NH, behövs inte alltid eller?

Intressant poäng faktiskt. Jag tycker Gun påminner lite om Prof. Umbridge från den senaste Harry Potter om någon har läst den ;) Konspirationsteorier hit och dit, vi mot dom!
Storebror ser dig
Niklas
 
För det första har jag inte ställt en enda fråga utan bara redogjort för mitt tänkande och varför jag reagerat.
Med andra ord så hade du inte alls behövt anstränga dig!
Tänk på vad jag skiver om unga människor istället, dyvla inte bara ut råd hur som helst.
Sen avgör jag helt och hållet själv om jag vill lägga näsan i blöt eller ej!
 
Dyvla! Inte för att det hör hit, men det trodde jag var ett ord som jag hittat på. Jag använder det i ett annat sammanhang, dyvla= tycka mycket om, (Enligt mig) ex. Kvinnor dyvlar ofta choklad. :p :banana:
 
Gick genast och slog upp Nationalencyklopedin men fann inte ordet över huvud taget! För mig är ordet dyvla bl.a att slå till någon, ge en dyvel eller som jag skrev dyvla ut= ge ut.
Säkert ett ord med olika lokala betydelser. :rofl:
Finns ju många ord eller fraser som är "tvåeggade".
 
Gick genast och slog upp Nationalencyklopedin men fann inte ordet över huvud taget! För mig är ordet dyvla bl.a att slå till någon, ge en dyvel eller som jag skrev dyvla ut= ge ut.
Säkert ett ord med olika lokala betydelser. :rofl:
Finns ju många ord eller fraser som är "tvåeggade".
 
Antagligen. Man kanske kan säga att nu skall jag dyvla
runt (se mej omkring) på forumet, tar en :banana: under tiden. :bump:
 
I mina trakter används ordet i bemärkelsen pådyvla någon något. Allstså mer eller mindre tvinga någon att tex köpa något de inte vill ha/behöver.
 
Jo så är det rätt, pådyvla. Dyvla kommer nog därifrån. Dyvla på råd. Dyvla om (krama) Nu har vi löst det :bump:
 
Det jag alltid kommer att tänka på när jag hör NH är Parellis Seven Games eller dylika ting.

Tycker ärligt talat inte att dessa är saker som uppfunnits under en natt av en enda man, utan sätt att handskas med hästar på som använts mer eller mindre oskrivet under flera hundra år fram tills nu.

Det NH garanterat får beröm för är att alla dessa småsaker som hjälper till att få en rädd eller osäker häst mer stadig och lugn i psyket och skapar förtroende mellan häst och ryttare redan långt innan man ens sätter sadeln på hästen och börjar träna och kräva lydnad av hästen har tillit på detta sätt redan skapats.

Det är lättare att jobba med en häst som har förtroende för ryttaren och själva iden att påverka hästen mentalt mer än vad vi egentligen medvetet gör i vanliga fall har jag bara upplevt som en mycket bra grej, men det är synd att folk måste komma och säga att NH bara utövas si och så, för det är just iden bakom övningen som är det viktiga egentligen.

Och ingen annan "gren" har påverkat människorna mer än vad NH gör - den tvingar dig att vara uppmärksam på hästens vilja också för att få den dit du vill istället för att lösa precis allting med linor, pisk, tvång.

Man kan faktiskt köra in en hopphäst.
Man kan faktiskt hoppa med en dressyrhäst.
Man kan ta till vara på grundideerna som NH-övningarna skyltar med och tillämpa dessa inom den dagliga hästhanteringen vilken gren man än tränar sig och sin häst i.

Man kan faktiskt lära sig prata ryska även om man har tillgång till en tolk, bara man vill!
 
Men om du tittar efter så svarade du på ett inlägg av AngelaL och inte LIA. Där skrev du något negativt om nh-folk i allmänhet, varpå jag undrade varför det plötsligt blev "ni" av en persons inlägg, varpå du drar in LIA. :confused: Ähh... skitsamma, jag lägger ner det här nu. :)
 
hej!

nej NH behövs inte alltid.
det finns de som inte pysslar med NH & som ändå har jättefin kontakt med sin häst.

Men för mig har NH vänt på hela min syn till hästar.
Jag har fått en kontakt med min rocky som jag aldrig kunnat drömma om tidigare.

Men det är upp till var & en.
så länge man inte gör ngt som skadar hästen så är allt okej.
 
Frågan är vad NH är? För mig är det en definition. Be 30 stycken olika elever i en klass förklara en boll. Det kan bli 30 stycken olika förklaringar. Är bollen mjuk? hård? Hur luktar den? Är det en fotboll? En pingisboll?

Detsamma anser jag att begreppet NH är. Vad är naturlig hästhållning? Ja, enligt mig beror det på vad en själv tycker är naturligt och sunt. För mig är det att hästen ska respektera mig, och att jag respekterar den. Detta har många hästmänniskor gemensamt, men den stora frågan är alltid vad det kallas och vilken metod som är bäst. Det finns dålig hästhantering i alla dicipliner. Såväl "NH"(vad det nu är) och som i "vanlig hästhantering"

Personligen anser jag mig inte tillhöra någon speciell grupp. Jag använder nån metod som visades på en sk.a "NH" kurs jag gick på, mitt andra hästhanterande har jag fått i från andra hästkunnande och mycket är helt enkelt sunt förnuft. Jag gör fel, det händer fler gånger än en. Särskilt när jag är irriterad eller stressad, då kan min negativa energi gå ut över hästen, och jag själv blir ännu mer irriterad på att jag inte kan hålla känslorna i spel.

//Sofia
 
"Varför skulle jag göra dem förvirrade med att springa omkring och vifta med ett rep"

Repviftande a'la 7games är till för att skapa ett språk med hästen. Så att vi kan säga "gå ut på volten", "ta det där hindret i galopp", "in i transporten" o.s.v. Men det är helt upp till en själv hur fin kommunikation man vill ha. Det fungerar lika bra att rama in hindret med fysiska saker eller att bara gå framför hästen in i transporten. Det är helt upp till en själv hur man vill göra saker.
Jag gillar när man kan be hästen, att man inte behöver rama in eller kräva av den, att den lyssnar och gör det man vill av ren fri vilja. Om min häst är lös i ridhuset och jag tänker löshoppa så vet jag VERKLIGEN att hästen vill hoppa ifall den lika gärna kan gå på sidan av hindret. Jag ger den alla möjligheter att göra fel, för att jag vet att jag byggt upp en kommunikation som innebär att den gör rätt så länge jag gör rätt.
Jag drar inte hästen från punkt a till b, utan vi kommunicerar, hästen säger sitt och jag säger mitt. Nh för mig är samspel. Lekarna använder jag för att få ett språk, så att hästen vet när jag vill flytta framdelen, flytta bakdelen, backa den eller be den att gå framåt, och så lär vi oss även saker som tempo, riktning och ansvar.
Jag vill nog påstå att alla använder vi lekar, på olika vis. Sedan är det kanske inte 7games, eller så är det någon av dessa lekar modifierade (hur många "vanliga" människor flyttar inte sina hästar när de ryktar bara genom att trycka på den del de vill ha flyttad? Och när vi rider så ska hästen gå undan för tryck från skänkeln d.v.s. lek 2, det är bara så att ni inte VET att de är en del av ett system som finns till för att människor ska lära sig mera om hästar och förstå bättre varför hästar gör som de gör).

All hästhantering är illa om den görs på ett vis så att varken häst eller ägare inte förstår.

Att det finns en benämning är fel, för det är inte hanteringen som heter NH. Som någon sagt tidigare så är NH egentligen ett namn på ett system som en viss Pat Parelli skapat för att det finns människor som inte förstår sina hästar alls, det är en hjälp för att komma närmare hästen (och det märks kanske tydligast när man får problem med sin häst).
Jag vill inte säga att jag sysslar med NH, lika lite som jag vill säga åt andra att de måste syssla med NH. NH är bara ett namn, på något som alla gör mer eller mindre. Jag vet vad jag gör och varför, så jag behöver ingen benämning på det.
Detta namn var en gång tänkt som ett partnerskap mellan häst och människa, som man förstår om man delar upp namnet, "horse-man-ship", det vill säga "relation mellan häst och människa". Att människan har skyldigheter, likaväl som hästen har skyldigheter, och att vi förstår hästen och lägger in denna förståelse i ALLT som vi gör. NH handlar inte om repviftande, eller att jaga runt hästen i en rund inhägnad. Tyvärr är detta var det är idag, och jag är lika emot detta som ni är.

Sedan vill jag bara fråga er alla, hur mycket bryr ni er om hästens känslor i er hantering? Bryr ni er om att ni är justa och ger hästen bra förutsättningar?
Eller är ni nöjda bara allt går som ni vill och att hästen håller och sköter sig?
Jag tror inte NH är för alla. Det beror på vilken typ av relation man söker. Jag tror inte att det är fel på folk som inte sysslar med NH, och inte är det fel på folk som sysslar med det heller. Man har bara olika vägar och mål. Vissa ansér att hästar är ett nöje, en av människans ägodelar som ska göra "nytta" och inte kräva något av en, andra ser hästen som något man förtjänar, att man är den bästa människa man kan vara för hästen.

Något konkret? Som hopphästen i det Franska landslaget som vägrade gå in på banan efter ett tag, men som tränades av en indian ("nh-människa") och kunde sedan tävlas igen? Den framgånsrika dressyrhästen som duktiga dressyryttare beskrev som en karlahäst (och rådde ägarinnan/ryttaren att sälja till en karl), men som efter en tids NH-träning helt plötsligt var en mjuk, känslig, lyhörd lättriden "tjejhäst" istället? 2 tillfällen då de vanliga hanterarna inte kunnat lösa det hela eller gett totalt dumma råd (att sälja en häst för att den var "karlahäst", när det inte finns något sådant och det faktiskt visade sig att de hade fel).
 
Tack för ditt svar.
Angående rep så använder jag en långpisk som en förlängd arm för att visa hästen vad jag vill av den. Antar att ett rep fyller samma funktion.
Givetvis tar jag alltid hänsyn till hästen. Ingen mening att försöka hoppa hinder på 140 om hästen inte också finner glädje i det. Vilket det finns hästar som gör.
Angående dina exempel skulle jag vilja att du utvärderade lite ytterligare. (Jag klagar inte, men vill veta).
Exakt varför gick det inte tävla hopphästen och vad gjorde nh tränare tex?
Sedan skrev du att både hästen och människan har skyldigheter. Instämmer till fullo :bow:
Jag kan ju endast utgå från min uppfattning om nh och sedan lära mig mer men min uppfattning har varit att hästen i vissa fall inte skulle ha några uppgifter utan mest gå i hagen och vara söt, samt att man kom och lekte med den lite då och då.
Denna uppfattning har jag nu till viss del fått reviderad, men rätta mig gärna om jag har fel.
Tycker det är lite tråkigt att man blir klassad som anti nh are när man försöker läara sig vad det går ut på.
Har nu fått många vettiga åsikter här som jag tycker är vettiga och några som jag tycker är mindre bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 778
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 724
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 221
Senast: Maaddeh
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp