Jag tror att du kan rida ponnyn!

Det beror förstås en del på hur du och ponnyn är byggd. Jag är ungefär lika lång som dig och rider allt från stor c-ponny och uppåt. Då är jag ganska propertioneligt byggd vilket är en fördel. När jag för länge sedan red på ridskola var det en av de andra tjejerna i min grupp som hade väldigt lång överkropp och därför passade bäst på stora hästar. Långa ben kan man ju ha, om de inte är så långa att de stör hästen eller river hindren om man vill hoppa
Men har man bra balans och inte är för tung är det oftast inga problem att man är lite lång. Jag tycker inte ens att 175 cm på en stor och ganska kraftig d-ponny är speciellt långt. Trenden i Sverige idag verkar peka allt mer mot små ryttare på stora hästar, men det kan vara bra att komma ihåg att på många platser i världen och även i Sverige för inte så länge sedan såg det helt annorlunda ut. Jag vill till exempel minnas att det i England är mycket vanligare med vuxna normalstora ryttare på ponnyer än vad det är här.
/Taefill, ca 175 cm lång och tänker aldrig köpa en häst över 160, det är bara att göra det onödigt tungridet för sig själv