Ni med BREEEDA hästar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 7 159
Sv: Ni med BREEEDA hästar

Hur bred är din häst då?
Min medryttarhäst var 116 grader när jag mätte honom för något årsen (eller två?) och han har en barefoot london. Tycker man sitter på tok för brett, kommer inte åt hästen alls, kan inte driva ordentligt, åker omkring (fast det beror ju på att sadeln är för stor för mig...) och jag har noll användning av benstöden eftersom jag inte når fram till dem :crazy:

Globus med vid 38.

:eek:
är du säker på att du har en häst och inte en jordglod i storlek med Pluto? som förresten inte är en planet längre, utan en plutoid. det finns bara två plutoider. den andra heter Eris :idea: *allmänbildad* :D

Min häst som mäter 125 grader hade en Wintec Wide som låg bra viddmässigt men som tyvärr var för rak. Nu har jag precis beställt en bomlös, jag har gett upp med bomsaldar för ett tag, det blev så dyrt :D;)

Jag har en Star Trekk dressage till min sälhäst. :)

Stubben dlcs Tristan island 33,5 passar vidder på 115 och över. En underbar dressyrsadel som för tillfället saknar häst.

Stubben dlcs Tristan island 33,5 passar vidder på 115 och över. En underbar dressyrsadel som för tillfället saknar häst.

Vadå passa vidder på 115 och över?? Den lär knappast ligga bra på en häst som är 125 grader... Det är en bomsadel.

Vadå passa vidder på 115 och över?? Den lär knappast ligga bra på en häst som är 125 grader... Det är en bomsadel.

Du undrade vad vi med hästar över 115 grader hade för sadlar och du fick ett svar från mig. Jag har haft den sadeln till min ponny som var runt 120 grader när han hade och den passade viddmässigt.

Du undrade vad vi med hästar över 115 grader hade för sadlar och du fick ett svar från mig. Jag har haft den sadeln till min ponny som var runt 120 grader när han hade och den passade viddmässigt.

Men enligt stall eldhestras tabeller så är en stübben i x-vid (33,5) bara ca 100 grader.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en stor halvblodsvalack.
Han har en griffin haflinger cob i xx-wid(är sugen på att byta ut den mot nya whitaker hoppsadeln som går att få i den vidden)
En wintec wide
och en Star trekk dressage:love:, en av få bomlösa som jag kan sitta i(alla andra jag provat blir för breda för mina höfter)

Skulle vilja prova globus i 38 och målet är att måttbeställa en jensen! (www.jensensport.se)

Det är inte den första märket de har mätt fel på.

21438274.jpg

Mätt efter var ortspetsarna är 115 grader, ca 30 rakt över mellan dem.

21438275.jpg

Senast ändrad:

jag har en specialsydd equipe (italiensk) som är super.
Kostade 17 500,-

Annars är H**ks haflinger/cob sadel riktigt vid

Jasså?
Jag hade Normal mot vid (alltså tredje smalaste om jag minns rätt) och den var rätt så rejält svängd. Såpass att kusen lyckades muskla om sig på tre månader till att glappa nästan en decimeter baktill! :p Men det var å andra sidan inte wintec wide utan "vanliga" wintec, kanske skiljer på den fronten?

Men då hade du ju inte det smalaste till den sadeln? Det har ju jag i min(det smalaste utav WIDE järnen alltså). Den blir ju böjdare ju vidare du sätter i, den skulle ju säkert vara rakare om du hade det smalaste järnet. Vänta så ska jag fixa bilder.

Ponnyns rygg:
rygg1.jpg

Sadel på(har sadlat något för långt fram på bilden):
sadelWW17.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har en haflinger som är ca 130 grader, till honom har jag en Jensen Brillant dressyr (måttbeställd), en Jensen Exmoor hopp (måttbeställd) och en bomlös Torsion Extra Light.

Är hon precis inriden hade jag köpt en billigare begagnad sadel så länge (om du kan hitta en som är tillräckligt bred) och tömkört mycket upptill, och sen bytt till en bomlös sadel efter ett tag så hon kan bredda sig fritt de första åren, eller köpt en bomsadel med ändringsbar bom. För annars kommer du behöva byta sadel stup i kvarten typ... Och när hästen är så bred blir det dyyyyyrt för man måste oftast köpa helt nya sadlar varje gång...

Så här se min 2valross ut över ryggen. Kortet är taget i våras i värsta pälsfällningen.
Jag köpte en Supreme Töltmaster den vidaste, tror den är ca 125-130 grader.
Tyvärr var hon högdräktig så jag kunde inte prova den riktigt och sadelgjorden var för kort. Har provat den nu och den är super bra:laugh:

Fast den där ser rakare ut än den jag hade *oavsett*, trots att du sadlat längre fram! :p Kanske wide-sadlarna är rakare helt enkelt?
Hänger inte riktigt med i resonemanget.

Bomlösa sadlar.
Har en Startrekk Espaniola Deluxe, en Startrekk Dressage (ver, 2) och en billig bomlös från hööks.

Jag är dock osäker på att dom mätt fel då jag har haft en stübben artus cs 33.5 till min häst, och när han var 105 grader så var den sadeln på tok för smal för han...

14762858.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr... 2
Svar
20
· Visningar
3 978
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 619
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 563
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 476
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka