Bukefalos 28 år!

Nh. problem med zonen och ryggning

Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Att visa respekt är a och o från bägge sidorna, både häst och människa. Ranghöga hästar kan gå på andra hästars zoon ibland bara för att visa att här kommer jag flytta på dig, eller när det är fodring ute i hagen då är det ju extra tydligt vem det är som är bossen.

Det finns ingen fixering i att backa utan är bara en självklar del som ska funka. När det funkar så finns det absolut ingen anledning att hålla på att backa hästen i tid och otid, bara dumt. man ska aldrig nöta ut nånting. Det är bra att man kan backa sin häst, både från marken och från ryggen. Sen håller man ju som sagt inte och gör det hela tiden utan då det behövs.

Tanken är att göra det så lätt som möjligt för hästen. Jag lär mina hästar att backa antingen genom att bara säga ordet eller oxå vifta med pekfingret, mer en så behövs oftast inte.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag undrar om det kan vara så att du "går upp i fas" för fort? Alltså att du "trycker" för hårt. Då är det ju många som reagerar med att gå emot, som det låter som att den gör när den går runt dig.

När jag började med "NH" så började vi alltid med att man lär in backa för tryck först. Alltså att man "nyper/trycker" om hästens nosrygg och så direkt eftergift vid första antydan att tänka bakåt. Här kan man ju lägga till ordet "backa" om man vill det.
När man börjar så, så blir det lät för hästen att förstå samtidigt som man kollar av att hästen inte har något emot att backa. Det finns hästar som av olika skäl inte vill backa för sin människa, och då får man ju ta tag i det. Men det blir ju bara svårare att göra det utan fysisk kontakt.

När backningen flyter utan problem undan för tryck, DÅ tycker jag att man kan börja flytta från avstånd. Återigen kanske just din häst tycker att det är för mycket tryck om du står mitt fram, då kan man ju pröva att stå mer på sidan och "backa med", blir inte lika provocerande.

Personligen så har vi lärt in backa från avstånd med faserna: ett höjt vickande pekfinger(rephanden), vicka på nämnda hand(små rörelser i repet), vicka på hela underarmen, tillsist(om det behövs) blir det en "helarmssväng".
Ett vickande pekfinger är första fasen, och den måste vara så lång att hästen har tid att börja göra som den blivit ombedd. Den här signalen kan man också göra oavsett var man står i förhållande till hästen, mycket praktiskt.
Att "pumpa" sådär med horisontellt rep framför nosen är nog för mig mer en "nödlösning" om hästen verkligen är stökig och hotar klampa över mig typ. Till annat tycker jag den är för kraftfull och provokativ.

Det är väldigt viktigt att lära sig att läsa hästen, vill den inte för att den inte vågar, inte förstår eller för att du trycker för mycket/hästen känner sig provocerad.

För bådas skull kan man också försöka göra ett syfte med backandet, så att man vet när man är "klar". Kanske backa genom en dörr, grindöppning, mellan bommar, in i transporten.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag fattar inte logiken i att backning är det viktigaste när de flesta har problem med att få hästen att gå framåt överallt.

Framåtbjudning o självsäkerhet bör vara prio ett.

att hästen inte ska kliva på en lär man den på en pisskvart- OM man är konsekvent bara....

Jag vill att mina hästar ska komma fram till mig o vilja umgås på ett bra sätt- att de har fullt förtroende för mig- inte blir bortkörda fast de sköter sig väl- behandlar mig som om jag vore dess föl. Varsamt.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Att visa respekt är a och o från bägge sidorna, både häst och människa. Ranghöga hästar kan gå på andra hästars zoon ibland bara för att visa att här kommer jag flytta på dig, eller när det är fodring ute i hagen då är det ju extra tydligt vem det är som är bossen.

Det finns ingen fixering i att backa utan är bara en självklar del som ska funka. När det funkar så finns det absolut ingen anledning att hålla på att backa hästen i tid och otid, bara dumt. man ska aldrig nöta ut nånting. Det är bra att man kan backa sin häst, både från marken och från ryggen. Sen håller man ju som sagt inte och gör det hela tiden utan då det behövs.

Tanken är att göra det så lätt som möjligt för hästen. Jag lär mina hästar att backa antingen genom att bara säga ordet eller oxå vifta med pekfingret, mer en så behövs oftast inte.
Titta på äkta flockar där hästar växer upp tillsammans.
De kan knuffas lite men oxå äta ur samma hög.
De bryr sig om varandra/ tar hand om de mindre- inte mobbas som det blir när man stoppar ihop främmande vuxna hästar som sedan inte någonsin börjar tycka om varandra. Det tillkommer o flyttar hästar- oro i flocken. Har man en häst som inte har lärt sig hästspråket o börjar mobba- kan andra ta efter.
hästkemi.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Det finns flera olika typer av flockar de bästa är ju de som hästen själv fått välja, en naturlig flock. Vilket är väldigt ovanligt, många går kanske själv lr har bara en kompis. vissa flockar kan ha en väldigt strulig ordning där det inte finns nån självklar ledare. Andra flockar har olika ranghöga hästar tex. a flyttar sig för b och c flyttar sig för b men inte för a. Dessa kan ta lite längre tid innan man uppfattar ordningen än den mer kända att alla flyttar sig för a.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

*kl*
För många år sedan lärde jag min häst ordet "backa" bara för att han skulle veta vad det betydde, utifall att det skulle komma till användning. Det har också kommit till användning några gånger, inte så där väldans ofta men det har varit ett bra ord ändå.

När han var yngre försökte han ibland att "skala av" mig mot grenar, soptunnor och annat skoj man kan hitta på en uteritt och en dag, när vi lufsade omkring i skogen, tog han sikte på två ungbjörkar som stod bara några decimeter ifrån varandra. Öronen framåt, raska kliv - "där ska jag gå igenom - NU". Jag gjorde ett snabbt överslag med rena ögonmåttet och gissade - mycket riktigt - att där skulle vi ju inte komma igenom.
Tyvärr var han snabbare än jag hann tänka just då för han kom igenom med huvud, hals och lite av framdelen men vulstren på sadeln (tillsammans med mina knän) tvingade honom att stanna. Vi satt alltså fast där mellan björkarna för helt plötsligt hade han "glömt" vad ordet backa betydde, och fram kom han ju inte...

Efter att ha använt ordet BACKA med alla tänkbara hjälper utan att lyckas (det var viljornas kamp det här, jag svär!), blev jag tvungen att ta till en sista, drastisk handling. Jag tog fötterna ur stigbyglarna, satte fotsulorna mot björkstammarna och bokstavligen TRYCKTE mig och hästen ett par steg bakåt, som en kork ur en flaska kan man säga. Guschelov att jag var ensam, det var ett riktigt Kodak-ögonblick som jag såhär långt efteråt kan skratta gott åt :)
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Varför trycker man hästen på näsryggen och inte på punkten nedanför halsen där det behövs så lite kraft för att få hästen att backa?
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag minns inte säkert, har för mig att det skulle vara någon sorts nervpunkt på vardera sidan som skulle "funka" extra bra. Dessutom flyttar hästen nästan alltid vänster framben bakåt om man "trycker" på vänstra sidan av nosryggen. På så vis kan man ange lite mer exakt vilket ben som ska flyttas osv.

Bortsett från det så är det väl mer praktiskt att använda nosen/nosryggen då det är ju den del som liksom lämnar er sist när hästen backar ifrån en. Alltså det blir mest likt situationen när man sedan vill kunna flytta från avstånd.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Va, gör de?! Måste jag testa på kraken där hemma, det med vilket ben hästen flyttar. Menar du liksom på sidan av näsbenet? Eller mitt på fast på sidan om mitten sas?
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Blev bara nyfiken och undrade eftersom det från min synvinkel verkade jobbigare men jag kan förstå tanken.
Själv tycker jag att det är enkelt att trycka på den punkten på unga inte uppfostrade hästar och lära dem ordet back och så viftar jag med handen. Viftar jag på högersidan flyttas höger fot och vice versa. Funkar även på avstånd.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Ja, faktiskt :D fråga mig inte hur ;)

Man håller liksom runt "mittstolpen" och så trycker man lite mer på den sidan vars ben ska backa.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Beror väl på vart man står vad som är enklast. Mitt framifrån är ju nosryggen enklast, står jag vid bogen typ så lägger jag också handen på bogen förståss.
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Man håller hela tiden alltså? Inte bara *pet* och så flyttar sig rätt ben? Då får jag nog lura ming häst at han blir klappad först, annars brukar han backa rätt kvickt när man håller på att petar på nosryggen (för kvickt för att jag ska kunna testa om bengrejen fungerar alltså :D))

Gud vad sjuka dessa svaren borde se ut för en utomstående :o För att förtydliga så är min häst en väldigt vänlig och trygg liten individ som inte har några problem att backa alls längre, inte heller rakt framifrån. Så jag ska inte försöka utöva några våldsdåd direkt med min testing ;) Troligtvis kommer han stå där med spetsade och öron och tycka "Matte, VAD har du nu kommit på? :)" och sedan vänta på berömmet och att han får komma in och äta :D
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Alltså, jag har ju hållit där och sedan "petat till" på den sida som ska flytta. Om hästen backar redan av att man håller där så borde man väl kunna testa att bara "peta till" på den ena sidan och se om det funkar :)

Berätta gärna hur det gick :)
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Hihihi, jag kanske tom skulle försöka få det på film :D

Nåväl, punkt ett är att komma ihåg det till helgen då jag träffar pålle igen :p
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Jag ska pröva på min gamla tant i kväll och se vad hon gör, hon brukar vara lättlärd men envis:D
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Ville bara berätta att min herre måste ha haft en grinig period eller dylikt förra veckan... I dag förstod han allt... Måste verkligen ha stått och gapat :P Tack för alla tips och förslag :)
 
Sv: Nh. problem med zonen och ryggning

Roligt att höra :)! Inlärning är ju inte heller en spikrak trappa uppåt, ibland går det motigt och man står länge vid varje trappsteg och nån gång får man ta ett lr två steg tillbaka för att i nästa ögonblick spriga uppför trappan ;).
 

Liknande trådar

Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland...
2
Svar
28
· Visningar
3 336
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag har tränat väldigt lite "riktig NH" men har alltid hanterat häst utifrån det tankesättet. Har hållt mig till det lilla jag...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 636
Senast: caballo_precioso
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 266
J
Träning Hejsan! Jag har ett riktigt problem.. LASTNINGEN!! Vi ska till Atg:n om några dagar och tänkte att eftersom hon är så stökig vid...
Svar
18
· Visningar
1 489
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp