Bukefalos 28 år!

Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Jag har longerat och hållt på med lite olika markträning så vi ska lära känna varann nästan varje dag

Han är väldigt orolig och är svår att få att fokusera på att röra sig då jag longerar men vi kämpar på

Jag har ridit sen jag var 12 år och är 35 + nu så nog vågar jag rida men jag är inte dum, märker att det inte kommer att gå då han inte är kontaktbar då han blir så där nervig direkt han inte är i boxen eller i hagen, han har som sagt var sprungit på mig några gånger ordentligt redan då han blivit rädd.. han varken ser eller hör, han bara kutar full fart och står man ivägen så flyger man


Jag börjar bara undra om det inte är så att han kan ha magnesiumbrist, jag ger exakt samma han ätit förut men kan vara höet eller och betet som inte ger nog med mineraler så ger han tillskott på det + magnesium. Höet är inte analyserat så svårt svara på men som veterinären sagt så är det inte farligt ge mineraltillskott bara man balanserar med andra minerlaer också som jag gör och inte bara ger magnesium


Har någon annan något förslag ifall nu detta inte hjälper ?

Lära känna....:crazy:
Ja såhär blir det när man inte vågar rida hästen från dag ett- ackumulerad energi o ägaren vågar sen knappt hantera "monstret". som att börja med en boxvilad häst.

Då blir de gärna NH-tränade fast det egentligen inte är ngt problem, utan ngt som man själv skapar pga sin egen oro!
Det här händer inte tävlingsryttare som vet vad som händer om man ställer av en häst i kondition o som dessutom har flyttats- som bäddat för skador o sen är ekorrhjulet igång- ännu mer rädd ägare.

Man bör vara medveten om att hästar tittar mkt på ny miljö- första flytten kanske.
Skaffar man hästen dessutom när det är kallt-ökad energi, så blir det t o m värre.

Låter man sen hästen mest vara i hagen med nya kamrater, tja då blir den även "svårfångad".
Rid o umgås mkt med era nya hästar- skapa en relation på en gång.

Vårat jobb som hästens mentor är att föregå med gott exempel- orädd o inte se sig själv i hästens ögon o skylla rädslan på hästen.

vilken häst vill vara med en rädd osäker hästledare?
Nej det finns inte. Den är ranglåg- en följeslagare.

Tuffa till dig lite o slappna av lite eller... mycket.

Djuren avspeglar hur man är själv. De blir som man gör dem!

Ridning i ny miljö med sin nya ägare som inte rider exakt likadant ger båda fysisk o psykisk stimulans- tar mkt energi.

Sitter ryttaren väl upp o är spänd o gärna håller i sig i tygeln- ja då vill hästen knappt gå- konstiga är de de där hästarna....
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

KL på mig själv men till TS.

Kul att problemet löste sig och lycka till! Ett tips är att sätta igång hästen ganska omgående då MIN (högst personliga) erfarenhet är att magnesiumtillskottet gör att de lugnar sig men om man inte tar tillfället i akt så återgår hästen till det "normala" efter ett tag. Kanske inte fullt så taggade som från början, men poängen från mig är alltså: ta tillfället i akt!

Stort lycka till!
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Det fungerade med magnesium :D

Han har varit hur lugn och snäll som helst, gud va glad jag blev då jag tog in honom och ställde honom i stallgången och han stod stilla och kunde njuta av att bli ryktad :)

Vi spenderade en lång tid bara umgås och mysa innan jag red honom och det gick galant :)

Sköt att han kan slappna av, kan inte vara roligt vara så där nervig hela tiden..

Kul att det fungerade. Man ska inte alltid lyssna på vad alla andra säger utan gå på sin egen magkänsla.... Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 578
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 462
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp