysterium.

Det är helt enkelt gallersläpets personkemi som inte går ihop med Volvon :D
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

KL

Puttar upp min gamle tråd... Angående dragvikten så känner jag att den bör ligga från 1800kg vilket en hel del bilar får dra.
Jag kör ju ändå bara en pålle i taget men självklart vill jag kunna lasta så mycket som möjligt utifall att sas ;)

Nu har det gått ett tag och listan är reducerad och mina alternativ är:

1. WW Passat
2. Volvo V70/XC70
3. Audi A4/A6


Ungefär i den ordningen är jag intresserad av bilarna men håller ögon och öron öppna för "det stora kapet". Men bilar är ju som med hästar, svårt att göra något kap... Bilar sjunker i värde bara du tittar på dom och hästar äter upp pengarna istället ;)

Jag har tänkt mig modellår från 2007 och framåt. Max 10 000 mil. Är beredd att lägga max 170 000kr men helst inte mer än 140'

Just nu håller jag ögonen på kvd men jag har ju ett helt år på mig, blir nog ingen ny om inte "kapet" dyker upp förstås... förrän om ett år. :)
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Jag säger Volvo helt klart, vi har tänkt byta ut våra nuvarande volvos mot v70R och XC90, just för att kunna dra båt respektive häst ordentligt.
Köp dock ingen v70 som är -08 eller nyare. Det är en ford, fast med Volvochassi med många motordelar utbytta till billigare delar som går sönder mkt lättare.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Hmm, men Nissan Xtrail då? Jag har en bensinare som drar 2 ton, och hyfsad förbrukning 0.86, 4hjulsdrift, och jag har aldrig haft en bil som bara är på verkstad för service :-) Finns nog som diesel och automat tror jag, om det var krav?
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 815
Äldre Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 775
Senast: lil-sis
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 014
Senast: Larka
·
Utrustning Eller SUV som man kanske säger? :angel: Vi har kikat på fyra bilar,Honda cr-v,Toyota RAV-4,Nissan x-trail och Suzuki grand vitara. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
4 184
Senast: Lillypilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp