Ni med hjortkunskaper, se hit

Cattis_E

Trådstartare
Förekommer det att de går tillsammans/nära varandra tillfälligtvis?
Bakgrunden till min fråga är att jag en stund grubblat på det jag såg vinter/tidig vår.
Svårt att minnas exakt när det var. Det var mörkt, men det säger inte mycket då klockan var 23.30...

Jag såg en flock dovhjortar, ett tiotal hindar kanske prickiga och med den typiska svansen. Plus två tjurar. Tjurarna upplevde jag som att de inte hade dovhjortskronor utan mer sprötiga som kronhjort.
Tjurarna slogs med kronorna mot varandra ganska intensivt. En maktkamp eller en övning för maktkamp, vad vet jag.
Upplevde tjurarna som ganska stora, men å andra sidan är det inte ofta man kan se dem så noga som då. Jag kunde stanna bilen. Öppna dörren, ställa mig upp och ha dem så nära att jag såg dem rätt väl i kanten av helljuset. Tittade en stund, de märkte mig inte ens. Hindarna däremot som var en liten bit bort tittade skeptiskt. Alla djuren var ganska nära grusvägen (liksom på rad) på en ca 200m sträcka.

Jag har tänkt att oddsen är störst att jag tog fel på tjurarna kronor och det var dovhjort. Men tanken vill inte lämna mig helt.
Uppfattade heller inga som helst prickar på tjurarna. Men om de inte var så utpräglade kanske det är möjligt att jag missade det.
De hade en jämn lite rödbrun färg.

Samtidigt kanske en fullvuxen kronhjort borde varit ännu större på så nära håll.


Så vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Ja, de kan gå tillsammans :) Dock är kronhjortarna i regel betydligt större än dovhjortarna och fullt utvecklade horn ser ju helt olika ut. Stånghjortar av de båda sorterna kan ha lika horn däremot.
Dov har inte alltid synliga prickar och de kan vara allt från helt vita till helt svarta, men kronhjort har alltid den rödbruna färgen. Svårt att säga vad det var du såg, men var det inte en betydande storleksskillnad på dem så gissar jag att det var dovhjortar och inte kronhjortar du såg.
 
Ja, de kan gå tillsammans :) Dock är kronhjortarna i regel betydligt större än dovhjortarna och fullt utvecklade horn ser ju helt olika ut. Stånghjortar av de båda sorterna kan ha lika horn däremot.
Dov har inte alltid synliga prickar och de kan vara allt från helt vita till helt svarta, men kronhjort har alltid den rödbruna färgen. Svårt att säga vad det var du såg, men var det inte en betydande storleksskillnad på dem så gissar jag att det var dovhjortar och inte kronhjortar du såg.
De var ju en bra bit större än en hind och just mer rödbruna än hindarnas grundfärg. Det jag reagerade på var just att hornen inte såg ut som de vuxna dovhjortarnas jag känner till
Hur ser ännu ej fullvuxna kronhjort-tjurars horn ut? Som de vuxna men möjligen lite mindre?
Hornen kändes som sagt mer taggiga eller vad man ska säga.
Men då vet jag att det är rätt möjligt att det ändå var kronhjort. Finns en hel del kronhjortar här, men de är skuggar än dovhjortarna och visar inte upp sig lika mycket.

För mig var det en väldigt häftig upplevelse då jag inte sett det förut....

Ska jag gissa en vikt säger jag nog 120-150kg förresten. Men observera att jag inte vägt några vilda djur. Svårt att jämföra med häst.
Har bara sett unga dovhjortar och vindar nära. Tjurarna ser jag mest i mörker eller på håll.
Kronhjort däremot har jag prickat in några tjurar..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 499
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp