Jamen det vet du väl att dessa NH-fantaster, de är ju att jämföra med Gud den allsmäktige?!

Dessutom är de ju inte långsamma med att slå sig för bröstet och tro att just DE minsann är de första att kunna hantera hästar!
Jag säger som så många ggr förr, det är synd och skam att allt det som "de gamla hästkarlarna" stod för och lärde ut, nu knappt finns längre!

De hade friska, välhanterade och lugna hästar!
Nu för tiden ser man ju problem i allafall jag blir fullkomligt chockad över!
Och chocken består ju dels i att man förvånas över att folk som du säger, inte ens tänkt en tanke åt hållet att hästen kan ha skitont!
Och har hästen inte ont, så blir jag ofta chockad över hur vederbörande hästägare/ryttare/hanterare kunnat undgå att märka alla mindre problem som ju försiggått det gigantiska den nu har!
Sedan snackas det löja om att det och det är djurplågeri när olaterna av säkerhetsskäl måste "tas ur" hästen för att den överhuvud taget ska låta bli att försöka ta död på den/de som hanterar den!
Om man inte är så okunnig/skiter i att ignorera problemen när de kommer, alternativt ger f-n i att försöka sig på genvägar, så kommer man ju inte behöva "ta i med hårdhandskarna" på hästen!
För man kommer ju aldrig att få sådana problem som leder till att hästen är mer eller mindre livsfarlig att hantera!
Visst, olyckor kan hända med den säkraste häst, men olyckor pga att hästen blivit opålitlig pga smärta eller totalt felaktig hantering kan ju faktiskt undvikas lätt!