Nervositet

Fiorano

Trådstartare
Hur gör ni för att hantera er nervositet inför tävling? Jag har kollosalt dåliga nerver och kommer aldrig mer att tävla hoppning. Dressyr känns lugnare, men jag har en häst som känner minsta lilla spänning i mig, och han utnyttjar det till tusan...

Vill ha bra tips! Allt från tips på andningsövningar till tabletter :crazy: tas tacksamt emot!

Sv: Nervositet

Var ute i god tid! - stress är det värsta för nerverna.

Ta gärna ett varv runt på tävlingsplatsen och kolla vart allt finns (vart är insläppet, collectingring - får man bara skritta eller trava och galoppera också?, hur många släpps i på framridningen osv). Jag som har ett stort kontrollbehov blir lugnad av att ha koll på läget.

Finns det möjlighet, ta en skrittrunda bort från tävlingsplatsen.

Träna på programmet veckor innan och se till att kunna det ordentligt. Inget gör mig så spänd som att vara osäker på programmet och det kan förstöra hela ritten.

Andas och njut!

Jag har haft tur och aldrig haft problem med nerverna. Men var på tävlingsplatsen i tid så du hinner bekanta dig med omgivningen. Se till att vara väl förberedd inför tävlingen, ge dig inte på högre klasser än vad du och hästen i dagsläget klarar av.

Framför allt släpp tanken på att du tävlar mot andra, tävla enbart mot dig själv! Se det som en träningsrunda utan krav på resultat, det brukar hjälpa mot svaga nerver;) Ut och tävla så mycket som möjligt för att få rutin!

Lycka till

Jag vet precis hur det är.

Jag har tränat mycket på min anding och försökt att tänka på det mer eller mindre hela tiden. Jag har övat mycket på det hemma och det har börjat ge resultat på tävling. När hästen har blivit spänd över något, eller att jag har blivit spänd, har jag tänkt på att andas hela vägen ner i magen, utan att spänna axlarna, "virvla" runt luften något varv i magen och andas ut.

Nu när det äntligen hade börjat ge lite resultat såldes min foderhäst och jag har köpt en ny färsking som det kommer att dröja innan jag kommer ut och tävlar igen, men då har jag förhoppningsvis detta med mig.

Jag är inte speciellt nervös faktiskt när jag ska tävla. Kan bero på att jag red högre klasser och ser hindrena vi hoppar nu som småhinder. :p

Hur som helst, var ute i god tid! Det är nog A och O. :)

Och du; SJÄLVKLART ska du tävla hoppning! ;) :D

Jag är Alltid nervös dagen innan en tävling men aldrig på tävlingsdagen :).. Men var ute i god tid så brukar det lösa sig...

Jag sa också att jag aldrig skulle ställa upp i ngn tävling.. Men en kompis gav sig inte hon tjatade och tjatade vilket jag inte ångrar alls nu.. För tävlingar är bland det roligaste som finns... Lycka till! :bow:

Har också dumma tävlings nerver.. kom ihåg att andas!
Som mamma säger "andas in avslappning, och andas ut stress" :p

Jag brukar inte bli sådär jättenervös på tävlingarna, men när jag blir det tar jag bara ett par djupa andetag och tänker positivt.
Jag köpte en bra bok på Hööks om att bli en bättre tävlingsryttare och där stod det som ett citat från Franke Slothak om att det är bättre att vara nervös än spänd.
Är du spänd känner hästen av det och då kan det bli värre, men nervös är det nog okej att vara ibland.

brukar tänka bort publiken och låtsas att det bara är jag och hästen som ska ta ett träningspass.sen är andningen väldigt viktig.ta djupa och långa andetag och tänk på att ta i ända från magen!

Hur gör ni för att hantera er nervositet inför tävling? Jag har kollosalt dåliga nerver och kommer aldrig mer att tävla hoppning. Dressyr känns lugnare, men jag har en häst som känner minsta lilla spänning i mig, och han utnyttjar det till tusan...

Vill ha bra tips! Allt från tips på andningsövningar till tabletter :crazy: tas tacksamt emot!

nej tabletter ska vi väl inte behöva blanda in..
jag har tappat lite av min nervositet med åren, så är det ju med allt, jag minns första gången jag skulle tävla, jag var så nervös och hade så ont i magen så jag ville försvinna från platsen..
när jag gick banan så glömde jag bort vägen jag gått säkert 10 ggr.
fick sitta och hysteriskt plugga på banskissen tills den bara var en ryttare före mig..

hästen känner ju att man är spänd, precis som du erfarit..

här kommer ett väldigt långt svar där jag ger alla mina bästa tips, som jag själv använder mig av, oavsett häst eller tävlingsnivå/plats;

för det första- tillåt dig själv att vara nervös, det kommer avta ju mer du tävlar, lite nervositet är bra det gör dig mer fokusferad, tänk att publiken är färger på väggarna eller blommor runt ridbanan..
titta inte ner på din häst, titta bara på hindren och planera din ritt, gå banan sakta och noga, håll inte andan (min föredetta specialitét :) ) försök iallafall att andas lite ibland, din andning blir mer och mer naturlig ju mer du slappnar av, tillåt din häst att vara spänd och se sig omkring medans du koncentrerar dig på att vara avslappnad i din ridning, en orutinerad häst eller en häst med lätt hetsigt temperament behöver beröm, lugnande klappar och väl planerad, avkopplad uppvärmning, då kommer hästen automatiskt att bli lite mer koncentrerad.. börjar du bråka med hästen och försöka tvinga fram koncentration och att hästen ska gå i stadig form etc. på tex. framhoppningen leder det bara till motstridighet från hästens sida, vilket gör att du kommer tappa tålamodet..
tappat tålamod i kombination med nervositet är ingen höjdare :(
kom i god tid till tävlingplatsen så att det inte blir stress, hög stress är negativt för både ryttare och häst.. låg stressfaktor kommer att uppstå i vilket fall när det börjar dra ihop sig..
ta ut hästen i tid, värm upp lite i taget under en längre stund, då hinner både du och hästen vänja er vid tävlingsplatsen..
gör inte som många ryttare på tex. lokal nivå - kasta sig in på framhoppningen efter att ha skrittat hästen i 5 min, hoppa fram som om det var "flest språng på framhoppningen vinner"..
ta din tid.. gympa länge, öppna sluta, fram-bakdelsvändningar, skänkelvikningar i alla gångarter (iallafall så mycket din hästs utbildning räcker till), hästen kommer då bli lösgjord vilket är en förutsättning för att den ska hoppa bättre, lyssna bättre och framför allt förebyggande för skaderisken, när det är 6 starter kvar, rider du in på framhoppningen, tänk att du har all tid i världen, trava lite, vänta till de mest hysteriska ekipagen flyttat sig sen tar du 4-5 blandade språng. klar, om du blir klar tidigt typ 3 starter kvar till din, ta lite skritt-trav och vänta på din tur om det finns tid över.. (ps! försök spara dina språng in i det sista, då hinner du inte tappa koncentrationen på hinder vilket gör att du inte blir lika nervös) GALOPPERA in på banan, ingen mjäkande, visa publiken att nu är det du som rider in och visa din häst att nu är det framåt som gäller!!
sist men inte minst.. rid inte för sakta, det gör att både du och hästen hinner börja se allt "farligt" runtomkring.. lycka till med nervositeten..

lycka till! :)

Hur gör ni för att hantera er nervositet inför tävling?

Tävlar... :angel:

Nej, men jag tror faktiskt att ju mer man tävlar, desto lättare blir det.
Sen är man kanske alltid nervös, men det trappas nog ned med tiden, och man lär sig "automatiskt" hur man ska göra för att slappna av lite mer.

Fokusera på ridningen och försök koppla bort omgivningen. Var på platsen i god tid och rid/skritta gärna fram lite extra så du har tid på dig.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva era tips på hur man hanterar sin nervositet när det kommer till tävling. Jag tävlar både hoppning, dressyr &...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: Milosari
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 167
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 461
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 702
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka