nerför-för svag för att gå rakt eller ont??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare ANNIWHOO
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 776
A

ANNIWHOO

när vi är ute i skogen och ska rida i nerförsbackar-som oftast lutar ganska bra neråt-så vill hästen min krabba sig neråt, han går ut mot kanterna och ålar sig över till andra sidan försöker gå på sned osv,,orkar han inte eller gör det ont?? nån som vet??

Sv: nerför-för svag för att gå rakt eller ont??

Det är väl inte så konstigt att din häst sick-sackar ner i branta backar. Det är så man ska rida hästar för att det inte ska gå för fort. I alla fall så gör jag det och har faktiskt alltid gjort det.

Sen om du tycker att han gör det i backar som är mindre branta, beror det säkert på att han är omusklad/inte har rätt muskler. Träna mer i nerförsbackar!

Det kan ju faktiskt vara så att han har ont i tex. bakknäna oxå. Gör han likadant i nerförsbackar när du går bredvid? Även om han inte är vältränad, så borde han ju ha tillräcklig styrka för att balansera sig själv i en nerförsbacke. Har han ont så är inte rådet att träna mer så bra ....

Hästar som har ont i framknäna brukar bete sej som din i nerförsbackar.
Dags att kolla upp kanske? :idea:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 834
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
598
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka