Nervös ryttare påverkar hästen

Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

var väl inte så mycket nytt i studien. Det har man ju vetat i "hundra år" typ att stirriga människor ger stirriga hästar.
 
Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

Inte så mycket nytt nej. Såg ett tydligt typexempel för att par veckor sedan där den stackars ryttaren var så nervös och stressad så det inte var klokt, och mumlade om hur rädd den stackars (bjässe-)hästen var (som egentligen inte var så rädd från början, herre på täppan o hade rätt bra koll på läget i början. Men jisses, det eskalerade fort iväg sen).
 
Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

Som sagt inget nytt. Gäller ju vid hästhantering i största allmänhet. När jag började med hästar igen var jag skiträdd. Jag tyckte de var helläskiga. De hoppade och studsade av nervositet. Det var ju JAG. Numera är det nästan aldrig någon som är rädd för någonting. Skillnaden är att inte jag är det.
 
Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

Exakt samma grej gjorde ju några hippologstudenter för ett antal år sen, 2003 (var tvungen att kolla) till sitt examensarbete ju. Verkar ju inte vara utvecklat något heller vare sig i antal hästar eller moment. Varför göra om? Tror att de dessutom hade Linda Keeling som handledare för sitt arbete. Lätt sätt att få in forskningspengar på ett projekt man redan sett resultatet på?
 
Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

Även om det är common knowledge sen långt tillbaka så syns det inte alls i hanteringen av hästar eller utbildningen av nya hästmänniskor. Det är ack så många "problemhästar" vars ägare skickar runt dem bland olika tränare utan att någon faktiskt tar tag i problemet- ägarens signalsystem/kroppsspråk/självmedvetenhet.

Och gu nåde den tränare som nämner att det är ett hanteringsproblem som kräver träning från ägaren- det är inte populärt...

Hoppas att det inte bara rinner ut i sanden utan att man tar tillvara på informationen och arbetar förebyggande på rid- och hästutbildningarna. Säkerhet är så mycket mer än hjälm och kedjegrimskaft...

/Migo
 
Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

Så långt verkar ju de flesta vara överens men sen då?

Hur löser man problemet? Hur lär man hästhanteraren att inte vara rädd/nervös?
 
Sv: Nervös ryttare påverkar hästen

Som de flesta skrivit så är detta inget nytt för dem som har djur, vi har alla hundratals exempel på det. Det jag tycker är intressant med denna undersökning är att även de som har hästvana påverkar sin häst bara genom att vara medveten om att det "kan" hända något. Även om jag "alltid" vetat det också så är det tänkvärt hur lite som behövs för att påverka - ökad hjärtfrekvens hos människan räcker. Så trots att man anstränger sig att vara cool i sitt agerande så fångar hästen upp sådana signaler som man har väldigt svårt att påverka själv.
Hur är det tvärt om då? Är vi lika känsliga för hästens reaktioner som de är för våra? Där tror jag ligger en del i olyckorna. Fram för allt de ovana förstår inte hästens reaktioner och definitivt inte sina egna. Vi behöver blir mycket bättre på hur vi själv reagerar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Motivation och nervositet går hand i hand hos ryttaren. Mentalcoachen Matilda Norling menar att mycket fokus läggs på hästens utveckling...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson gillar de hästar som SWB-uppfödarna producerar – men tycker att ryttarna behöver utvecklas och...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter En ny studie med islandshästar visar att ryttarens förmåga att sitta rakt över hästen, och till exempel inte vika sig i midjan, påverkar...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp