newforest frågor

M

Mithra

jag vet inte ngt alls om newforest ponnier, det är ju halvblod jag håller på med.
Nu sitter jag och tittar på ett pass på en newforest, och undrar vad är skillnaden på RNF efter namnet och SPAR, båda är new forest!
och sedan under övrig information så står det GW 15,625%m vad innebär detta.
på härstamningssidan så står det stammen sedan plus 3 kända generationer, men sedan står det ikryssat nej, på om ponnyn är stamboksberättigad för SNFs NF-E riksstambok.

stammen är e Flight RNF 64-s Fridolf RNF 2-S -Hiawatha RNF 30, vad säger denna stammen er newforséstkunniga?:confused::)
 
Sv: newforest frågor

RNF efter namnet innebär att ponnyn är stambokförd i Riksstambok för New Forest.
SPAR tror jag står för Svenskt Ponny Avels Register.
GW står för Golden Wonder som var en hingst med okänd (fel uppgiven) härstamning och han får inte finnas i mer än 6,25% för att ponnyn ska kunna stambokföras i NF-E.
 
Sv: newforest frågor

tack för ditt svar:)
så då är det de hästarna med för hög GW procent i blodet som alltså inte kan registreras i RNF utan i SPAR, även om de är newforest?
eller varför registreras vissa av dem i SPAR?
kanske dumma frågor men jag är inte insatt alls i detta!
 
Sv: newforest frågor

Hästar med för hög GW-procent kan stambokföras som RNF-S. Tidigare var det ANF som skötte stambokföring av new forestponnyer med GW-blod. Nu finns det bara en stambokförande new forestförening i Sverige (SNF).
I SPAR registrerades föl. De ston och hingstar som uppfyllde vissa krav stambokfördes i RNF. Detta gällde för ca 20 år sedan. Jag vet inte hur det är i dag med EU-regler.
 

Liknande trådar

Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 072
H
Avel Heej! jag undrar varför de står i RNF i en newforest hingst namn tex ,cindy favoriten på ridskolan , hennes pappa heter Flight RNF...
Svar
7
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp