Ge dem fri tillgång på torrfoder
Alltså, de har ju fri tillgång på torrfoder, men problemet är ju då att tjockisen äter myyycket mer än hon behöver, medan de små taniga siameserna äter precis det de behöver för att inte bli för smala. Hitills inte lyckats hitta någon burkmat de gillar (förvånande nog??) så jag har inte lyckats 'smygmata' dem när tjockisen är ute heller (bara hon som är ute än så länge). Problemet är alltså att se till att siameserna får fri tillgång som de så väl behöver, men hindra Tekla från att äta för mycket. Vilket jag inte lyckats med än.
Problemet ökar ju på iom att Teklas (tjockisens) specialmat ligger på 20% fett. Jättebra för siameserna, inte fullt så bra för Tekla som var för fund även när hon fick mat på bestämda tider. Och det finns ingen mat för känsliga magar med låååg fetthalt heller tyvärr. Annars skulle jag kunna servera henne sådan så hon åt sig 'mätt' på det och sen ställa fram den andra.
Tekla är dessutom vigaste katten i hela huset, kommer upp p ställen siameserna INTE kommer upp på, så det är omöjligt hitta ett ställe de når och inte hon.
Så, sålänge man inte kan skaffa utfodringsstationer med transponderhalsband så ser jag ingen lösning
Nu verkar Tekla inte lida ett dugg av att vara överviktig, men jag undrar ju hur hon ser ut om ett halvår, om hon kommer stabilisera sig på en vikt eller om hon kommer att bli som en uppblåst ballong tillslut.
Hon har ju varit överviktig sen kastreringen, även med hårt begränsad matgiva (som ledde till att hon var hungrig jämt och bröt sig in i diverse saker för att få tag i mat, finns en anledning vi kallar henne bulimikatten) så jag är ju rädd problemet blir än värre nu med fri tillgång, men som sagt, jag kommer inte på någon lösning. TRODDE jag hade hittat en i början, när hon inte verkade gilla maten siameserna fick med sig från uppfödaren. Men det höll ju inte så länge, och när hon blir hungrig så skulel hon äta frigolit i rena desperationen. Men det är drömmen, att siameserna ska ääälska en sorts mat som Tekla HATAR. Fast det kan jag nog drömma vidare om