Bukefalos 28 år!

New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jag tror det hette new balans - den sko teknik som anvendes po 'min' forra hest. hon hade en exterior avikelse och skoddes med en speciellsko som skulle underletta overrullningen men oxo skapa en naturlig balans i hoven - prinsipen var uppbyggd ifron hur skelletet sog ut - hovslagaren hade lotit ronka benet - for att fo vinklarna utifon vad som var best enligt skelettet och inte vad som ogat traditionellt tror er best. var even po en forelesning for denne hovslagaren och allt let veldigt bra och logiskt. tyverr er jag dock kanske inte tillreckligt innsatt for att kunna ifroga setta metoden och de det var nora or sen kommer jag inte riktigt ihog heller. men jag vet att den riktiga hestegaren var mycket nojd och jag har bara hort possetivt om denna metod ( forutsatt att jag inte lyckats blanda ihop namnen). vet tyverr inte om detta innleg er so lett att forsto el om det ger dej nogot, men jag holler verkligen med - det borde finnas andra sett en enbart den tradditonella skoningen - och om ingen vogar prova so sker ju aldrig non utveckling.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Vad var det som gjorde att du valde att sluta med dem? De låter iaf som att du har det :)
En väldigt enkel anledning, jag har för tillfället ingen häst... ;) Men annars rekommenderar jag dem varmt. Jag är "travmänniska" och där fungerar de utmärkt för de hästar som inte har hovkvalitet nog för att gå barfota eller t.ex. blir ömfotade av det. Förutom tidigare givna argument så är vikten på "gummi-skorna" bara en bråkdel jämfört med många andra material och man slipper ju sömmen. Om hästen har trasiga hovar kan man även använda limmet att delvis bygga upp en trasig hovvägg med, och limmet kan man spika söm i efter att det har härdat.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jag vet, funderade själv på att borra/gänga egna broddhål men funderade på hur mkt broddar i tådelen förstörde det som var själva grejen med NB-skorna. Därför fick det bli 1-2 skoperioder med guldskor nu (misstänker att vi kommer ha isigt ett bra tag framöver).

Tack var NB-skorna har hon faktiskt balanserat sin tillväxt i hoven så att hon fortfarande efter 5 v med vanliga skor ser riktigt bra ut.

Till ngn som här innan skrev att det hänger på sämre hovslagare kan jag då inflika att jag har samma hovis som skor med NB-skor och både han och jag är imponerade av den effekt som dessa skor har haft på just denna häst.

Min hovis är väldigt öppen med att inte alla hästar funkar med NB, men att det är värt att testa ett par skoomgångar på hästar som har problem med vanliga skor.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Funderar lite på det här med skoning, det börjar ju komma allt fler alternativ till den vanliga "klassiska/traditionella" skoningen som inte har utvecklats speciellt mycket de senaste 500 åren..

Barfota tycker jag är bra, men min nuvarande häst fungerar inte att rida på barfota och måste då ha skor.
Någon typ av "tossor"/barfota skor vill jag inte ha, alldeles för krångligt att ta av/på med bara en hand (min vänstra är förlamad)

Men vad finns det för alternativ när det gäller skoning?
Den traditionella skoningen känns så gammal och förlegad.

Har hört något om New Balancing eller vad det kallas?
Är inte säker på att det hette så men har för mig det.
Är det något som vet något mer om det och vill berätta?

När jag köpte min häst var han skodd enligt någon annan "princip" med skor utan tåkappa som satt under hoven med liksom hovkanten ca 0,5cm utanför skokanten. Så att hästen ändå kunde slita tån/runtom själv.
Varför väljer man att sko enligt den principen? Vad är för/nackdelar med det? Har försökt fråga de hovslagare jag anlitat men ingen vet alls vad jag pratar om :(

Har även hört att det finns skor man limmar på hoven. Hur fungerar det?
Hur länge sitter såna skor kvar? Sitter de 6-8 veckor som vanliga skor?
Om limmet är så bra att skorna sitter såpass länge, borde det inte vara giftigt då?
Finns det något i limmet som hästarna kan ta upp genom hovarna som kan vara skadligt?



Förstår vad du menar!

En sak som jag har tänkt på, på det här med skor, är att det är ju ändå individuellt. Nu vet inte jag om man kan tänka riktigt såhär, men :
Jag har tränat regelbundet i många år & har insett vikten av att hitta rätt skor för mig. T.ex. är det viktigt med hur följsam skon är & att det finns en viss svikt. Beroende på vad man ska göra såklart, coskå men:
Varför tänker vi inte lika med hästskor? Jag tänker att en hård järnsko kan ju inte svikta speciellt mkt, det blir ju bara stumt & hårt varje gång hästen trampar ner.

Men som tips, läs om fler barfota metoder. Du kanske hittar någon metod som låter sund enligt dig!
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Det jag mest funderar över om det finns något bättre alternativ än den traditionella skoningen, tycker som sagt att utvecklingen borde gå framåt även där.

Utvecklingen går ständigt framåt.

Att man i huvudsak fortfarande använder skor av järn beror på att det är ett slitstarkt, formbart och relativt billigt material att arbeta med.

Bara för att man fortfarande skor med järnskor är det inte så att vi skor och verkar på samma sätt som för hundra år sedan eller ens som för 15.

För en välutbildad hovslagare pågår det en evig vidareutbildning. Man tar del av de senaste vetenskapliga studierna genom fortbildning, clinics och genom vetenskaplig litteratur osv. Allt för att hålla hästarna så friska och sunda som möjligt.
Vårt sätt att arbeta måste vara förankrat och baserat på vetenskapliga studier eftersom vi i vårt yrke utför en betald tjänst åt en djurägare.
Om vi i vårt jobb skulle använda oss av andra, icke vetenskapligt förankrade metoder, så skulle man kunna kalla det djurförsök.
Jag tror inte mina kunder skulle bli så glada om jag använde deras hästar som försökskaniner!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
929
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp