NH med hingst, vad ska man akta sig för?

Behati

Trådstartare
Har precis fått hem en herre med stort H, som är helt övertygad om att han är hingst för tillfället:cool:
Visserligen är han helt nyhemkommen och lär lugna ner sig mycket innom kort, men känner ändå ett behov av lite tips..

Jag tränar/hanterar mina hästar enligt NH Parelli. Mycket nöjd med alla "metoder" och har alltid funkat toppen för mig. Dock kom jag till ett litet dilemma nu ang denna lilla "hingst".

Vet att hingstar inte går göra samma övningar med, då "pressure" vid fel tillfälle och på fel sätt inte ger önskad effekt, utan snarare en attack. :eek::crazy:

Undrar nu om det är någon som har erfarenhet av hantering av hingstar i detta sammanhang och har lite tips och vet vad man absolut inte bör göra.

Själv har jag bara erfarenhet av ston(vilka heller inte är de smidigaste i alla lägen:grin:) och valacker när det gäller NH.
Har hanterat hingstar förr, men då innan jag började med NH. Då gällde kedja och spö om de var bråkiga, men jag vill ogärna ta till dessa metoder!

Mycket tacksam för svar:bump:
 
Sv: NH med hingst, vad ska man akta sig för?

puttar upp!

Ingen som har erfarenhet?
 
Sv: NH med hingst, vad ska man akta sig för?

Jag var på väg att skriva att eftersom du startar tråden så ska du inte träna honom själv. Ta hjälp av nån som kan träffa hästen och ge råd, det går aldrig att säga något generellt som är "absolut säkert".

Regel 1: Ta hjälp

Regel 2: Innan du har etablerat ett bra förhållande, undvik att lägga tryck på honom när du står rakt framför. Lägg absolut inte tryck med din kropp mot bringan, det är en utmanande gest hingstar emellan och kan trigga kamp.

Regel 3: Gå aldrig in i en strid, hitta istället alternativa sätt att hantera problemen. Klickerträning är inte fel om man ska lära in tex flytta för tryck.

Regel 4: Ta hjälp

Tänk på att om du arbetar i lina, ha en som är tillräckligt lång för att du ska kunna ta säkerhetsavstånd utan att behöva släppa hästen! Jag har ett rep som är ca 6 meter, det är lite klurigt att lära sig hålla ordning på hela (aldrig vira runt handen eller trassla in sig!) men ack så bra ur säkerhetssynpunkt. Ha handskar på dig, repbrännskador kan bli allvarliga...
Om du inte är 100% säker i din rephantering kan det vara enklare med ett litet dressyrspö- ALDRIG FÖR ATT SLÅ MED, men för att kunna lägga tryck utan att stå i närkontakt med hästen.

/Migo
som senast igår tränade 900 kg ohanterad ardennerhingst som ville till det brunstiga stoet...
 
Senast ändrad:
Sv: NH med hingst, vad ska man akta sig för?

Ingen riktig.. har bara en tvåårshingst :p
Men det var en tråd uppe för inte så länge sedan om just detta. Sök på mina inlägg så hittar du den, för jag var inne och skrev då också :D

Tror att vi kom fram till att man skulle försöka leka lite stillsamt och inte utmana och pressa. Kanske ge förslag och få det roligt, istället för att "ta igenom". Inte heller inbjuda till så mycket närgången lek, mer kanske uppgifter som är spännande att lösa och roliga när man lyckas och får beröm.

I någon tråd liknade någon en hingst vid att ha en berusad tonårskille i änden på repet :crazy: Kanske den bilden kan vara bra? Man får väl lirka och berömma lite mer, kan tänka mig att ston kan vara så också?
 
Sv: NH med hingst, vad ska man akta sig för?

Jag var på väg att skriva att eftersom du startar tråden så ska du inte träna honom själv. Ta hjälp av nån som kan träffa hästen och ge råd, det går aldrig att säga något generellt som är "absolut säkert".

Håller med, det andra var bra skrivet också tycker jag.
 
Sv: NH med hingst, vad ska man akta sig för?

Jag tycker ditt inlägg var jättebra:)

Jämförelsen med full tonårsgrabb haltar lite, men är på det hela väldigt bra:D Hingstar är väldigt signalkänsliga, så man ska ha koll på vad man sänder ut för tecken hela tiden. Även om de kan vara socialt/hästspråksmässigt handikappade pga isolering så är de snabba att läsa av situationer och folk. Dessutom upplever jag att det är lätt att "såra" dem- de tar illa upp av för starka signaler!
Självklart är det olika från individ till individ.

Hingstar är underbart härliga att arbeta med när man lärt känna dem, få hästar är så samarbetsvilliga och lättmotiverade som en välhanterad hingst!

/Migo
 

Liknande trådar

F
Träning Hejsan! Har en ny liten kille, på ett år, och behöver tips och hjälp med lämplig/viktig träning. :idea: :) :bow: Vad skall man...
Svar
1
· Visningar
2 288
Senast: cafu
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 325
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp