NH-tränare...

När jag läser trådar på "hästhantering" så är det många som ger rådet att folk ska anlita en bra NH-tränare...Därav min fråga :)
 
NNHA är det närmsta som kommer en förening, men visst kan vem som helst kalla sig NH-Tränare. Precis som alla kan kalla sig för ridtränare osv. Inget konstigt med det.
Niklas
 
det bästa om man ska leta ny tränare, är att låta tränaren "visa upp" vad den kan. Då får man oftast ett hum om hur kunnig tränaren egentligen är. En del är det mycket käft på men de har inte förstått vad de själva lär ut, en del kanske inte gör så mycket väsen av sig men är kunniga. Och tvärt om också givetvis. Så det bästa om man är osäker å "vem som är bra", är att be dem visa.


/en som gärna visar. learn or leave
 
Inget bra råd om man inte kan något tyvärr...(och det är inget illa ment)
Bättre att fråga andra om som hanterar enligt NH metoden om vem de kan rekommendera.
Måmga kan verka proffsiga men använda metoder som inte är gällande och brukliga.

Mitt val på en bra NH tränare är Ellen Ofstad.
En kurs med henne så är man såld...
 
vad jag syftade på var att man som hästmänniska, oavsett om man är nybörjare eller erfaren, ofta kan avgöra vad som är en bra tränare för en själv, dvs en vars idéer passar det egna tänkandet. oavsett om det är något nytt man ska börja med eller ej.

om jag skulle börja rida islandshäst (en ridstil som jag inte vet något om) så skulle jag välja en tränare vars hästsyn stämde överens med min, och vars metoder jag kunde förstå och ta till mig som logiska.
Om tränaren visar metoder som jag känner är inhumana, eller ologiska, så skulle jag välja bort denne.

Tränare ska inte bara kunna förklara hur, utan även varför!
 
Tränare ska inte bara kunna förklara hur, utan även varför!
:bow:

Om det är något som jag ofta möter så är det folk som säger: så här är det, men de kan inte förklara varför! Trotts de kan de vara envisa som synden och vägra byta uppfattning. Nu ska ju inte jag vara präktig för jag kanske inte kan svara på allt direkt men då kan jag ta reda på det till nästa gång!



Men kanske en kombination av era två förslag, be någon NH kunnig som man tycker verkar vettig att ge flera förslag på tränare och sedan se hur de fungerar och gör.


Något som inte kan slå fel (nästan, peppar peppar...) är väll att anlita en av "De stora", på NNHA´s hemsida ( Hittar du här ) finns en träningslista. Man får ju inte namnge någon här på forumet egentligen. Men man får ge ut hemsidelänkar så jag skriver: http://jaana.just.nu :angel:
 
Det är det som är problemet tycker jag. Det finns många som kallar sig NHtränare och de kan ha helt motsägelsefulla ideer och tankar om hur hästar ska hanteras. Man måste nog vara noggrann själv och lyssna på andra som har varit hos olika tränare. Min bästa erfarenhet av en bra NH tränare är Dennis Hallberg. Han är suverän. Hör dig för om det finns någon andra kan rekommendera.
 
hej, jag skulle vilja börja träna ledarskapsträning på mitt halvblod, han har sadelgjordstvång av något slag och skulle vilja komma åt det här problemet, men vet bara inte själv hur?? Fick den tanken av att du var instruktör, om du är det hör av diG?? Mvh madde 0736833629
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundets styrelse går nu vidare med ett förslag på så kallade hästhanteringsbestämmelser, ett initiativ som skulle ge...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp