F
fiautanknuff
det handlar nog mer om olika grundsyn. flera av de gamla NHgubbarna ägnade hela sina liv åt att lära sig förstå hästen.
fram för en mer progressiv attityd!
mvh rymdentusiasten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den stora skillnaden som jag har funnit mellan "NH-are" och "andra" är väl att när man får problem så söker "andra" problemet hos hästen och "NH-aren" söker det hos sig själv
Jag vet inget om NH gubbar..och deras utbildningar egentligen heller....
Det jag tycker också är konstigt är att man inte kan ta del av erfarenheter av andra människor som haft hand om hästar i 20-30 år , för man anser inte att dom kan tillföra något för dom håller inte på med NH
.....och en del söker felet i anatomin![]()
en del lär sig aldrig att hantera hästar, medans andra kan det med blodet...
Lånar knapp!
Många av de "dåliga" NH utövare jag träffat, har anammat filosofin i ett tidigt stadium av sitt "hästeri". Kanske är det så att de med väldigt lite erfarenhet och grundkunskap förlitar sig alldeles för mycket på den filosofi de lär från början, utan att tänka för de har inga referensramar?
Med mycket erfarenhet är det ju lättare att solla bort det som känns fel och sätta saker i rätt sammanhang?
Jag menar, när jag gick datakurs för hundra år sedan, så lärde jag mig att man ska gå till edit - copy för att kopiera något, idag vet jag att man kan trycka ctrl + c..
Poängen är att problemet kanske inte ligger i filosofin som sådan, snarare att det krävs erfarenhet och rutin innan man objektivt och konstruktivt kan använda sig av den på rätt sätt?
![]()
![]()
det skulle nog inte vara så dumt att ta lydnadstester på hund och överföra på häst:
träna att stå still lös
komma på inkallning
skicka och hämta saker
mm
varför inte?
kanske skulle införas på ridskolor som grundläggande dressyr. borde egentligen ingå i gröna kortet.
![]()
![]()
![]()
det är klart att man har förvärvat mycken god kunskap om man sysslat med hästar länge. det är väl som med allting annat, ju mer man vet desto mer inser man hur lite man kan.
det handlar nog mer om olika grundsyn. flera av de gamla NHgubbarna ägnade hela sina liv åt att lära sig förstå hästen.
Den stora skillnaden som jag har funnit mellan "NH-are" och "andra" är väl att när man får problem så söker "andra" problemet hos hästen och "NH-aren" söker det hos sig själv.
Jag håller med. Jag bara kör mitt race så att säga... gör man inget krångligt utan har ett naturligt förhållningssätt till hästen så brukar det mesta funka utan några specifika "Metoder" som kallas vid visst namn. Jag är lite skeptisk till en del NH, men samtidigt kan jag se att det är bra om folk som inte själva hittat vägar till samarbet kan få hjälp med detta i och med NH. Men; nog kan man få hästarna att vara väluppfostrade, lydiga och lita på en utan att använda sig av rundcorall, lekar och annat. Jag lastar, leder, tömkör, promenerar med min häst utan problem trots att jag inte kan särskilt mycket om just NH-metoden.NH för mig är inget speciellt ,det har bara med snt förnuft att göra.
Jag behöver ingen rundkorall för att få en häst som litar och lyder mig och som jag kan ha roligt med.
jag har hanterat massor av hästar och bara fått beröm.
Det är bara småsaker tycker jag, jag kräver att de ska sköta sig när jag leder och hanterar dem, i hagen får de vara vilda bara de står still när jag hämtar dem.
Det funkar faktsikt på hingstar under betäckningssäsong och på unghingstar som svämmar över av hormoner.
Jag kallar mig inte för NH tränare för det bara häst människa???!!!
Jag tycker faktiskt att jag på det stora hela "fostrar" min häst på samma sätt som jag hade gjort med en hund. Hon kan inte apporteradet skulle nog inte vara så dumt att ta lydnadstester på hund och överföra på häst:
träna att stå still lös
komma på inkallning
skicka och hämta saker
mm