NH, behövs inte alltid eller?

Det är tur att jag inte är så trångsynt som du är för isåfall hade jag haft en väldigt "förutfattat" mening av dig just nu :devil:

Det jag tycker är mest komiskt är det här med "normalitet". Vad är egentligen det? Idag verkar ridskole/militär varianten vara det "normala", i alla fall i Sverige. Men vem har sagt att det är bäst på något sätt?

Vi förväntar oss gärna att hästar ska kunna en massa saker utan att vi för den sakens skull tränar det. Man lägger ner en otroligt mycket tid på ridning, men hur mycket lägger man på enkla saker som ledbarhet, lastning, spolning, avmaskning osv? Varför är det så självklara saker?

Om det "normala" hade fungerat så bra så hade jag inte haft någon verksamhet, men så är inte fallet... Sen att se träningen som någonting roligt, som en lek tycker jag bara en trevlig attityd. Allting handlar inte om tävling.
Niklas
 
Gunvor....
Du är bäst........ :love:
Håller med dig helt en klycha har det blivet :bump:
 
egentligen. kan man avgöra vad som är NH och inte?

Om någon plågar en häst, då är det ju självklart att det inte är NH antar jag.

Jag förstår inte riktigt på mig det här med NH. Även om det var ajg som startade den här tråden. :o

Det kan ju innnebära så himla mycket. Många utövar ju Nh bara med sitt eget sunda förnuft.
 
men jag anser enligt min definition av nh att det min morfar och "den norske skogsgubben" :smirk: gjorde var nh alltså sund, självklar hästhantering! men alla har väl sin egen definition antar jag :crazy:, men jag försöker verkligen inte frälsa alla med nh snack som du sa, alla har ju sin egen tro :idea:! jag vet bara att jag har fått en helt annan relation till mina hästar efter det att jag börjat att förstå dem och hantera dem så att de lättare förstår mej och träna dem på saker som jag ansåg självklara innan- typ prasslande presenningar! Jag har både fått roligare och säkrare hästar- så jag tycker INTE att dessa "lekar" är ngt TRAMS! däremot tycker jag det är tramsigt att sitta på en häst som är livrädd för det mesta på grund av att ryttaren inte har vett att träna t ex hästens flyktbeteende :mad:
 
Ja det kan man. Tränar man och umgås med hästen utifrån det faktum att den är en häst. Alltså ser hästen som en häst och tar detta i hänsyn då är det NH. Lär mer på min hemsida.
Niklas
 
Precis min tanke. Jag har alltid fått höra att jag har bra hand med hästar, (och jag har sett en del då jag varit yrkesverksam i ca 15 med sk problemhästar, ) Under denna tid har jag faktiskt inte stött på en enda häst som inte lite sunt förnuft och "vanlig" hästhantering har kunnat få på rätt spår.
Jag tror att vi hästägare har en tendens att förstora upp problem och göra hönor av fjädrar, eller så har vi helt enkelt köpt fel häst. :bow: :angel:
Bara en liten tanke..
 
Gunvor mfl, måste ni vara så hånfulla. Jag blir så less! jag kallar inte vad jag sysslar med för NH av olika anledningar. Jag orkar inte ge er några argument FÖR nu, ge det en chans, läs trådarna "Kom tillbaka" och "Jag tror inte på NH" för närmare beskrivningar av vad Nh egentligen ÄR. Inget hokus pokus och repviftande, utan sund hästhantering, något som gemene man har sysslat med jämt. Och Ja, det verkar finnas ett STORt behov av att lära sig mer om hästhantering. Och att det blivit trendigt borde ju ses som jättepositivt, eller hur resonerar ni?
 
Det är ju precis det jag menar. Allt det här märkvärdiga att det skulle vara så speciellt med att leka lekar osv kan jag inte förstå. Jag har trygga ,lugna hamoniska hästar utan att springa runt och viffta med ett rep eller leka en massa lekar med dem.
Jag kan rida min hästar i grimma om jag vill (praktiskt när man inte orkar gå från sommarhagen, he,he) men är inget jag gör dagligdax. Jag kan binda upp mina hästar var som helst och de står kvar när jag kommer tillbaka. De varken anfaller eller bär sig alltför korkat åt i trängda situationer (eller annars heller för den delen). De är lätta att lasta m.m.
Varför skulle jag göra dem förvirrade med att springa omkring och vifta med ett rep( Har sett altför många entuisiaster av nh som tror att det är det ända rätta).
Lägger ner den här disskutionen. Jag vill ha ett konkret bevis på att dessa NH övningar skulle kunna hjälpa en häst bättre än mina mer traditionella övningar. :bow:
 
Jag om någon vet att allt inte handlar om tävling - i och
med det vi gått igenom dom senaste två åren.

Och den ridning som ses som normal idag, är inte min
favorit (kolla gärna min tråd på Dressyr, så förstår
du vad jag menar).
 
Vad räknas till trams och inte, det beror vällans på personen, jag har hälldre en häst jag kan leda, som kan vara med barn, lasta utan linor, osv, än en som kan hoppa 140 cm och gå fältävlan/springa på bannan. Det ena utesluter ju inte det andra.

Jag tycker att NH är bra eftersom det ger en motvikt till dressyr/tävlings (töntarna) som tycker att deras hästar inte kan gå med andra hästar, el ännu värre inte gå i hagen, ska ha fem olika täcken, tecken inomhus, ha massa skarpa bett och sporrar, (alla är ju givetvis inte såna men övervikten av såna hästägare ligger nog på tävlings sidan av hästhålningen och inte på NH sidan.)

Jag hjälpte en tjej lasta sin häst idag, när hon lastade så gick hästen uppp på halva rampen, stanade där och fick beröm, sen bad hon hästen gå upp igen, och sen lättade hon på grimskaftat utan att hästen rört sig ett steg och berömde klappade hästen. så hästen fick alltså beröm för att den inte bryde sig om hennes signal, jag menar i alla fall att en NH kunnande människa inte hade gjort så... el?
 
NH el inte NH, spelar ingen roll vad man kallar dom, men hanteringsövningar är ju bra, tex att arbeta sin häst i en rundpadok så att vi lär oss använda hästens kroppspråk till hästen. är tex bra om man ska ta in en hel häst flock då kan man driva in dom genom att bara veta var man ska "trycka" på hästen när man står kanske tio tjugo meter bort. är oxå bra om man har en häst som är väldigt uppstutsig och behöver veta sin plats. Välldigt bra när man ska rida in hästen, el om man lärt den massa saker från marken som amn kan ta med sig upp i sadeln, tex sidoförande hjälper, backa, gå frammåt, gå över broar, pressäningar osv..
 
Om jag säger så här. För mig är "horsemanship" en sak och "natural horsemanship" en annan.


Får jag i mina öron höra begreppet "horsemanship" handlar det för MIG om att det sunda förnuftet är stommen i det hela
och i all hästhantering.


Får jag däremot höra begreppet "Natural Horsemanship" så betyder det enligt mig att det sunda förnuftet fortfarande
är stommen i allt, men att man går djupare i sin hantering med hästen, mer ledarskapsträning m.m.



Jag tycker kort och gott att Horsemanship är nödvändigt i all hantering med hästar, och att fler kanske skulle behöva gå djupare in med yttligare förståelse och få en bättre relation med sin häst men att det ändå inte riktigt spelar
lika stor roll som med bara horsemanship som enligt mig är uppbyggt på sunt förnuft som stomme, mer noggranhet och snarare lite mer säkerhetstänkande i bakhuvudet i hanteringen med hästen.



Så uppfattar alltså Jag det hela, det är det uppfattning som Jag själv bildat mig.



Läser jag däremot att en häst är "Horsemanship tränad" i en annons, så förutsätter jag att det ska stå "Natural" före "Horsemanship tränad". Alltså att man gått djupare och tränat hästen för mindre signaler, för att få en bättre, enklare relation med hästen som går ut mer på ledarskap etc.
 
Ang. lekarna.
När man leker en lek är det ju inte så kul att fortsätta om man skall förlora jämt. 7 G går ju ut på att hästen förlorar och människan vinner. Det är ju inte kamratligt, så jag håller fullständigt med om att 7 G är till för människor och inte för hästar!
 
Vågar tusan inte heller gå in på tråden angående att NH-folket försvinner pga NH-hatare. Förmodligen tillhör jag NH-hatarna men det är en sanning med modifikation.
Skälet till att jag många ggr har gått in och "näbbat" är ju pga många måste ha läst på väldigt dåligt vad beträffar hästkunskap. Just att gå några cliniqs och sen anse sig vara världsbäst på NH, anse sig så bra att så man kan ge råd både hitan och ditan. Många ggr till väldigt unga människor hur dom på hemmaplan skall bekräfta ledarskap osv.
Det är just det som jag hakar upp mig på mest. Sen denna okunskap som jag tror varenda NH-människa här på Buke har om flockbeteendet. Vidare kan jag aldrig någonsin begripa varför man skall försöka bete sig som hästar gör i vissa fall och i vissa fall inte. :confused:
Många unga är inte själva klara ens med sin människoidentitet.
 
Just att gå några cliniqs och sen anse sig vara världsbäst på NH, anse sig så bra att så man kan ge råd både hitan och ditan.

Håller med. Men då är det å andra sidan rätt så bra om de som har hållit på lite längre kan ge sin input också. Men pga den hätska stämningen här mot NH så har flertalet av dessa, enligt mig duktiga användarna försvunnit härifrån. Jag tycker nog att du ska läsa trådarna om det för det berör dig också.

Vidare kan jag aldrig någonsin begripa varför man skall försöka bete sig som hästar gör i vissa fall och i vissa fall inte.

Jag har svarat på liknande inlägg många gånger. Sist svarade jag Domaren, och skrev ungefär att det man är intresserad av tar man reda på. Gå till källorna.
Är man inte intresserad så är det också ok, men låt då bli detta forum. Det är förbannat trist att jämt behöva besvara SAMMA INLÄGG JÄMT OCH STÄNDIGT, man känner sig som en j-a papegoja!! Och det är till samma användare också! (pluralis)
 
jag menar i alla fall att en NH kunnande människa inte hade gjort så

Där kom det! Ni gör verkligen aldrig fel eller hur... :rofl:

Vem har sagt att man inte låter sina tävlingshästar gå i stora
hagar, utan täcken och ridas utan skarpa bett? :confused:
Det finns rötägg inom tävlingssporten, precis som det finns
inom NH:n.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 789
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 857
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 231
Senast: Maaddeh
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp