Ngn skillnad på "tjocka ben" och galliga ben?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eiche
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 078
E

Eiche

Hej hej idag sa en stall kompis till mig att galliga ben är när det är "bubblor". Och det som jag tog som galler (vilket är när det är som svullet, som om de vore "hård luft" i benet, de är jämt, inte bubbligt) sa hon va tjocka den eller svullna ben. Och enligt henne kunde de vara sympton på att ngt var fel, t.ex. att hästen hade 1 gradig hälta eller liknande. Stämmer de att det jag såg som galler är helt fel, och att ngt då är fel? Ifall de jag såg som galler är rätt, vad är då "tjocka ben"?

MVH

Sv: Ngn skillnad på "tjocka ben" och galliga ben?

Gallor är överfyllnad i leder, senskidor el bursor. Tjocka ben får man när cirkulationen är dålig så att vätska blir kvar i benen.
PL

Eiche skrev:
Hej hej idag sa en stall kompis till mig att galliga ben är när det är "bubblor". Och det som jag tog som galler (vilket är när det är som svullet, som om de vore "hård luft" i benet, de är jämt, inte bubbligt) sa hon va tjocka den eller svullna ben. Och enligt henne kunde de vara sympton på att ngt var fel, t.ex. att hästen hade 1 gradig hälta eller liknande. Stämmer de att det jag såg som galler är helt fel, och att ngt då är fel? Ifall de jag såg som galler är rätt, vad är då "tjocka ben"?

MVH
Man känner ganska tydligt när hästen har gallor, sk fodergallor; det är mjukt och svampigt istället för torrt.

Louise skrev:
Man känner ganska tydligt när hästen har gallor, sk fodergallor; det är mjukt och svampigt istället för torrt.

Kan man låta gallor vara eller ska man se till att de försvinner?

Om hästen t ex får gallor av att få stå inne på natten men de försvinner så fort hästen får komma ut och röra på sig så är det sällan någon fara. Om gallorna däremot inte försvinner, dyker upp plötsligt eller om hästen har gallor i bara ett ben t ex, då är ngt fel och man måste hitta och åtgärda orsaken.

peter_lundin skrev:
Gallor är överfyllnad i leder, senskidor el bursor. Tjocka ben får man när cirkulationen är dålig så att vätska blir kvar i benen.
PL
Överfyllnaden som du säger skall vara i gallor, känns å ser det ut som bubblor?
Hur skilljer du tjocka ben åt och galliga ben?
Hur åtgärdar du dem båda om de kommit efter ridning?
MVH

Hej!

Min tjej är "konstant-gallig" i bakbenen. Har alltid varit så. Känns lite svampigt och "bolligt" liksom. Förra veckan hade hon ett svullet bakben, inte så att man blir alarmerad, men hela benet kändes lite "svampigt", men utan "bollarna". Sen plötsligt en dag var det borta och benet såg ut som normalt (och kändes normalt).. Skumt, skumt.. Hon ska till klinik och kollas oavsett, men jag tycker det är skillnad. Tockt ben är "hela benet", medans gallorna brukar vara mera bulliga och precisa på ett ställe av benett..

/ lavinia

magsun skrev:
Kan man låta gallor vara eller ska man se till att de försvinner?
Dom gallorna min häst hade på sina bakben fick jag bort genom lite extra ridning.
Tog ung. en vecka så var hennes ben helt torra igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 324
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! På det stallet där jag rider så hjälper jag ägaren och ta hand om hästarna då hen inte har riktigt tiden som behövs. Men för runt...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Bison
·
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält... 2
Svar
39
· Visningar
5 631
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka