Bukefalos 28 år!

Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

S

susy_q

Har en stor häst som är väldigt nervös och rädd utanför boxen och hagen och han har klämt mig i dörröppningen till boxen, stallet, trampat på mig då han har så bråttom in i "tryggheten".

Är orolig han kommer att springa rakt över mig om han blir rädd då jag leder honom, har inte kunnat rida honom ännu fast det är ett bra tag sedan jag köpte honom. Jag har provat lite markarbete men han kan inte fokusera och stannar upp hela tiden och spetsar öronen och kollar runt.

I stallgången vandrar han fram och tillbaka och sidledes så har svårt kunna rykta honom

Har nu fått tips om rent magnesium så ska ge honom det + biomineral så balansen blir rätt

Då jag var och tittade på honom och tog en snabb provritt så var han lugn men vi var i hagen och ägaren höll sig nära hela tiden så därför var han nog lugn då.

Har pratat med förra ägaren och enligt denne så har han energi men jag ser ju rädslan i hans ansikte och oron. Jag frågade innan jag kom och tittade på honom hur han vara att rida, hantera mm och det var inga problem, han var ju så snäll

Han är så rädd och nervig att han inte kan slappna av och det är jättesvårt komma honom nära så han lär känna mig då han inte kan koppla av

Trodde det berodde på miljöombytet men det har inte gått över ännu. Tycker synd om honom, kan inte vara roligt vara rädd och nervös hela tiden och garanterat inte nyttigt för hans hälsa

Finns det något annat effektivt om han inte blir lugnare av magnesiumet ?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Rid hästen!
Han är antagligen inte alls rädd (såvida du inte blivit grundlurad med drogad häst och hela baletten). Hästar blir stressade av att ha överskottsenergi. Vad äter hästen och hur mkt rör han på sig?

Rid eller motionera hästen varje dag, var lugn och konsekvent med både hantering och annan träning. Ta hjälp av andra hästkunniga och tränare när det behövs.

Lycka till!
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Rid hästen!
Han är antagligen inte alls rädd (såvida du inte blivit grundlurad med drogad häst och hela baletten). Hästar blir stressade av att ha överskottsenergi. Vad äter hästen och hur mkt rör han på sig?

Rid eller motionera hästen varje dag, var lugn och konsekvent med både hantering och annan träning. Ta hjälp av andra hästkunniga och tränare när det behövs.

Lycka till!

Håller med - men jag undrar varför du säger att du inte har kunnat rida honom? Vågar du inte, eller finns det någon annan anledning?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Jag har longerat och hållt på med lite olika markträning så vi ska lära känna varann nästan varje dag

Han är väldigt orolig och är svår att få att fokusera på att röra sig då jag longerar men vi kämpar på

Jag har ridit sen jag var 12 år och är 35 + nu så nog vågar jag rida men jag är inte dum, märker att det inte kommer att gå då han inte är kontaktbar då han blir så där nervig direkt han inte är i boxen eller i hagen, han har som sagt var sprungit på mig några gånger ordentligt redan då han blivit rädd.. han varken ser eller hör, han bara kutar full fart och står man ivägen så flyger man


Jag börjar bara undra om det inte är så att han kan ha magnesiumbrist, jag ger exakt samma han ätit förut men kan vara höet eller och betet som inte ger nog med mineraler så ger han tillskott på det + magnesium. Höet är inte analyserat så svårt svara på men som veterinären sagt så är det inte farligt ge mineraltillskott bara man balanserar med andra minerlaer också som jag gör och inte bara ger magnesium


Har någon annan något förslag ifall nu detta inte hjälper ?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Lär känna hästen mer genom att rida denne, gå långa promenader, bara bind upp honom i stallgången, och låt han stå där när du lugnt och sansat ryktar honom.
Det låter som att du har blivit lite rädd för honom , försök kasta bort den tanken, annars blir det svårt..!! :)
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Miljöombyte kan ta tid. Och hur mycket är han i hage? Själv eller med kompisar? Får han mycket energi rikt foder?

Då jag var och tittade på honom och tog en snabb provritt så var han lugn men vi var i hagen och ägaren höll sig nära hela tiden så därför var han nog lugn då.

Provred du med andra hästar runt omkring? En del hästar är väldigt flockbundna och kan bli synnerligen stressade om man tar dom från flocken.
 
Senast ändrad:
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

1. Testa med magnesium och se vad som händer.
2. Reds han hos tidigare ägare då? D.v.s. jag antar att han inte får samma mat som innan om han tränades då men inte nu.
3. Jag tror ändå att det är bättre att rida. Är hästen van vid det brukar det vara bästa lösningen. Helst rulla på i galopp i lugnt tempo på inhägnat område så att han blir ordentligt avrastad. Jag har en riktig apa här hemma och hon är verkligen en mardröm att ha med att göra när hon blir stressad. Det är inte kul att sitta upp men det är faktiskt värre (farligare) att stå kvar på backen. Med henne får man helt enkelt bita ihop tills överskottsenergin försvinner. Hon mår mkt bättre när hon väl är igång och då är det sällan samma problem. Med henne känns det som att hon får så mkt ångest att hon inte vet vad hon ska ta vägen. Då springer hon över folk, sliter sig, attackerar och slår med både bakben och framben.

Vissa hästar behöver helt enkelt motion för att fungera mentalt, kanske är det en sådan du fått tag i? Hur länge har du haft hästen?

Mvh JV
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Att springa över folk vid daglig hantering är inte rädsla - det är ohyfs! Säg ifrån, det är inte ok att ha så bråttom, du bestämmer takten. Ryt i om du behöver, så ska du se att du får en mycket mer uppmärksam häst. Respekt måste man förtjäna och vara tydlig med.
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Du får kräva att han fokuserar på dej, och kräva att han står stilla på stallgången. Ska han preja dej eller springa över hade jag tagit på ett kedjegrimskaft och skakat och skrikit så att hur rädd han än är inte springer över MEJ för det. Och vad är han rädd för?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Hade samma problem med min unghäst när han kom. Då var han ioförsig bara två år men jag kan i alla fall ge lite tips på hur jag gjorde, sen ska man såklart tänka på att alla hästar är olika.

När jag insåg att min häst hade detta problem så började jag att överanalysera problemet vilket gjorde att jag enbart förvärra det hela. Efter en månads tid när vi inte ens hade kommit av stallplanen så vart så trött på "hästskrället" så då tänkte jag bara "NU GÅR VI". Och wips, så sänkte han huvudet och följde efter. Kanske är det så att din häst har lite dåligt självförtroende och då är det bra om du kan kompensera det. Var konsekvent med din häst i början, se om ni kan mötas halvägs och trappa sedan upp det hela. Börja på en nivå där ni båda är trygga och arbeta uppåt.

Vad tror du själv att det beror på att han inte står still i stallgången? Har han stort behov av andra hästar? Är han van att stå uppbunden på ett visst sätt? Jag skulle rekomendera att du hittar en bra belöning på din häst och sedan så lär du in ett stillastående kommando (jag har grimskaftet över halsen) och berömmer när han gör rätt. Börja utan att binda fast han utan ha han bara vid uppbindningsplatsen och håll dig nära honom. Har man "ont om tid" eller av någon annan anledning tycker att hästen ska göra som man säger så kan man ju alltid sätta fast hästen och vänta ut den.

Jag är inte den som är mkt för straff men å andra sidan så tycker jag att man måste dra en gräns när det kommer till så stora djur. Det är inte okej att gå på en människa! Hade det varit min häst så hade jag rytigt i och backat han med mitt kroppspråk och ev. använt grimskaftet lätt om han inte hade svarat ordenligt. MEN, tänk på att din häst är en egen individ och tar straff på olika sätt. Använd den metoden som din häst svarar bäst på och inte någon metod som en lustig figur på internet råkar skriva, bara för att det låter bra. :grin:

Sen tycker jag inte att du ska rida på honom om du vet att det kommer bli pannkaka och det känns otryggt för dig, däremot är det bra om du hittar en motionsform för honom. Att bara longera sliter mkt i längden. Våra unghästar kör vi ute i naturen med fyrhjuling, men det är kanske inte alla som har tillgång till det.
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Hur gammal är hästen? Hur ser nuvarande hagsituation ut, storlek och sällskap?
Rastas han på något sätt?
Om du inte vågar/vill rida kan du ju tömköra, longera, löshoppa, ha honom som handhäst etc.

Söker han kontakt med dig eller är han avstängd i sin egen bubbla?
Är han rädd för kontakt, beröring etc? Ointresserad?
Vad gör du för att fånga hans uppmärksamhet då han stannar och glor?

Vad är det för ras på hästen, halvblod?

Jag skulle lära hästen svara för kroppsspråk. Och lära den att jag vill ha den snett bakom mig då jag leder. Om de sprallar till därifrån har man betydligt längre tid på sig att försöka fånga upp och hålla sig undan.
Jag hade också försökt lära den att mig går man ALDRIG över. Den ska vara snett bakom, basta. Och det av ren säkerhetsaspekt.

Jag antar att du inte har tillgång till ridhus?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Jag har longerat och hållt på med lite olika markträning så vi ska lära känna varann nästan varje dag

Han är väldigt orolig och är svår att få att fokusera på att röra sig då jag longerar men vi kämpar på

Jag har ridit sen jag var 12 år och är 35 + nu så nog vågar jag rida men jag är inte dum, märker att det inte kommer att gå då han inte är kontaktbar då han blir så där nervig direkt han inte är i boxen eller i hagen, han har som sagt var sprungit på mig några gånger ordentligt redan då han blivit rädd.. han varken ser eller hör, han bara kutar full fart och står man ivägen så flyger man


Jag börjar bara undra om det inte är så att han kan ha magnesiumbrist, jag ger exakt samma han ätit förut men kan vara höet eller och betet som inte ger nog med mineraler så ger han tillskott på det + magnesium. Höet är inte analyserat så svårt svara på men som veterinären sagt så är det inte farligt ge mineraltillskott bara man balanserar med andra minerlaer också som jag gör och inte bara ger magnesium


Har någon annan något förslag ifall nu detta inte hjälper ?


Jag tror inte på magnesiumbrist faktiskt, jag tycker det verkar vara att greppa efter halmstrån.

Jag tror som flera andra här att hästen behöver ridas. Han är stirrig o orolig i sin nya miljö, märker säkert att du är osäker, är van att bli riden och jobbad och förstår inte varför det inte händer. Han kanske också är ovan att bli "jobbad från marken". Allt är konstigt för honom.

Du kanske har en kompis eller tränare som kan vara med första gången du rider? Ställ inga krav, bara att du o hästen ska känna lite på varandra. Man kan hålla på i all oändlighet att lära känna varandra från marken, men en ridhäst måste man lära känna från ryggen också.

Vad är det för häst?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Ett tips om du är osäker är att rida på ett inhägnat område så hästen inte kan fara så långt om den skulle hitta på något.
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Det fungerade med magnesium :D

Han har varit hur lugn och snäll som helst, gud va glad jag blev då jag tog in honom och ställde honom i stallgången och han stod stilla och kunde njuta av att bli ryktad :)

Vi spenderade en lång tid bara umgås och mysa innan jag red honom och det gick galant :)

Sköt att han kan slappna av, kan inte vara roligt vara så där nervig hela tiden..
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Blev han plötsligt helt cool av att ha ätit magnesiumtillskott i två dar? Du tror inte det är valium han fått...?
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Toppen ! :)

Har hört många som provat och det funkar OM hästen har en brist på det.

Rent magnesium funkar snabbare än om man ger något av dom andra utblandade som biomag

Lycka till !
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

Hon har ju gett rent magnesium och det funkar nästan på en gång, inte något utblandat som biomag som tar typ 2-3 veckor innan man märker någon skillnad
 
Sv: Nervös och rädd häst ! vad gör jag ?

KL

Jag har fodrat med rent magnesium till några olika hästar och på de som det har haft effekt på har det hjälpt nästan på en gång, ca 3 dagar kanske.

Mvh JV
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 575
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 462
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp