Ni med helklippata hästar...

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Hur gör ni som har helklippta hästar när det gälla täckes fronten?

Vad använder ni för täcke när det är:

-20:

-10:

0 gradigt:

plus 3-5 grader:

plus 7-10 gradigt:

det skulle vara intressant att få reda på om alla göra likadant eller om det skiljer sig mycket....

MvH//TheHuntedOne

Sv: Ni med helklippata hästar...

-20: Det blir aldrig så kallt här där jag bor :)

-10: Extra tjockt täcke med hals

0 gradigt: Vanligt tjockt vinter/ute täcke

plus 3-5 grader: Samma som ovan

plus 7-10 gradigt: Fleecefodrat regntäcke

/ Genesis

-20: Är det väldigt sällan

-10: Dubbla vintertäcken

0 gradigt: Ett vintertäcke

plus 3-5 grader: Regntäcke

plus 7-10 gradigt: Är det väldigt sällan

-20: Tjockt vintertäcke el om det är kallare så blir det "utegångsförbud" ;)

-10:Vintertäcke

0 gradigt: Vintertäcke el Fleccefodrat regntäcke/regntäcke & fleecetäcke

plus 3-5 grader: regntäcke vid dåligt väder ev utan annars...!

plus 7-10 gradigt: utan täcke vid bra väder

-20: Så kallt blir det aldrig här

-10: 300/375 grams inne + 300 grams ute

0 gradigt: 200 grams+ylletäcke inne + 100 grams ute

plus 3-5 grader: 200 grams inne + 100 grams ute

plus 7-10 gradigt: 200 grams inne + 100 grams ute

-20: lite tjockare stalltäcke + vintertäcke

-10: ulltäcke + vintertäcke

0 gradigt: ulltäcke +vaintertäcke eller regntäcke (vi har skrivit gränsen vid noll på boxen...)

plus 3-5 grader: ulltäcke + regntäcke

plus 7-10 gradigt: ulltäcke/naken + regntäcke

Det beror lite på vädret i övrigt, nederbörd och blåst eller inte.

-20: Motsvarande minst 600grams fyllning

-10: Motsvarande 400-500grams fyllning

0 gradigt: 370grams fyllning

plus 3-5 grader: 200 alt 370 grams fyllning

plus 7-10 gradigt: 200grams fyllning

-20: Vintertäcke med hals ev. nått mer täcke under.

-10: Vintertäcke med hals

0 gradigt: Vintertäcke med hals

plus 3-5 grader: Vintertäcke med hals

plus 7-10 gradigt: Fleecefodrat regntäcke

Tänkte mer att ni kunde skriva vilken tjoklek täckena har för nån kanske har ett 200g täcke som ett vinter täcke medan någon annan hhar 300g

Så många och tjocka som behövs..... :smirk:

Vet inte hur många ggr jag skrivit det nu, men KÄNN på din häst!! Är den varm eller kall? Är den inte varm så tar du på den tjockare/fler täcken.

Alla hästar är individer och det är bara dumt att hänga upp sig på att försöka göra nån sorts temperatur-tabell. Temperatur upplevas dessutom mkt olikt beroende på nederbörd, vind och fukt. -3 på kusten är mkt kallare än -3 i inlandet.

-20: vintertäcke, 300g

-10: vintertäcke 300g

0 gradigt: hösttäcke ca 100g

plus 3-5 grader: höst- eller regntäcke

plus 7-10 gradigt: utan eller ev regntäcke (beror på vind, nederbörd..)

Har ni verkligen helklippta hästar utan täcke när det är 7-10 grader?
Tycker det låter kallt:crazy:

Min har ett tjockt vintertäcke och ett fyllningstäcke, som åker på när det är runt noll och under. Vet inte hur många gram det blir.
Hon står i utebox.

20: Blir aldrig så kallt här

-10: Thermotäcke med vintertäcke med hals ovanpå

0 gradigt: Vintertäcke

plus 3-5 grader: Vintertäcke/Tjockare regntäcke

plus 7-10 gradigt: Utan alt. tunnt ofodrat regntäcke

-20: 300 g thermotäcke med halstäcke

-10: 300 g täcke, ev halstäcke

0 gradigt: 200 g horseware

plus 3-5 grader: 200 g horseware

plus 7-10 gradigt: fleecefodrat regntäcke

Centaur skrev:

Vet inte hur många ggr jag skrivit det nu, men KÄNN på din häst!! Är den varm eller kall? Är den inte varm så tar du på den tjockare/fler täcken.

Alla hästar är individer och det är bara dumt att hänga upp sig på att försöka göra nån sorts temperatur-tabell. Temperatur upplevas dessutom mkt olikt beroende på nederbörd, vind och fukt. -3 på kusten är mkt kallare än -3 i inlandet.

:bow: Jag håller med!

all energi som läggs på att spekulera över täckes kombinationen i x antal grader, jämfört med 5 graders skillnad hit eller dit!
Har varit i mååånga stall och det är helt otroligt vilka listor som sitter på boxarna...
tex:
+5 till + 10 grader: x täcke
0 till +5 : x täcke
0 till -5: x täcke
-5 till -10: x täcke
-10 till -20 x täcke
-20 och upp: lager av täcken.

hästar fungerar inte så! de har en komfort zon på 20 grader. Så hittar du täckes tjockleken som håller just din häst varm i x temperatur så värmer det även om det är några graders skillnad hit eller dit!
även på en helklippt häst (som naturligtvis behöver täckas mer än en icke klippt).... KOLLA era hästar istället. Vad grundar sig beslutet i att gränsen mellan x täcke och ett annat går vid x antal grader? Har ni sett eller känt att hästen är kall???! Eller är det bara en "mänsklig" känsla?

Senast ändrad:

-20: Har aldrig varit så kallt när jag har haft häst.

-10: 400 g täcke m. hals och 600 g täcke utan hals.

0 gradigt: 400 g täcke m. hals.

plus 3-5 grader: 250 g täcke utan hals/vid nederbörd ofodrat regntäcke m. hals.

plus 7-10 gradigt: 100 g täcke utan hals/vid nederbörd ofodrat regntäcke m. hals.

Men det beror ju på... Såhär har jag ju på dem hästar jag har nu för att det passar dem. Det betyder ju inte att det passar alla hästar.

Centaur skrev:

tänkte bara det skulle vara kul att kolla

-20: aldrig så kallt

-10: stalltäcke + vintartäcke med hals

0 gradigt: samma

plus 3-5 grader: stalltäcket + vintertäcke

plus 7-10 gradigt: ylletäcke + vintertäcke

Dessutom, hur kan den som släpper ut veta att det kommer ligga exakt mellan de graderna resten av dagen...?? Det kan skifta rätt mycket mellan morgon och dag.

Själv har jag satt gränsen 0-gradigt för att ha nån hyffsat klar gräns (den är ju tydligare än mellan -10 och -11) då det oftast inte är jag som tar ut hästen och den som gör det klart ska veta. Vi försöker reglera resten med innetäcken om det skulle behövas. Ibland bli det kallare, ibland blir det varmare. Hästen dör inte för det.

mackan skrev:
även på en helklippt häst (som naturligtvis behöver täckas mer än en icke klippt).... KOLLA era hästar istället. Vad grundar sig beslutet i att gränsen mellan x täcke och ett annat går vid x antal grader? Har ni sett eller känt att hästen är kall???! Eller är det bara en "mänsklig" känsla?
Jag kan svara i antal gram/grader kallt därför att jag känner mina hästar och vet i huvudet när de har vilka täcken. Sen är det i mitt fall så att min ena häst har inte täcken på sig för tillfället som stämmer in på mitt tidigare svar, för att han är inte klippt och rids inte så han har tunnare. Så jag "anpassar" mig hela tiden efter hästarna när det gäller täckerna. Har även tjockare täcken nu överlag på fullbloden än jag hade överlag på connemarorna när jag red ponny
.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: animalasia
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka