Ni hundägare!

L

linabergmer

Hejsan alla lyckliga hundägare!
Jag har planer på att skaffa hund någon gång i framtiden.(1 år)
Nu har jag lite frågor till er.

Vad har ni för hund?
Köpte ni den som valp?
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Vad kosta den?
Vad kostar eran hund per månad?
Vad äter den?
Hur mkt motion ger ni er hund?
Något mer ni vill tillägga?

Roligt att höra av ni som vet!
 
Vad har ni för hund?
Vi har två Faraohundar, en tik på året och en hane 4 ½ år.

Köpte ni den som valp?
Nisse, hanen, är en omplacering som flyttade in hos oss strax före treårsdagen.
Luna, tiken, är en fodertik som vi väntade på redan i planeringsstadiet :)

Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Jobbig? Luna alias "The dog from hell"...nej skojja bara ;), visst har hon varit jobbig och hittat på allt tänkbart galet och är så fortfarande, men helt underbar och vi älskar henne omåttligt. Faraohundar blir inte "vuxna" förrän så där i treårsåldern.

Vad kosta den?
Nisse gav vi en symbolisk summa för och Luna är ju som jag skrev ovan foderhund.


Vad kostar eran hund per månad?
Runt en 800:- för båda inkl. mat, försäkring...sen tillkommer ju anmälningsavgifter till utställningar och alla omkostnader som hör dem till

Vad äter den?
Eukanuba

Hur mkt motion ger ni er hund?
Minst 2 timmar om dagen.

Något mer ni vill tillägga?
Att ha hund är det bästa som finns. Kan inte tänka mig ett liv utan. :love: :love:
 
Vad har ni för hund? Schäfrar

Köpte ni den som valp? Tiken 3 år köptes från uppfödaren som 5 månaders. Valpen 14 v är min tik mamma till


Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? Tiken var extremt lätt som valp. Det ENDA hon gjorde en gång var att tugga på min stallsko. Efter ett lugnt nej gjorde hon det aldrig mer. Valpen jag har nu är också väldigt lugn och bra. De är mkt trevliga hundar från rätt kennel. :)

Vad kosta den? Tiken 7.500:- valpen = gratis

Vad kostar eran hund per månad? Oj, få se nu vad tiken kostar. Mat = 650:- Godis (märgben, andra ben träningsgodis m.m = ca 200:- Träningskostnad = ca 400:- Försäkring 110:- TOTALT = 1.650:-

Valpen. Mat = 550:- Märgben, träningsgodis, ben m.m 150:- , Försäkring ca 120:- TOTALT 820:-

För båda hundarna blir det 2470:- /mån och då har jag inte räknat avmaskning, vaccinationer och pengar som läggs undan för "ifall att"


Vad äter den? Tiken äter Mera Dog Energy ca 14 dl/dag, valpen äter Mera Dog Junior ca 9 dl/dag


Hur mkt motion ger ni er hund? Tiken går lös med andra hundar på ca 4 h promenad /dag. Utöver detta tränas hon i lydnad och spår. Följer även med ut på rid och körturer efter hästen. Valpen går korta promenader och miljötränas. Även lite annan träning, men som oftas sköts inomhus.


Något mer ni vill tillägga? Absolut värt alla pengar och all tid!
 
Vad har ni för hund? 2 Ungerska vizslor
Köpte ni den som valp? Japp, båda
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? Kommer inte ihåg faktist, var bara 7... Eller jo, dom bet sönder alla möbler :D
Vad kosta den? Den ena kostade 2 tusen och den andra var gratis
Vad kostar eran hund per månad? Ingen aning
Vad äter den? Hundmat (minns alltså inte namnet :p )
Hur mkt motion ger ni er hund? Den ena får typ aldrig gå på promenad, "min" 0-2 timmar, brukar försöka med 1 timme om dan iallafall
Något mer ni vill tillägga? Näe :p
 
Vad har ni för hund? --- Pinscher-hanne, 1 år.
Köpte ni den som valp? --- Jaa...
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? --- Jobbig? ne, som valpar är mest antar jag. Men han blev rumsren fort och åt inte upp allt så han var nog rätt lugn...
Vad kosta den? --- 7000
Vad kostar eran hund per månad? --- Bra fråga. Hundmat+försäkring.
Vad äter den? --- Blandat. 50/50 hundmat/annat ungefär. Mycket rått kött o grönsaker.
Hur mkt motion ger ni er hund? --- För mycker tror jag :rofl: ½ timmes promenad morgon o kväll, under dagen är han med när jag rider, eller så tar mina föräldrar med honom ut i skogen minst en timme. han busar med grannhundarna osv...
Något mer ni vill tillägga? Nope..

Roligt att höra av ni som vet!
 
Vad har ni för hund? - Labrador
Köpte ni den som valp? - Ja
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? - Alla valpar har idéer om allting, men extremt jobbig, nej. Man får räkna med lite bus och träning för rumsrenhet osv.
Vad kosta den? - minns ej riktigt, valpar numera brukar kosta runt 7000-9000 kr.
Vad kostar eran hund per månad? - omöjligt att svara på. Vissa månader kostar det mer, andra nästan ingenting. Beror på om man köper foder, vaccinerar eller så.
Vad äter den? - hundfoder
Hur mkt motion ger ni er hund? - ca 3-4 timmar promenader per dag! Aktivering inne såsom leta godis, leksaker osv.
Något mer ni vill tillägga? - Det tar tid och tålamod med en hund. Tänk efter före så blir varken du eller hunden ledsen!
 
Hejsan alla lyckliga hundägare!
Jag har planer på att skaffa hund någon gång i framtiden.(1 år)
Nu har jag lite frågor till er.

Vad har ni för hund?
En retriverkorsning och en bullterrier
Köpte ni den som valp?
Japp, fast bullen var 3 månader.
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Retrievern var riktigt jobbig bitvis, förstörde massor och hade oerhört mycket energi. Men är nu en ljuvlig hund!
Bullen var lugn och städad.

Vad kosta den?
Retrievern: 800
Bullen: 2000 (halvfoder och en fysisk defekt)

Vad kostar eran hund per månad?
Retrievern är inte dyr i drift, men bullen har saftiga vet.räkningar i bagaget. Men per månad? Försäkringar på ett par hundra i alla fall. Och mat och massor av ben förstås!
Vad äter den?
Carrier
Hur mkt motion ger ni er hund?
Mkt! Är ute på långa skogspromenader dagligen, då hundarna springer lösa.
Roligt att höra av ni som vet!
 
Vad har ni för hund?
En Finsk Lapphund (Tik)

Köpte ni den som valp?
Ja och nu är hon snart 2 år

Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Det enda som var lite jobbigt var att uppfödaren vant valpen vid att kissa på tidningar vilket tog tid att få bort dom vanorna

Vad kosta den?
6500:-

Vad kostar eran hund per månad?
Inte en anning!

Vad äter den?
Ett speciellt hundfoder för hundar med glutenallergi + vanlig mat i små mängder

Hur mkt motion ger ni er hund?
1 rejäl runda per dag + 2 mindre rundor. Sedan busar vi och tränar en del
 
Vad har ni för hund?
Schnauzer
Köpte ni den som valp?
Ja
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Nej inte speciellt
Vad kosta den?
7000:- ( 7 år sedan )
Vad kostar eran hund per månad?
Oj ingen aning :o
Vad äter den?
Har alltid ätit Eukanuba men äter nu Pedigree Kycklin och Ris
Hur mkt motion ger ni er hund?
Förutom dagliga rastpromenaderna ( ca 20-30 min * 3 ) så brukar vi ta en lös runda i skogen också

Nu är ju min vovve 7 år, han fick/krävde mycket mer motion som unghund.
Då tränade vi på bruks 3 dagar i veckan och gick längre promenader.
 
Vad har ni för hund?Dvärgpinscher, tik, 2½.
Köpte ni den som valp? Nej, hon var 1½
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Vad kosta den?4000
Vad kostar eran hund per månad?vet ej
Vad äter den? Royal Canin Mini Adult
Hur mkt motion ger ni er hund? Omkring 1-2 timmar. Beror på vad man gör mer och hur vädret är.
Något mer ni vill tillägga? nä.
 
Vad har ni för hund? en schäfer 6 år och en labbe 4 år
Köpte ni den som valp? labben var bara ett par timmar gammal första gången jag såg honom, schäfern fick jag när hon var 2 år.
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? labben: ja! han var verkligen jättejobbig som unghund! jag slukade alla hundböcker och då hade jag tillgång till duktiga människor, men tipsen i böckerna funkade inte alls och folket sa att han var ovanligt svår. *puh* och han var min första hund. nu har han dock lugnat ner sig avsevärt.
Vad kosta den? labben 3000 (ingen papper med) och schäfern tjatade jag till mig från ägaren (gratis)
Vad kostar eran hund per månad? om man räknar grunkostnaden med foder, försäkringar och godis + tuggben går det på ca 600 kr/mån (intalar jag mig själv i alla fall :smirk:). men, då tillkommer kursavgifter, ev vet besök, vaccinationer osv osv.
Vad äter den? Lone Star Hearty Choice (torrfoder)
Hur mkt motion ger ni er hund? den fysiska motionen brukar ligga på 1½-3 (ibland fler) timmar. sedan ska de ha psykisk motion också, och det får mina hela tiden. både som träning "på riktigt", och genom att jag ber dem göra små trick, hämta mina tofflor etc. eller att de får uppleva saker. efter en dag på stan är de tröttare än efter ett (nybörjar-) spår.
Något mer ni vill tillägga? det är KUL med hund, men bara om man har en hund som är nöjd med livet. så skaffa inte mer hund än du tror att du klarar av. och GÅ KURSER med valpen/unghunden!
 
Vad har ni för hund?
Dobermann

Köpte ni den som valp?
Nej omplacering när han var 3 år

Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Han var svår när han var yngre och kastrerades därför. Senare under han liv så fick han dåliga erfarenheter av andra hundar, vilket gjort honom osäker och aggressiv. Så nu är han svårare än när han var valp.

Vad kosta den?
3500 kr

Vad kostar eran hund per månad?
ca 2000 kr

Vad äter den?
Nutra Nuggets, kött, tuggben och lite allmänt gott :)

Hur mkt motion ger ni er hund?
Promenader på 4 timmar om dagen. Ibland mer.

Något mer ni vill tillägga?
Nej jag tror inte det. :)
 
OK, klipper och klistrar lite..

tar bara ena hunden, det blir så jobbigt annars...
;)
Vad har ni för hund?
En weimaraner (och en labbe och en terrier)

Köpte ni den som valp?
ja

Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den?
Hon är fem månader, äter allt, busar, leker, fjollar, ramlar osv. Som de flesta valpar... men just det att hon äter allt och gör vad som helst i jakt på mat är väl det jobbigaste. Labben käkade upp en vägg när hon var valp, faktiskt sant, men hon var ALLDELES för mkt ensam.

Vad kosta den?
9000:-

Vad kostar eran hund per månad?
123 kr i försäkring och ungefär 300 kr/månad i mat. Denna månad tillkommer kursavgifter på 800 kronor. Tuggben, halsband osv är väl ca 100 kr/månad.

Vad äter den?
Magnusson KRAV, för att jag är fjollig med KRAVmat... Hon får vissa tillsatser dock.

Hur mkt motion ger ni er hund?
F.T inte mkt pga hennes ålder. Men alla hundarna är ute med mig i stallet en timme per dag, och de vanliga promenaderna. Ej jaktsäsong så cyklar jag ca en mil tre dagar i veckan med terriern. Men HJÄRNARBETE är det viktigaste, det ger jag mina hundar mkt för att de ska må bra, att spåra i 20 minuter ger samma effekt som att cykla en halvmil...

Något mer ni vill tillägga?
Ta inte första bästa, tänk och bli en lycklig hundägare :idea: va ärlig mot dig själv också i hundvalet, för din och din hunds skull.

//E
 
Vad har ni för hund? Jämthund, Petit Basset Griffon Vendéen och Tax
Köpte ni den som valp? Jämten och Petiten är köpta som valpar. Taxen är sambons uppfödning.
Om, var hunden jobbig som valp? Jämten och Petiten är fortfarande under året. Tycker inte de varit speciellt jobbiga. Petiten tar lång tid på sig att bli rumsren så det är lite jobbigt, man är bortskämd med Jämten som har kissat inne 2 ggr.Om, vad gjorde den?
Vad kosta den? Jämten kostade 5 000,- och Petiten 7 000,-
Vad kostar eran hund per månad? Ca 1 500,-/mån, har då ränknat in foder, tuggben, försäkring, vaccinationer, lite prylar och kurser (har slagit ut det på 12 mån).
Vad äter den? Petiten äter Eukanuba Puppy Medium och Jämten och Taxen äter Nutra Nuggets.
Hur mkt motion ger ni er hund? Jämten är den som motioneras mest, vet ej exakt hur mycket, men några timmar om dagen. Petiten är endast 5 mån så hon går bara med i skogen ibland för "skogsträning" och taxen motioneras mest när både jag och sambon är lediga samtidigt. Hundarna tränas mer under sommaren för att var i full kontition till jaktstarten.
Något mer ni vill tillägga? Nej
 
Min hund är tyvärr inte kvar på detta klot längre men jag kanske kan få svara ändå och uppleva lite ljuva minnen...? :cry: :)

Vad har ni för hund? Cavalier King Charles Spaniel

Köpte ni den som valp? Nästan, han var fyra månader.

Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? Inte det minsta jobbig!

Vad kosta den? 4500kr pga ålder och bettfel.

Vad kostar eran hund per månad? Tja, 2000kr i dagisavgift, ca 700kr foder (dyrt rekommenderat av vet.), godis, påsar och andra tillbehör ca 300kr, försäkringen kommer jag inte riktigt igår ca 500kr per halvår. Sen gick alla veterinärvårdsräkningar på totalt ca 11 000kr (självrisk plus 20% av kostnaderna).

Vad äter den? Hemlagad mat, Hills torrfoder.

Hur mkt motion ger ni er hund? På dagiset ca 2t promenad per dag, morgon och kvällstid ca 1,5t. Helger ungerfär lika mkt. Agilityträning en eller två ggr per vecka.

Något mer ni vill tillägga? Ska du skaffa hund se till att ha en buffert för oförutsedda utgifter. Min lilla rackare blev bara 4 år och tillbringade de sista två med att åka in till veterinären stup i kvarten. Han fick somna in i förtid då varken han eller jag orkade kämpa mot en ej diagnosticerad ryggskada, hjärtfel och dåligt fungerande mage/tarmsystem.
 
Vad har ni för hund? 5 st coolie, dock bor bara 2 här :)
Köpte ni den som valp? 1 köptes som valp resten omplaceringshundar
Om, var hunden jobbig som valp? Om, vad gjorde den? Nej han var väldigt lugn..lite för lugn för han har varit otroligt jobbig 6 år istället. De andra vet jag inte
Vad kosta den? de har kostat från 3000:- till 7000:-
Vad kostar eran hund per månad? inte mkt...400:-?
Vad äter den? torrfoder och ibland med lite burkmat
Hur mkt motion ger ni er hund? tillräckligt :)
Något mer ni vill tillägga? En helt underbar ras
 
Han är snart året. Det är inte förrän de senaste månaderna som vi börjat motionera honom. Det började väl någon gång så smått i december när han började jaga. Till september måste han var i kondition för älgjakten. Det blir en - två promenader om dagen. Har aldrig kollat exakt hur länge vi är ute med honom. Vi tar vad som känns lagom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 585
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 175
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 948
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp