Netsfoot eller Kieffer

alazzi

Trådstartare
Nu blir jag förvirrad. Folk i stallet tycker att det är neatsfoot som gäller till nya saker, och själv är jag förtjust i Keiffers bivaxprodukter.

Blir det någon skillnad i yta eller färg beroende på vilken produkt man väljer?

Sv: Netsfoot eller Kieffer

Nu vet jag inte vilken "inriktning" du har, eller vilken färg på sadeln du har.
För engelska sadlar så har jag alltid hört att man ska rengöra med glycerintvå, och fetta in med bivaxprodukter. Westernsadlar kanske är behandlade på ett annorluna sätt, för det är väl främst där man använder neatsfoot?
Bivaxprodukter kan få naturfärgat läder att mörkna lite, men det gör ju lädret vilket fall som helst. Ytan kan ju bli lite matt också, med det poleras ju upp av rumpan ;)

Jag rider western. Och ytan får gärna vara lite matt. Tycker bättre om det.

Nu är det utrett :)

Mannen har hunnit surfa runt lite idag och han hittade svaret. Tydligen så beror det på om lädret är kromgarvat eller vegetabiliskt garvat. Om det är kromgarvat så passar det bäst med bivax/lanolin men om det är vegetabiliskt garvat läder så rekommenderas Neatsfoot :idea:

Hum, nu var jag inne på Tärnsjös hemsida och de rekommenderar en produkt med vax till sitt vegetabiliskt garvade läder.

Suck, vet inte vad jag ska tro på...

Jag kör med bådadelarna på nya westerngrejor efter rekommendation från Milsta Western och det funkar bra. Rikligt med neatsfoot på "avigsidan", sparsamt på "rätsidan". När oljan har gått in lägger jag på ett tunnt lager med bivaxbaserat läderbalsam för att ge lädret en yta som skyddar mot väta.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
914
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara... 2
Svar
39
· Visningar
2 925
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 982
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer