Hingst-tips till New forest-sto

Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Vi har ju lite samma problem med New forestaveln som du, i och med att SNF nu för tiden är "Curry-rasister" och vi har både Curry och FLGW-blod.
Tack för ditt tips - maila gärna bilder!:)
Jag förstår att det är "värre" för er som har Curry-ättlingar, de kan väl aldrig "komma tillbaka" till riksstamboken i o m hans vita tecken, eller? Jag kan ju fotsätta att betäcka Denitha med NF-hingst och avla för framtiden (och det är väl vad jag planerar att göra...).

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Aydin som flera nämnt innan, tror jag skulle passa NF perfekt. de avkommor jag sett efter honom har stor hopptalang och är trevliga ponnyer :)
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Det verkar som om det hänt saker inom NF-världen jag inte hängt med på.

Men en fråga. Den holländska NF-ponnyn jag frågade dig om för ett tag sen, det går inte att få tag på det blodet i Sverige? För den är verkligen jätteädel och hoppar som en katt. Nu minns jag ju inte ens vad det var för stam på den, men det kanske du gör? Mamman fanns ju här i Sverige nu...
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Jo, blodet finns faktiskt i Sverige, till viss del :)

Fadern till ponnyn du frågade efter var NF-hingsten
Mikel He.Stb.230 f.95 mbr, 146 cm,
e.Wicked Courtjester He.Stb.206
u.Angelie Stb.5092 (st)
ee.Oleander He.Stb.144 (pr)
eu.Wicked Vinnie Baby Stb.4309 (kr/pr)
ue.Anydale Nico He.Stb.186
uu.Casita Stb.4082 (st)
Farfadern Oleander återfinns som både far och morfar till några tävlingsponnyer i Sverige. Oleanders morfarsfar var den beryktade Golden Wonder He Imp 61, som också finns repressenterad i Sverige, ffa genom sönerna Dennie och Dago.
Anydale Nico He Stb 186 finns representerad i Sverige genom sonsonen Zwavos Surprise RNF 172 och sonsonsonen Vognmandsgårdens Akrobat RNF 181.
Flera av ponnyerna i Mikels härstamning har egna fina sportmeriter, eller har lämnat ponnyer ff a till dressyrbanorna. Modern till Casita, Silverlea Cassandra Imp.1862 (mormorsmor till Mikel), har placeringar i motsvarande msv dressyr (Z). Fadern; Wicked Courtjester, är exporterad från Holland till USA.

Modern till ponnyn du frågade om, Nielands Simone är e.Ralph u.Nielands Foore ue. Kantjes Ronaldo. Hon finns här i Sverige (importerad från Holland), hon verkar tävla här i lätta klasser.

Fadern till Nielands Simone, Ralph He.Stb.177 finns numera också i Sverige. Han importerades hit för drygt ett år sedan o godkändes vid avelsvärderingen i mars-06 med fina 88889=41p + en 9-a på galoppen, 22 år gammal. Ralph återkommer i härstamningen hos flera hollandsimporterade NF-ponnyer.
Mor till Ralph är det fantastiska stoet Broomy Perfection, som även är mor till ELIT-hingsten Dennie RNF 37-S och Blekkie RNF 45-S, som båda verkat i Sverige. Dennie har i sin tur lämnat hingstarna Asso Sarastro RNF 72 och Fredriksbergs Kavat RNF 23-S.

Morfadern till N Simone, Kantjes Ronaldo, är gdk för spermaimport till Sverige. Ronaldo är en av Europas bästa förärvare när det gäller ponnyhoppning, både Ronaldo och hans far Watershof Pretendent finns tillgängliga via FAI hos Syndicat Linero som samlat Europas bästa hopp-förärvare (ponny).
Jag såg Pretendent i Holland 2003 - suverän ponny. Watershof Pretendent dog tidigare i år. Även Pretendent har en del ättlingar i Sverige.


Hlsn Helena
 

Liknande trådar

N
Avel Jag har ett new forest diplomsto (Smedhults Cittra) som jag vill betäcka i år. Hon har tidigare lämnat ett godkänt diplomsto - Smedhults...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: cirkus
·
M
Avel jag vet inte ngt alls om newforest ponnier, det är ju halvblod jag håller på med. Nu sitter jag och tittar på ett pass på en...
Svar
3
· Visningar
927
Senast: em76
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 676
Senast: MaRomer
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 222
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp