Ni med hästar som arbete.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare diartistakasha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 365
D

diartistakasha

Jag har alltid vela jobba med hästar på heltid men har alltid hört hur svårt det är att lyckas med det. Så jag la de tankarna på hyllan när jag sökte gymnasie program och har nu ett Icke hästrelaterat jobb, som jag visserligen trivs med men drömmen finns ju där ändå.

Så ja tänkte bara höra med er som "lyckats" med ert mål.

Vad har ni för typ av jobb?
Har ni gått någon utbildning?
Har ni "riktig" lön?
Hur gick ni till väga?
Var ni tvungna att börja som pratikanter och med icke avtals enliga löner och eventuella svart jobb?
Jobbar ni för någon, eller är ni egna företagare?

Ja, skriv och berätta allt ni vill om ert jobb både det negativa och de possitiva med att ha hästarna som arbete. Vill gärna veta så mycket som möjligt.:)

Sv: Ni med hästar som arbete.

Vad har ni för typ av jobb? Jag jobbar på ridskola som ridlärare (har nybörjargrupper) och har stalltjänst två dagar i veckan; fodra, väga upp foder, utsläpp både ridskolehästar och privathästar, mocka åt ridskolehästarna, lägga in lunchhö, sladda ridhuset.
Har ni gått någon utbildning?Jag har gått Naturbruksgymnasium med Hasthållning som inriktning
Har ni "riktig" lön? Ja, 86 kr i timmen
Hur gick ni till väga? Ren tur att jag fick jobbet faktiskt, red där som liten, ridskolechefen skulle säjla sin ponny och hade pratat med en av våra vänner. rörigt...:D men på den vägen är det. Har jobbat där i ca 1 år nu.
Var ni tvungna att börja som pratikanter och med icke avtals enliga löner och eventuella svart jobb? Nej. Fick gå bredvid en dag på vardagen och en lektion på lördagen. Men det var utan lön och så får de egentligen inte göra utan man ska ha "vanlig" lön.
Jobbar ni för någon, eller är ni egna företagare? Jag vill i framtiden jobba med att utbilda ponnyer så drömmen är väl ett eget företag. Kan även tänka mig att ha träningar för små grupper (max 4)men inte som det blir på ridskola med 10 elever i varje där de knappt lär sig något.

Negativt: att jobba med hästar är vintern. Är inte kul att leda hästar i snöstorm, med en halvmeter snö till knäna. Och man fryser om fingrarna. Skönt att det varit så pass varmt nu i "vinter" i alla fall så här långt.

Positivt: man träffar massa människor, och hästarna är enklare att umgås med än människor.:D

Jag jobbar inte med hästar nu, men har gjort det tidigare.
Att "jobba med hästar" är ju ett väldigt brett område. Det finns ju så många olika befattningar och inriktningar. Har du tänkt dig att jobba som ridinstruktör så kan du säkert försörja dig på det med vit lön tills du går i pension, men vill du arbeta som typ beridare så är ju arbetsmarknaden här i Sverige väldigt begränsad och du måste vara väldigt duktig på att rida.

Fördelen med att jobba med hästar är att man får tillbringa hela dagarna med något som man verkligen tycker är kul.
Nackdelen är att det är jävligt tungt och om man har egen häst så är det inte så himla kul att ha ridning och skötsel av den kvar när man kommer hem efter en heldag med andras hästar.

Men sedan så tycker jag att man ska passa på att jobba några år med hästar om man verkligen vill det, man kan skaffa sig ett "riktigt" jobb senare i livet.

Det är väl inte alls svårt att jobba med hästar på heltid? Särskilt om man kan tänka sig att vara stallskötare. Däremot är det enormt slitigt och dåligt betalt, men jag skulle säga att det inte är svårare att få jobba med hästar än med något annat.

Vad har ni för typ av jobb?
Jobbade som stallskötare
Har ni gått någon utbildning?
Nej

Har ni "riktig" lön?
Ja, reglerad arbetstid och 85 kr vitt i timmen.

Hur gick ni till väga?
Visste att stallskötaren på min ridskola skulle sluta, så jag frågade ridskolechefen om jag kunde få det jobbet. Det fick jag.

Var ni tvungna att börja som pratikanter och med icke avtals enliga löner och eventuella svart jobb?
Nej, vitt och tillsvidare från dag ett. Däremot hade jag ridit där i 20 år, och jobbat extra på helger i ett år.

Jobbar ni för någon, eller är ni egna företagare?
Jag var anställd av ridskolan.

Eftersom jag hade en nyss avslutad högskoleutbildning i något annat, så var jag inte kvar så länge eftersom jag fick ett jobb jag var utbildad för ganska snabbt. Fördelar med jobbet var att när man gick därifrån var jobbet klart, lite svårt att ta med sig jobbet hem. Så när man var ledig var man verkligen ledig. Och att man blev rätt vältränad.

Nackdelar var att det var fruktansvärt enformigt, samma rutiner varenda dag. Bara jobba med kroppen, inte med huvudet. Inga utvecklingsmöjligheter att tala om, väldigt hierarkiskt. Och i längden hade det nog inte varit bra för kroppen.

Jag har aldrig tänkt att jobba med hästar men det blev så ändå. Nu är det nog bara ett halvår kvar iaf. Vill ha det som hobby.

Jobbar som ridskolechef. Undervisar, sköter alla papper (fakturerar, rapporterar till revisorn osv). Ansvarar för hästarnas välmående, fram till för en månad sedan gjorde jag också stallet 5dgr/vecka (26 hästar).
Ingen utbildning mer än ULk-kurserna.
Ja, 19700kr i månaden, vitt. Lite si och så med arbetstiderna så timlönen blir inte så hög.
Blev tillfrågad.
Nej, ingen praktikantperiod. Dock jobbat åt ägarfamiljen förut på div sätt.
Jag är anställd. Funderar dock på att skaffa F-skattsedel. Kan vara bra att ha ändå.

Tycker det blir för mycket hästar. Vill ha hästarna som hobby, inte som jobb. Så det är mitt mål, att omvandla det till i huvudsak hobby. Lär väl alltid jobba mer eller mindre med hästar (i perioder) men ska försöka ha något annat som huvudsaklig syssla.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 852
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 522
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 276
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
3 026
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka