Bukefalos 28 år!

Ner mätad D ponny

Y

Yamima

Har ört att man kan mäta ner hästar så dom kan gå som ponny. Min förra häst var ca 149-150 cm mkh fick då höra av alla att jag borde slut mäta honom och mäta ner honom till ponny, vilket jag alldrig gjorde eftersom jag hade tänkt tävla med honom. Nu har den nya ägaren slut mätt honom han är slut mätt till 147 cm i mkh. Hur gör man för att få tävla ponny i hästklass? Jag har funderat på att starta i nån tävling i framtiden med honom.
Har nån en ponny som är över ponny måttet som är slutmätt som ponny i af. När jag var i stallet hörde jag några som pratade om att mäta ner hästen till ponny, den var igentligen ca 153 i mkh. Är det vanligt att mäta ner "små" hästar.
 
Sv: Ner mätad D ponny

Vad jag sett så är det _mycket_ vanligt att försöka mäta in hästen på mindre än vad den är "naturligt". Inte bara från häst till D-ponny utan även från liten D till maxad C osv. Anledningen är att när en häst på 150 cm tävlar mot hästar på 170-180 så brukar den lilla förlora stort. I hoppning så blir hindren förhållandevis mycket större, i dressyr så är en större häst ofta mer imponerande i gångarterna. Om man däremot lyckas klämma ner samma häst till 148 så kommer den ha försprång framför de små D-ponnyerna. På samma sätt försöker man klämma ner de små D till maxade C, och små C till maxade B, just för att man får fördelar på en tävlingsbana.

Dessa fördelar gör också att en häst som är maxad i någon av kategorierna är värd mer pengar än en lika duktig häst som är i nedre delen av måttkategorin. Pengar är en stark motivator till många människor. En häst på 149 cm är i princip värdelös som tävlingshäst.

Det finns många mer eller mindre fula knep att ta till för att få ner mankhöjden. En vältränad häst är högre än en otränad (den "lyfter" sig högre över frambenen när den är tränad), man kan rida hårt för att få hästen trött, hänga på den, verka hårdare än normalt, träna den till att stå över mer mark. Jag är ganska säker på att det finns betydligt fler sätt, men det är de jag kommer ihåg nu.

Det finns regler för att få tävla ponny som häst, men det är hårt styrt och inte bara att byta fram och tillbaka hur som helst.

Tacka vet jag western, där struntar vi i mankhöjden så länge hästen utför sitt arbete väl.

/Ida
 
Sv: Ner mätad D ponny

Jag var nog dålig på att förklara mig ville mest veta om nån vet hur stor deras ponny är igentligen och hur mycket man igentligen kan mäta ner en ponny. Nu kan ju min lille ha varit 147 hela tiden jag haft honom, dom som hade honom före mig kan ju ha mätat fel.

Jo jag vet hur dom gör men tycker endå att det är lite fel att göra så ok om ponnyn ar ca en 1 över den aktuella gränsen men flera centimeter. Man får ju se begränsningrna för hästen och det finns ju annat än tävling, men men det är ju min åsikt.
Själv har jag bara tänkt starta nån lc hopp och lb dessyr på nån klubbtävling gång i framtiden för skoj skull. Kan u bli kul att bli bedömd nån gång det var länge sedan sist.
Håller med dig om western där tävlar alla på lika villkor men det är ju omöjligt inom hopp framför allt.
Skulle gärna villja lära mig mer om western.
 
Sv: Ner mätad D ponny

Tycker djälv att det är helt sjukt att man gör så, finns de som lägger på hästen 5 täcken i flera timmar så att den svettas och sjunker ihop till den önskade höjden. Så himla onödigt, för tänk om man "åker fast", då riskerar man hela hästen tävlingskarriär då den aldrig mer får tävla.

Tycker att man ska låta dem vara som de är, skillnad på 149-150, men när det gäller över så blir det bara pinsamt uppenbart vilken tävlings- och pengahets det är...
 
Sv: Ner mätad D ponny

Min häst är 150 cm och jag är stolt över att han är som han är, skulle aldrig försöka mäta ner honom. Jag tycker att man ska vara nöjd med sin häst och inte försöka göra den till nåt den inte är. Vill man ha en större/mindre häst så får man väl köpa en sån då.
 
Sv: Ner mätad D ponny

I mina trakter fungerade så att de som kände "mätaren", hade också ganska lätt att få sina ponnier nedmätta. Tyvärr sant....
 
Sv: Ner mätad D ponny

jag man kan mäta ner men det är inte rätt att göra så.
Jag har haft en maxad c som egentligen var 144cm :crazy:
 
Sv: Ner mätad D ponny

Nej den är 140,0 cm. Men endå fyra centimeter är mycket! Min lilla d ponny mäter knappt 144 och när man är ute och tävlar möter man ofta c-ponnier som ser och antagligen är större än honom.
 
Sv: Ner mätad D ponny

jo verkligen.. det är så uppenbart när man är ute på tävlingar. Skäms de inte över att det syns så tydligt? Då kan man undra sig över om hästen inte är tillräckligt bra för att tävla på sin "nivå" och istället måste tävla med mindre hästar...
 
Sv: Ner mätad D ponny

Tänk om de kunde införa att alla hästar skulle mätas på alla tävlingar, till exempel i samband med veterinärkontroll. Sedan fick de starta i den kategori som de hamnade i :devil: Borde även finnas en kategori för små stora hästar, från 148 till typ 160 eller något.

/Ida
 
Sv: Ner mätad D ponny

Haha ja precis :devil: Då kommer jag skratta gott åt alla som åker fast :p

Precis, men jag har hört att de ska införa en sådan klass nu? 150-160 och 160+, eller? :s

Det vore bra om det blev så, då alla inte kan rida stora hästar (t.ex. jag på 158 cm) utan måste ha små hästar, men är för gamla för ponnyer... Dessutom tror jag att det kommer minska fusket vad gällande mätning.
 
Sv: Ner mätad D ponny

Tycker också att det är helsjukt när folk lyckas mäta ner hästar på t o m över 155 cm till ponnymått genom att rida halvt ihjäl dem, inte vattna dem innan mätning, verka hovarna så de blöder och / eller muta mätfunktionären.

Dock ska man även vara medveten om att hästens mankhöjd faktiskt kan variera flera centimenter beroende på muskelmassa, träningsstatus och om hästen är spänd eller avspänd. Det kan skilja upp till fem cm på samma häst om man mäter dem avslappnad i inte i full tävlingskondition jämfört med topptrimmad och uppspänd. Att man, om man har en gränsfallshäst på runt 150, ser till att mäta den nyverkad (OBS; normalt nyverkad!!) och under en viloperiod och på så sett får den till 148 i stället för 151 tycker jag inte är mycket att bråka om.

Som ett exempel kan jag nämna en C-ponny jag känner, som mättes till 138 som sexåring, och som när den skulle slutmätas som åttaåring hade vilat en period p g a skada, och slutmättes till 134,5 cm...
 
Sv: Ner mätad D ponny

Tänk om de kunde införa att alla hästar skulle mätas på alla tävlingar, till exempel i samband med veterinärkontroll. Sedan fick de starta i den kategori som de hamnade i :devil: Borde även finnas en kategori för små stora hästar, från 148 till typ 160 eller något.

/Ida

Fast fatta hur sressande DET skulle vara för den stackars ponnyryttare som har en ponny på runt 147-148 cm... Det räcker ju att det blåser och den är spänd på tävlingsplatsen, så är den kanske för hög och får åka hem :( . Se även mitt tidigare inlägg
 
Sv: Ner mätad D ponny

Ja, min arab är också något runt 150-153 cm och jag skulle aldrig få för mig att mäta ner honom.

Precis som du sa - varför göra sin häst till något h*n inte är?

Nej det är sjukt, och nej självklart är det inte rättvist mot e små hästarna eller ponnisarna, men inte fan är det rättvist för de kanske maxade D-ponnisarna (eller små) att tävla mot en häst som är nermätt men som egentligen är 153 cm, nej, nån måtta får det fan vara.

Vissa lagar är till för att följas, så enkelt är det.

/Fanny.
 
Sv: Ner mätad D ponny

Ska kanske till lägga att jag inte är riktigt säler att han var så stor eftersom jag inte mätade honom själv utan det var förra ägaren.
 
Sv: Ner mätad D ponny

om ponnyn ar ca en 1 över den aktuella gränsen men flera centimeter.

Begänsningen finns av en anledning.
Det är som att säga "ähh det är 30, men jag kör ju bara i 35 det gör ju inget"


Dock tycker jag att vi borde ha E-ponny i Sverige, som man får tävla till man är 25. (148.1-158.0)
 
Sv: Ner mätad D ponny

Nej det tycker inte jag... Eller, E-ponny borde finnas i en klass för sig, men även de över 18/25 ska få tävla dem. Jag kan t.ex. inte rida hästar på 160 cm, är som en myra på hästryggen :s
 

Liknande trådar

Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 346
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Nu är det så att vi importerat en maxad dponny från Irland för ca två veckor sedan. Hon är allt jag förväntat mig och jag är...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Daliafisk
·
Hästmänniskan Vi köpte en D-ponny för en månad sen ungefär (försäljningsstall). I annonsen stod det att den var 147 cm. När vi provred den upplevde...
2
Svar
31
· Visningar
7 229
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp