Sv: Nh. problem med zonen och ryggning
Hihi, min är jättekul just med ordet "backa". Han blir väldigt ofta ombedd att backa, han vill nämligen stå en fot utanför gummimattan på gången (står lös). Jag vill ha honom på mattan, där är han inte ivägen för spring framför och riskerar inte att halka. Dessutom är det en enkel gräns att ha, han får röra sig som han vill på mattan (inkl att vända runt) men inte gå utanför och står han på "fel" håll (väldigt lätt definierat) så säger man bara åt honom på valfritt vi när man är på väg tillbaka och ska pilla på honom så ställer han sig rätt igen. Och jag rör mig mycket runt honom i stallet så röstkommando är använt 10 gånger av 10 typ, då har han ju ställt sig rätt när jag kommer fram - jag är lat och det är väldigt smidigt
Med andra ord vet han preciiiiiis vad "backa" betyder och han går att backa från alla lägen och långt håll. MEN, oftast så har han ju ställt sig på "fel" ställe för att han VILL stå där. Då får man alltid reaktionen i ordningen (på ett kort, kvickt "backa!"):
"Jag hörde inte, hoppas hon inte såg jag hörde." Står still och låtsas som ingenting.
Han märker att jag såg att han hörde/vet att han hör och tittar mot mig.
Jag säger typ "Tiger...." eller "men du...?".
Tiger tittar bort igen och VILL verkligen inte, men ser hur hela han bara "åh neeeeeej...!".
Så säger man "backaaaa", eller typ "Duuuuu"
Då ruskar han på huvudet samtidigt som han
sänker det och backar och glor tillbaka glatt sen igen jättenöjd över sin bragd - för han vet ju att han får några berömmande ord varenda gång
Sjukt vad de lär sig, han vänjer sig nästan av med kommandona själv ju när han kopplar ihop nya ord, tonlägen och situationer hela tiden.