Helena Torstensson: ”Begåvade hästar kräver moderna ryttare”

Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...
Tror faktiskt många hästar behöver ridning eller liknande aktivitet. Vi har trots allt avlat på dem att vara riddjur i rätt många tusen år. Många uppskattar det och många blir uttråkade utan den typen av aktivering..
Sen "behöver" de väl inte att man tar tillvara på deras talang, men det är ju knappast fel att vilja göra det.
 
Tror faktiskt många hästar behöver ridning eller liknande aktivitet. Vi har trots allt avlat på dem att vara riddjur i rätt många tusen år. Många uppskattar det och många blir uttråkade utan den typen av aktivering..
Sen "behöver" de väl inte att man tar tillvara på deras talang, men det är ju knappast fel att vilja göra det.

Jag tänker att om de blir uttråkade så går de i för tråkig hage. Kanske med fel hästkompisar också?
 
Jag tänker att om de blir uttråkade så går de i för tråkig hage. Kanske med fel hästkompisar också?
Vissa är det säkert så, men andra tror jag genuint behöver den mentala stimulansen av aktivitet. Vi har ju som sagt avlat länge på att de ska ridas på och användas av människor, vilket skapar bieffekten att de behöver det för att må bra.
Precis som våra hundar alltså, även om vi inte avlat lika selektivt på egenskaper hos häst.
 
Vissa är det säkert så, men andra tror jag genuint behöver den mentala stimulansen av aktivitet. Vi har ju som sagt avlat länge på att de ska ridas på och användas av människor, vilket skapar bieffekten att de behöver det för att må bra.
Precis som våra hundar alltså, även om vi inte avlat lika selektivt på egenskaper hos häst.

Fast det behöver inte vara just ridning tänker jag. :)
 
Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...

Tror inte det var det hon menade riktigt. Tror mer att inte vem som helst ens kan rida dessa hästar på ett schysst sätt.

Det går inte att vara obalanserad, vara långsam i sin hjälpgivning, ha dålig timing mm mm, då blir det konflikter. Tror mer så..
 
Tror inte skillnaden hos hästarna rent mentalt är så stor mot förr, däremot hur man föder upp och hur de hanteras och rids. Det har väl gjorts lite för att ta tillbaka kunskapen, som försöket att släppa unghästar på bete(!) utanför Brösarp men vet inte om det slagit igenom och det är bara en del, det finns mycket mer. Och de först tre-fyra åren är mycket viktiga, såväl fysiskt som psykiskt för hästen.


Men rubriken är lite missvisande för det som sägs i artikeln verkar vettigt tycker jag.
 
Tror faktiskt många hästar behöver ridning eller liknande aktivitet. Vi har trots allt avlat på dem att vara riddjur i rätt många tusen år. Många uppskattar det och många blir uttråkade utan den typen av aktivering..
Sen "behöver" de väl inte att man tar tillvara på deras talang, men det är ju knappast fel att vilja göra det.
Jag tror det mest beror på hur de föds upp och vilket liv de haft, en häst som aldrig sett något annat än boxar, tävlingsbanor och små rasthagar kan absolut behöva aktiveras på det sättet. Och det ligger mycket i det du skriver att domesticeringen gjort dem bättre lämpade för att ridas och köras men jag tror inte det skiljer sig mellan dagens hästar och de för säg femtio år sedan.
 
Hästarna behöver inte ridning alls. De behöver ett bra hästliv, med mycket utevistelse och god omvårdnad. Det är inte synd om hästarna om ryttaren inte kan ta tillvara dess talang...
Jag läser texten som att idag är hästarna så begåvade att man kan forcera sig igenom rätt hög nivå utan god utbildning och ridning. Men att det inte är trevligt eller hållbart. Så vi bör inte forcera saker bara för att talangfulla hästar kan göra mer avancerade saker till viss del. Utan lära oss rida bättre, i hoppningen då mellan hinder, och träna/utbilda hästarna bättre.
Det är inte kul för hästen att tex hoppa höga hinder av någon som lägger dem fel etc. Och samma med dressyrhästar, inte kul att vara i spänning och ha ryttare som forcerar igenom saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter "Den svenska stostammen är snabb och kvick men saknar scope", det säger Ridsports gästkrönikör Helena Torstensson, som menar att när det...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: athena
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 769
Senast: skiesabove
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 041
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp