Nervryck i benet..??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 968
B

brosen

när jag tar in Mitt 11-åriga varmblodssto, ibland så brukar hon ha typ som nervryck i ena bakbenet..
Hela benet skakar, och när man håller handen där så är det som om hon har fått hjärtklapping i benet..Jag försöker att massera, men det hjäprer inte?
Vet ngn vad det kan vara och vad jag ska göra åt det??
Hon slutar inte förräns vi har gått ut och ska rida iväg?

Sv: Nervryck i benet..??

Kan det handla om vänster bakben? Har hästen blivit körtränad?

ja det kan vara ganska allvarligt.. vissa hästar har bara lindriga besvär, andra blir gradvis sämre.

det finns ingen bra medicin eller behandling mot shivering i dagsläget så hoppas för din skuld att det inte är det!

Jag tycker också att det låter som shivering... testa att ge tillskott av magnesium, det kan hjälpa för ökad muskelkontroll. Tänk på att aldrig låta hästen bli kall och ge den inga långa viloperioder utan skrittmotionera den varje dag.

Be om hjälp att räkna ut en bra foderstat då hästar med shivering gärna ska få i sig mycket fett etc.

Shivering kan aldrig bli bättre men det är inte heller alla hästar som blir sämre och många hästar har lindrig shivering utan att ägarna ens tänker på att det är något som är "fel". Shivering i sig är inte smärtsamt för hästen, de kan dock uppleva skakningarna och bristen på kontroll som obehagliga. Mycket kärlek och aktivt arbete för att förhindra spänningar/skador till följd av hästens shivering kommer man långt med=)

Jag tycker att du ska göra en veterinärundersökning för att konstatera om det är shivering eller något annat som är fel på din häst!!!

Jag tycker också att det låter som shivering... testa att ge tillskott av magnesium, det kan hjälpa för ökad muskelkontroll. Tänk på att aldrig låta hästen bli kall och ge den inga långa viloperioder utan skrittmotionera den varje dag.

Be om hjälp att räkna ut en bra foderstat då hästar med shivering gärna ska få i sig mycket fett etc.

Shivering kan aldrig bli bättre men det är inte heller alla hästar som blir sämre och många hästar har lindrig shivering utan att ägarna ens tänker på att det är något som är "fel". Shivering i sig är inte smärtsamt för hästen, de kan dock uppleva skakningarna och bristen på kontroll som obehagliga. Mycket kärlek och aktivt arbete för att förhindra spänningar/skador till följd av hästens shivering kommer man långt med=)

Jag tycker att du ska göra en veterinärundersökning för att konstatera om det är shivering eller något annat som är fel på din häst!!!

Hejsan..

Efter mycket tjat på min pappa, om att han skulle skjussa in mig till kliniken så gjorde han det..

De sa att det INTE var shivering, var sjukt skönt att höra.. Vet sa bara att det var för att hon kunnde vara lite stressad, eller att hon hade fått någon sträckning i hagen som kunde orsaka det, Hon är bättre nu, så det är jus skönt=)

Hon fick vila i några dagars så hon fick slappna av rikigt, eller ja, vi var ut och gick,, sen så vart allt mycket bättre..

Lyckligt Nog :)

Ja mycket.. Man behöver inte gå runt å känna sig orolig i onödan.. =)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 518
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 126
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 013
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka