Ni med allergihundar

Apollo

Trådstartare
Har ju en hund som är under utredning för vilken typ av allergi hon kan tänkas ha. Är just nu inne i 8-veckorsperioden med att äta allergikosten. 5 juni ska vi göra pricktester och sen om inte det visar något jobba med foderbiten för att se om det kan ligga där.

Ren,älg,hjortkött är ok att ge som godis då hon inte ätit detta förut.
Morötter och hästskit:laugh: går bra också. Vovvsan blev glad då det brukar slinka ner en och annan boll i stallet ibland.

Just nu köper jag skav av dessa sorter i affären och torkar detta (är svindyrt). Men kommer att koka också så jag får mjukt godis, då vi just nu tränar mycket rallylydnad och det torra godiset måste ju tuggas klart innan man kan fortsätta. :crazy:
Hur gör ni med erat godis till hunden. Har ni några tips att ge, finns det färdigt godis av dessa sorter månne.

Vad var era hundar allergiska mot? Har hört att omgivningsallergi är vanligare än födoämnesallergi.
 
Sv: Ni med allergihundar

Min hund har kvalsterallergi, damm, förråds och andra typer av kvalster.

Han får nu ett specialtillverkat vaccin som han ska få ca 1 gång i månaden livet ut. Jag har också bytt foder på honom, från torrfoder till färsk för att eliminera förrådskvalsterna, hemma så är det lite mer städning än vanligt.
 
Sv: Ni med allergihundar

Vad ger du för färskfoder. Min har ju ätit Bravo plus och jag hoppas hon kan fortsätta med det.
Ibland hoppas jag det är fodret verkar smidigare, men det är heller inte kul att bevaka varje tugga de tar. Nu får hon ju inte vara lös för att hon inte ska äta saker hon inte ska. Tur man har ett ridhus hon kan springa i.
 
Sv: Ni med allergihundar

Jag har nu bytt över till Bravo Bas, från RC torrfoder. Är jätte nöjd med det.

Åh jag minns själv när vi var i det stadiet du är i nu under min hunds utredning. Det var jätte jobbigt när han åt det där special fodret och fick absolut inte äta någonting annat.

Är det klåda din hund har?
 
Sv: Ni med allergihundar

Min ska ju börja med eliminationsdiet nästa vecka (så fort fodret kommit). Som godis får jag ge fodret eller morötter. Inget annat godis/tugg, oavsett om ätit det innan eller ej (gestapoveterinär ;))
 
Sv: Ni med allergihundar

Just nu köper jag skav av dessa sorter i affären och torkar detta (är svindyrt). /.../
Hur gör ni med erat godis till hunden. Har ni några tips att ge, finns det färdigt godis av dessa sorter månne.

Haha, renskav är verkligen dyyyrt. När vi började med eliminationsdieten för min lillflicka provade vi att låta henne äta renskav och potatis (plus vitaminer, mineraler och olja) som basfoder men det blev lite väl hög matbudget när hon tillslut låg uppe i 1 kg renskav i veckan för att hålla hull.

Min veterinär har hydroliserat hundgodis från Specific i mindre påsar, det har jag använt.
 
Sv: Ni med allergihundar

Svar till alla:

Ja hon har haft klåda till och från sen jag fick henne.
Problem en del med vad jag trodde var analsäckarna men det var ju huden runt om som kliade. Öron och tassvamp en del, trodde jag.
Jag kom rätt tid, öronen var rätt illa däran. Ändå tittade min vette henne i öronen när jag var där för vaccination, tre veckor innan jag hade tid till hudveterinären, men han såg inget.Nu är det örondroppar som gäller och bad var tredje dag med spec.schampoo och spec foder.

Tur jag slipper ge renskav som mat, dyrt som attan.

Folk på jobbet blir galna när jag torkar skav. Har bara gasugn hemma och där går det inte att få så låga temperaturer

Låter bra det där med hydroliserat godis får undersöka det närmare. Ska kolla öronen nästa vecka, ska fråga då. Tur det finns duktiga hudveterinärer.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp