NH-tränaren var ute idag!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare miss_willow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 024
M

miss_willow

Lastträning med NH-tränare idag! Vilken upplevelse! :D

Har haft lastproblem med ponnyn. Ponnyn: är 15 år och har åkt massor transport i sitt liv. Sen inte åkt på ett tag och när han skulle åka så har de använt styrka för att få in honom. Han har rest sig, slängt sig och inte alls velat gå in. Har tränat lite att han ska gå på rampen, bara ett steg på rampen har tagit en månad...

Och så idag. Vi tränade 2 och en halv timma. Han har "uppfostrat" min ponny lite. Efter att han hållt på med honom i 20 min så var han helt otrolig att hålla på med.

När "mark"träningen(att han svara framåt, bakåt) var klar så prova vi att gå på rampen, han gjorde det först. Gick på rampen, vänta om ponnyn ville backa fick han de meddans han stod kvar på samma ställe. Sen bad han honom komma upp igen, arbeta hela tiden med att han skulle svara för sträkt lina(framåt) och eftergifter. Och efter två timmar gick han in och backa utan problem! Tränade lite med linor också, funka fin-fint :)!(brukar alltid annars slänga sig mot dem)

Sen kom vi till kritan, de som varit svårast jämt.. Att flytta mellanväggen och sätta fast bommarna bak, då har han alltid slängts sig bakåt i panik. jag gick in med honom och någon annan börja ruska på mellan väggen. Han tyckte de var lite obehagligt och börja backa, vi lät han backa men eftersom jag stod kvar i transporten så blev han lite fundersam och stannade kvar på rampen. Han fick gå in igen, och vi ruska på mellan väggen igen... Den här gången stannade han kvar helt lugn :eek:! stängde bommarna. Och så fick han stå där ett tag. Tog ut honom, backade ett steg i taget. Gick sen in igen, fick sköta allt själv. La grimskaftet över bommen gick ut och bak och stängde bommar, mellanväggar och allt och han stod där så lugnt :love:!

Han fick lite pauser, en gång fick han gå in i boxen och vila lite och äta.
Och när han tugga så var det som något slags kvitta eller vad tränaren kallade det för.

Jag är i extas(-eller vad det nu heter) jag är helt chockad! Jag tycker det var så otroligt givande och roligt. Och min ponny trivdes och jag tyckte det var jätte kul.

Nu får ni hålla tummarna för att han sköter sig på söndag när vi ska åka på tävling ;).

Japp, det hoppas jag också på! ;) men jag ska göra mitt bästa! :)

Åh, vet hur det känns.
Jag flög runt på små rosa moln i flera dagar efteråt när förra ponnyn "lärde sig" knalla in i en transport. :)

Vart och tävlat ida.. 10 min att lasta på vägen dit. 4 minuter på vägen hem! :banana: tveka en gång sen knalla han in och vänta! :D och han är sååå underbar och jag är sååå duktig som kommer ihåg vad vi har lärt oss.

Skönt!

Det tog 1 timma och 20 minuter att lasta Alazzi igår. Han bara larvade sig, testade oss och vägrade gå in tills jag blev förbannad på honom. Då fattade han att det var allvar och gick in.

På hemvägen tog det 2 minuter! :)

Vad kul!
Håller på och lasttränar min pålle också.
Går riktigt bra, fast kan inte stänga och så än.
men det kommer det med

jo de tog två timmar gången innan vi tog dit nh-tränare och hade vart o tävlat. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 153
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 364
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka