nervig häst

B

busmaja

Jag har ju sedan 7 veckor en islänning på 14 år. .

Hennes exem blossade upp när hon flyttade till oss. Har bara lite man kvar och svansroten är utan hår. Men hon har ändå blivit bättre i exemen i ansiktet. Hon har inga öppna sår längre.

Jag smörjer och har täcke på henne ute och hon är inne på nätterna.

Problemet jag har är att:

-hon får flyktbeteende när jag kommer upp i sadeln. Får trilskas som bara den för att överhuvudtaget kunna sätta foten i stigbygeln. Hon springer undan med baken. Men sen helt plötsligt så ger hon upp och jag får sitta upp. Men jag måste ha någon med som håller emot på andra sidan då jag inte är snabb nog innan sadeln snurrar runt. hihi.

Men sedan när vi väl rider så går det bra . Så hon har INTE ont av sin sadel. Men hon är väldigt orolig och kollar ikring sig så inget "otäckt" kommer fram. Så man får vara på helspänn hela tiden när man rider så hon inte slänger sig runt och vill hem igen. Eller sticker iväg i full fart.

Vad gör jag åt detta?

Jag har nu köpt hem Hippolyts Hesta Mix foder och microvital "boom örter/mineralkur" och linolja. Som jag försiktigt skall införa med henne höätande.

Veterinären var hit idag och vi vaccinerade mot stelkramp och influensa. Hon hade bara stelkramp förut. Så nu körde jag båda på båda hästarna.
3 vaccinationer skall de ha inom 6 månader. Men HERREGUD så rädd hon blev när veterinären skulle sticka henne. Hon slog runt och visade baken för veterinären. Vi försökte igen och lika dant men vi hann sticka. Jag har aldrig sett min häst så rädd. Fattar inte vad som saknas min häst eftersom hon är såhär...... En veterinär säger zinkbrist. Och andra jag läser här säger magnesiumbrist.

Veterinären har också varit med om en teststudie och de har gett exemhästar mjölksyra för hon säger att det har att göra med tarmfloran.
Så det skall jag testa nästa år.

Hon har ju varit helstirrig och stressad över mygg och knott. Så någon mineralbrist har hon det är jag övertygad om. Men vilken?

Sen raspade vi tänderna på henne och det gick jättebra då var hon så duktig och stilla.

Veterinären sa att jag hade köpt mig ett stort problem med exem och att hon är så flykträdd.

Jag är nu så ledsen och knäckt. Jag älskar ju denna häst. Tycker ni jag är dum som tar åt mig av vad andra säger? Stallägaren säger också att det vore billigast och bäst att hitta en annan häst som jag kan rida när och hur jag vill redan från början. Jag blir bara ledsen

Tycker ni jag är galen som vill lägga ner jobb på min underbara häst. Annars finns det INGET ont i min goding. Hon har blivit riktigt pussig och mysig mot mig. Känner mig så ledsen så ledsen. Gör jag verkligen fel?

Visst jag har inte ridit så mycket men jag ger henne den tid hon behöver för sitt nya stall och alla nya hästar och människor och ägare. Är det fel?
Jag vill bygga mig ett förtroende.

I början kunde jag inte ens sätta på henne täcket utan att hon flög upp med ett skutt. Idag går det helt UTAN problem. Hon har verkligen lugnat ner sig. Är så gullig mot mina barn också. När de rider är hon sååå försiktig. Jag har då givetvis grimskaft.

HJÄLP vad skall jag göra. Och hur skallj ag komma tillrätta med våra problem.

Kan hon bli lugnare och bättre?
 
Sv: nervig häst

Det är alltid en chansning att köpa en eksemhäst, inte bara att hästen tappar man och svans utan precis det du skriver att hästen också kan blir lite nervös när flyg fäna är riktigt jobbiga.

Man kan ju alltid lockas av att köpa en häst som har eksem och/eller är lite besvärlig pga de ofta är billigare, meen det kostar i slutänden.

Om din fråga är om du köpt massa problem så ja men det finns inget som säger att det inte kan lära dig en massa . Är man en duktig ryttare kan ofta en nervös och stirrig häst vara mycket utvecklande.

Jag köpte mig ett litet problembarn som min andra häst , som jag ångrade mig många gånger men efter en massa traglande och en jäklens massa avåkningar och hjärnskakningar kan jag titta tillbaka på tiden på honom som den mest utvecklande tiden i mitt ryttarliv.

Tips för ditt problem med uppsittning är att sitta upp berömma, sitta av och berömma och göra så massa massa gånger så det inte blir något obehagligt för din häst.

Kämpa på med din häst!
 
Sv: nervig häst

för det första - jag förstår ditt problem. Och själv gillar jag lite utmaningshästar så denna goding hade jag inte gett upp.

För tydligen så får du ju respons på ditt arbete i form att numera går det bra att ta på och av täcke jämfört med hur det gick tidigare.
Och du har bara haft henne i 7 veckor. Om det har tagit dig 7 veckor att kunna ta på och av henne täcket ordentligt lär det nog tax antal veckor till innan du kan sitta upp ordentligt och rida ut på sköna turer.

Detta låter som en häst du nästan måste börja om lite med.
Var hon såhär när du provred? Om inte, kanske hon bara har svårt att anpassa sig till det nya livet? Jag känner en del hästar som kom visserligen från island, men som fortf är alldeles stissiga och på neverna hela tiden. Dessa kan man inte heller sitta upp på utan att vara beredd på det värsta. Men nu, efter 1,5 har de börjat lugna ner sig.

jag säger inte att det kommer ta 1,5 år för dig. Men ha tålamod. T.o.m. med min ursnälla häst är det inte förens nu efter 6 månader som allt börjar klaffa.

Så ha tålamod! Tro på din häst, så när det har gått lite längre tid och det fortf inte klaffar.. ja DÅ bör man tänka på andra lösningar.
Jag tycker även att Vili gav ett mycket bra svar!


Lycka till!
 
Sv: nervig häst

usch tycker synd om dej förstår att du såklart inte vill sälja din vän...eksem är verkligen hemsk...men nu har du ju lärt dej en läxa till nästa häst, inget eksem....men nu när du har en så underbar häst är det bara att göra det bästa för henne.
 
Sv: nervig häst

Detta beror knappast på eksemet, du har snarare acklimatiseringsbesvär på din häst, det kommer att gå över fast hur lång tid det kan ta går inte att svara på eftersom det kan vara olika från häst till häst.

Hon måste lära sig nya rutiner, nya människor, skapa sig ett trygghet dels i en ev flock men även med dig som ägare/ryttare. Testningar förekommer friskt i början, att smita när man skall upp i sadeln torde väl nästan vara en klassiker. Det var det första min häst slutade med, sen avtog alla dessa saker en efter en, men det tog tid ca 6 månader innan hon hade bestämt sig för vem som skulle bestämma hon eller jag.

Hav tålamod, fasta rutiner och skapa en trygghet för din häst med en bestämd attityd så löser sig detta snart ska du se.

Lycka till.
 
Sv: nervig häst

Jag har ju sedan 7 veckor en islänning på 14 år. .

Hennes exem blossade upp när hon flyttade till oss. Har bara lite man kvar och svansroten är utan hår. Men hon har ändå blivit bättre i exemen i ansiktet. Hon har inga öppna sår längre.

Jag smörjer och har täcke på henne ute och hon är inne på nätterna.

Problemet jag har är att:

-hon får flyktbeteende när jag kommer upp i sadeln. Får trilskas som bara den för att överhuvudtaget kunna sätta foten i stigbygeln. Hon springer undan med baken. Men sen helt plötsligt så ger hon upp och jag får sitta upp. Men jag måste ha någon med som håller emot på andra sidan då jag inte är snabb nog innan sadeln snurrar runt. hihi.

Men sedan när vi väl rider så går det bra . Så hon har INTE ont av sin sadel. Men hon är väldigt orolig och kollar ikring sig så inget "otäckt" kommer fram. Så man får vara på helspänn hela tiden när man rider så hon inte slänger sig runt och vill hem igen. Eller sticker iväg i full fart.

Vad gör jag åt detta?

Jag har nu köpt hem Hippolyts Hesta Mix foder och microvital "boom örter/mineralkur" och linolja. Som jag försiktigt skall införa med henne höätande.

Veterinären var hit idag och vi vaccinerade mot stelkramp och influensa. Hon hade bara stelkramp förut. Så nu körde jag båda på båda hästarna.
3 vaccinationer skall de ha inom 6 månader. Men HERREGUD så rädd hon blev när veterinären skulle sticka henne. Hon slog runt och visade baken för veterinären. Vi försökte igen och lika dant men vi hann sticka. Jag har aldrig sett min häst så rädd. Fattar inte vad som saknas min häst eftersom hon är såhär...... En veterinär säger zinkbrist. Och andra jag läser här säger magnesiumbrist.

Veterinären har också varit med om en teststudie och de har gett exemhästar mjölksyra för hon säger att det har att göra med tarmfloran.
Så det skall jag testa nästa år.

Hon har ju varit helstirrig och stressad över mygg och knott. Så någon mineralbrist har hon det är jag övertygad om. Men vilken?

Sen raspade vi tänderna på henne och det gick jättebra då var hon så duktig och stilla.

Veterinären sa att jag hade köpt mig ett stort problem med exem och att hon är så flykträdd.

Jag är nu så ledsen och knäckt. Jag älskar ju denna häst. Tycker ni jag är dum som tar åt mig av vad andra säger? Stallägaren säger också att det vore billigast och bäst att hitta en annan häst som jag kan rida när och hur jag vill redan från början. Jag blir bara ledsen

Tycker ni jag är galen som vill lägga ner jobb på min underbara häst. Annars finns det INGET ont i min goding. Hon har blivit riktigt pussig och mysig mot mig. Känner mig så ledsen så ledsen. Gör jag verkligen fel?

Visst jag har inte ridit så mycket men jag ger henne den tid hon behöver för sitt nya stall och alla nya hästar och människor och ägare. Är det fel?
Jag vill bygga mig ett förtroende.

I början kunde jag inte ens sätta på henne täcket utan att hon flög upp med ett skutt. Idag går det helt UTAN problem. Hon har verkligen lugnat ner sig. Är så gullig mot mina barn också. När de rider är hon sååå försiktig. Jag har då givetvis grimskaft.

HJÄLP vad skall jag göra. Och hur skallj ag komma tillrätta med våra problem.

Kan hon bli lugnare och bättre?

Många hästar blir faktiskt nervösa av exsem osv. Hade en häst i mitt förra stall som var likadan! Det gick inte att rida honom under den värsta tiden, han var sig inte alls lik. Hoppade omkring och hade sig, han fick då stå inne i stallet och må gott i stället, så han slapp alla flugor osv.
Har du provat med markarbete, longering osv? Det hjälper ju väldigt mycket med att bygga upp respekten för människan. Han kanske inte fattar att det är du som bestämmer?
Min syster har en häst som sticker/skenar på en gång hon sätter sig i sadeln, dom tror det kan förknippas med nåt han blivit rädd för tidigare i sitt liv, så tänk efter om nånting speciellt har hänt. Gör dom så ska man driva på dom ännu mera, ja så gott det går i alla fall. så att dom tror att det är du som bestämt att dom ska springa.
det där med sitt upp & av tekniken är jättebra!! min häst stod inte heller still förut när man satt upp, men den övningen hjälpte betydligt och även longering både i lina & löst. Man måste visa vilken som bestämmer, annars har man ett litet problem i onödan.
Men du kommer att lyckas, det där är ju ett vanligt problem.
Exsemen, bara att smörja in, ha täcke på hela tiden och kanske ha hästen inne i staller under den värsta tiden på dygnet! det kommer gå utmärkt! lycka till
 
Sv: nervig häst

Du skriver i en annan tråd att du tänker lämna igen henne till ägaren, har det gått så långt?
Hon har tydligen en bakgrund som "problemhäst" och då är det inte så lätt att ge råd så här på ett forum.
 
Sv: nervig häst

Hejsan! Jag har ridit ganska mkt problemhästar i mitt liv och sånna Godingar som ger respons ska man verkligen inte ge upp på!. För nån månad sedan tänkte jag oxå på att sälja min häst för han var extremt jobbig:devil: . Jag tycker du ska ta på henne tränset och ut och gå mkt, då lär hon vänja sig att dom så kallade "monstren" inte är farliga :) Du har juh fått många bra svar som jag tycker du ska ta vara på :D :cool:
 
Sv: nervig häst

Min syster köpte sin lilltjej (sto 6år) i vintras..
det första den lilla damen gjorde var att skena iväg med syster på, tillslut åkte hon av och bröt revben samt fick sen en jäkla smäll på höften..

och den hästen var inte billig :crazy: :p

det har tagit låååång tid att få henne lugn vid ridning, inte förräns nu har hon slutat skena/dra och resa sig.
det tar tid att bygga upp förtroendet mellan häst-ryttare/den som hanterar.

jag själv har tränat en häst som bara sprungit ifrån problemen, dragit iväg när man tagit i tyglarna m.m.
han är jättefin nu vid ridningen..
det som krävs är tålamod, mkt förtroendearbete och mkt tålamod.
jobba henne mycket från marken och bara umgås med henne från början.
man kan inte upp och rida och kräva saker av en s.k. problemhäst som inte har förtroende nog för den som sitter på ryggen.
det kan vara farligt för både häst och ryttare...
 
Sv: nervig häst

Inte lätt att vara häst ibland.

Jag antar att hästen blev ordentligt genomgången innan du köpte den. Islänningar är tyvärr luriga då de inte visar problem lika tydligt. Roligt att hon blivit bättre och du har ju inte haft henne så länge.

Hur är hon annars att hålla på med? Om hon är kollad och inte har ont någonstanns så håller jag med flera av svaren redan att det kommer att försvinna med tiden. Vet inte om du har erfarenhet av horsmanship? Grunden är ju sunt förnuft men man blir mer medveten av vad man gör.

Pysslar mkt med mitt blivande sto från marken och ledarskap. Hon är dock trygg men med en otrolig egen vilja och ranghög men med ett hjärta av guld.
 
Sv: nervig häst

Hej

Dessvärre så har jag lämnat henne åter. Jag klarar inte av henne. Snyft . det kändes såååå hårt. Jag var så ledsen.

Men jag måste ha en trygg häst när jag rider med mina småbarn. Detta funkar bara inte.

Det går varken att sko henne eller när veten kommer för då slår hon. Pust.

Har fått veta att det varit problem med henne innan också som jag inte fick veta när jag tog hem henne.

Tur jag hade henne på foder först och skulle köpa henne i maj. Men nu är hon tillbaka.

Idag har jag en Haflinger hemma. På prov i 2 månader först eftersom jag blev bränd första gången. Hon är Betydligt lugnare. Trots att hon bara varit här 2 dagar än. Vi får se hur det går.

Jag jagar stooor sadel till min betestjocka häst. hihi.

/Berit
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 135
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 854
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp