Ni med frusna hästar, vad för täcken?

lovehorses

Trådstartare
Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte...
Hon står inte och skakar men hennes ryggmuskler blir otroligt spända utan täcke nu idagsläget. Hon gillar heller inte dåligt väder, regn och blåst. Då vill hon knappt gå ut ibland.
Just nu går hon med ett 100g innetäcke dygnet runt och ett regntäcke utanpå ute. Är jag hemma och har passligt så tar jag av allt under dagen.
Men jag blir och fundera vad jag ska ha på henne i vinter om hon har kallt nu!?!? Vilken ångetst jag har över det!:nailbiting:

Jag tror jag har vintertäcken så jag ska klara mig men men blir ju å fundera ibland...
Täcken jag har utöver de hon har nu på sig:
300g innetäcken
2 st 300g utetäcke varav ett har avtagbar hals
Ylletäcke
och några fleccetäcken.

Vad har ni för täcken?
Har ni dubbla täcken på era hästar?
Har ni dem ute från morgon till kväll?
När tar ni in dem tidigare? när e de dåligt väder för era hästar?

Tacksam för lite input!
 
Får den nog med foder?
Har den någon problematik i ryggen/kroppen?

Vad har ni för täcken?
Just nu har min ofodrat regntäcke ute. De går i hagar utan vind/regn-skydd där det är rätt öppet och blåsigt. Så iom risk för regn och mkt kall blåst från vattnet får han ha klänning. Inne är han utan än så länge.
Jag har både ofodrade och fodrade utetäcken och fleece, ylle, thermo etc i olika tjocklek att spela med.
Har ni dubbla täcken på era hästar?
Jag har dubbla sen när det krävs. Hos oss ingår bara ett täcke på och ett av per dag. Alltså måste de ha kläder som stallpersonal bara kan kasta på ett över på morgonen. Vill man inte ha dem utan inne så får de ha dubbla.
Har ni dem ute från morgon till kväll?
Våra kommer den här årstiden in på eftermiddagen, runt kl 16-17. De går ut runt kl 06.
När tar ni in dem tidigare? när e de dåligt väder för era hästar?
Min har förr gått på lösdrift otäckad året runt. Men då tränades han inte lika tufft och hade fri tillgång på foder i hage med både mycket skog, kullar och lösdriftshus. Han kunde då vara oklippt och fick ju massa att käka och hade skydd. Då fick han bara gå..
Jag vill helst ha ute och otäckad i den mån det går.
Jag tar sällan in för vädret. De går redan ute så lite. Och han har ju täcke om han behöver. Har det ösregnat, blåst kallt a la storm etc och de bara står och hänger kanske jag kan ta in iom att de inte direkt verkar uppskatta att vara ute. Men det ska rätt mycket till för det. Jag tycker de ska vara ute så mycket det går. I bättre hage hade jag låtit dem vara, om de kan söka skydd.

Min förra blev 30 år och hade på slutet större behov av att täckas. Han fick också komma in om det var tuffa väderförhållanden och han inte hade möjlighet att söka skydd i skog eller lösdriftshus.
 
Kan ju säga att det är en arab med otroligt tunn päls. hon får 9 kg grovfoder just nu. Hon är bra i hull. Har ej haft något ryggproblem tidigare men man kan ju kolla upp det.
När hon är varm om ryggen så ömmar hon ingen eller visar obehag för sadel eller ridning. När hon e spänd visar hon såklart obehag.
 
Kan ju säga att det är en arab med otroligt tunn päls. hon får 9 kg grovfoder just nu. Hon är bra i hull. Har ej haft något ryggproblem tidigare men man kan ju kolla upp det.
När hon är varm om ryggen så ömmar hon ingen eller visar obehag för sadel eller ridning. När hon e spänd visar hon såklart obehag.

Klä på den du! Min är också tunnhudad, tunnpälsad etc.. Han får alltså ha klänning iom att han verkar frysa annars och även han lätt blir spänd.
 
Vad har ni för täcken?
Har ni dubbla täcken på era hästar?
Har ni dem ute från morgon till kväll?
När tar ni in dem tidigare? när e de dåligt väder för era hästar?

Tacksam för lite input!

Min häst är inte en fryslort egentligen men han är uppvuxen i skogen. Han gillar INTE blåst och vi bor mitt bland vindkraftverken i Skåne ;)

Så länge han bodde i skogen i Halland klarade han sig bra med 100 g utan hals med samma klippning och betydligt mindre foder. I Skåne har han 800 g med hals, äter 75 % mer energi (fri tillgång) och står ändå och häckar i ligghallen när det blåser. En jäkla skillnad nu mao...

Innetäcken räcker med 100 och 200 g utan hals. Där blåser det ju inte :)
Utetäcken används mest ofodrat med halvhals och 100 g med halvhals/helhals. Sedan när det blir lite kallt (runt nollan kanske, beror mest på blåst/nederbörd) är det direkt 300 g med helhals och när det är några minus o blåsigt/snöstormigt o äckligt så är det 400 g med liner på 400 g och hals som gäller. Jag gillar inte alls dubbla täcken, liner är väl ok. Speciellt när det blåser ligger den mer tätt emot, även om dubbla täcken säkert hade varit ännu bättre (jag är allergisk mot tryck runt bogen och har inte hittat något innetäcke som ligger lika bra som utetäckena).

Generellt så vill han vara VARM på vinterpälsen över rumpan när det blåser. Blåser det inte kan han täckas normalt, dvs kännas sval/kall utanpå vinterpälsen, som en häst "ska" täckas.

Min är ute ca 12 h. Tider styrs helt av mitt 3-skiftjobb. Tar inte direkt in pga dåligt väder bara för att hästen MÅSTE in. De där 800 g gör faktiskt bra nytta :) Men hästen är gärna inne så passar det så får han bli inne om han vill efter ridning eller lite längre en stormig morgon osv men det är inget måste (pga täckningen).

Ska kanske tillägga att jag (ja, jag är ganska snäv lite för ofta :o) tyckte det var helt sjutk att HW hade så tjocka täcken som 370 innan min häst flyttade till Skåne och jag skulle aldirg drömma om att lägga på min häst 800 g täcke. Men när jag sket i mina "så här är det" och bara la på täcken tills hästen var nöjd så blev ju hästen glad. Så nu struntar jag i vilket :)
 
För min frusna brukar det vara värst på hösten. Ungefär som det är för en själv innan man vant sig.
Nu har jag tagit på henne ett 100 grams innetäcke med ett regntäcke utanpå. Lösdrift.
Men visst, på vintern blir det minst 500 gram om det är riktigt kallt.
 
Min har ingen direkt vinterpäls, varm är han oxå...
går nu med 100g regntäcke, pga. blåst och en massa regn. 100g är lagom nu i detta höstrusk.
Ute 7-17,30, har inget täcke inne :)
 
Skåne och Dalarna kanske inte är riktigt jämförbart dock? Eller jag tycker iaf Skåne är tusen gånger kallare än Halland, här är så himla fuktigt året runt =/

Jo dom säger det, hur som helst är det himla kallt med blåst o minus -17!
Är det kallare än så brukar det iaf vara fint väder vilket gör stor skillnad! Våra helklippta skolhästar går med enbart 300 el max 400g täcken och verkar ju klarat sig. Är säkert endel vana också.
 
Vad har ni för täcken? Allt från 0 gram till 400 gram. De tjockare täckena och fleecetäckena har jag avtagbar hals på. Just nu går stoet med 50-100 gram ute utan hals och 50 gram inne. Valacken har 100 gram ute när det blåser och är kallt, är det vindstilla räcker det med regntäcke. Stoet fryser lätt och var helklippt när jag köpte henne och verkade frysa väldigt lätt så jag lät pälsen växa ut och i år ska jag bara klippa det nödvändigaste även om det är "fult enligt andra medan jag inte kan bry mig mindre om det estetiska om det kan hjälpa henne bättre att ha mer päls plus tillräckligt tjocka täcke :)
Har ni dubbla täcken på era hästar? Ja om det behövs men föredrar ett tjockt så det inte blir så tungt.
Har ni dem ute från morgon till kväll? Har dem ute från 07.30 till 11.30 sen in en halvtimme för lunch när det blåser, är det fint och bra väder kan de får lunch ute och tas in vid 15-16.00 ungefär men de tas in om det börjar störtregna/åska/snöa osv. Oftast kommer de ut igen när det blir uppehåll :)
När tar ni in dem tidigare? när e de dåligt väder för era hästar? När det öser ner regn eller snöar, vid lätt regn går dem ute ibland, tar in om de blir oroliga och springer mycket. Sjäövklart vid åska och om det börjar blixtra.Ibland blåser det extremt mycket och då kan det också hända de kommer in då det finns skog i hagen och det ibland blåser ner grenar vid dem.

Tacksam för lite input!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 880
Senast: Freazer
·
Utrustning Hallå Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna Kan ni inte skriva vad ni har för slags...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 010
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp